Nee dan mag je nu lekker alles terugbetalen
En dan zit je nog met dat instellingstarief, een tweede opleiding is gewoon totaal onmogelijk eigenlijk als je al eentje afgerond hebt. Of je moet 30k over hebben.
Ja je moet ze dan niet afronden. Maar vind tijdens je 3e jaar een tweede studie erbij nemen en die 1e studie dan vertragen en een vak of je scriptie laten zitten tot je aan het einde van die tweede studie bent gekomen
Ik vind het huidige systeem zo belachelijk. Voor mboāers hebben ze veel hindernissen weggehaald (bijv. je mag van niveau 2 direct naar 4 in plaats van 3, veel relaxter met vrijstellingen omgaan). Terwijl je op het hbo/wo steeds meer moest gaan dokken voor een tweede studie en sommige masters met opgehoogde ingangseisen in het begin kwamen en dit later hebben teruggeschroefd.
Van mbo naar hbo niet geloof ik maar bij een hbo bachelor en wo bachelor wel. Daarom hebben ze die pre-masters, dat zijn eigenlijk gewoon bachelorvakken met een ander naampje.
Dit heb ik wel echt als een nadeel ervaren. Mijn ouders hebben allebei niet gestudeerd en vonden het prima als ik dat ging doen, maar dat was het ook. Er was ook niemand anders in de familie.
Ook bij het studeren zelf, hoe dat allemaal werkte op een universiteit en dat er studiepunten waren en dat je je moest aanmelden voor dingen en vakken moest kiezen. In mijn eerste jaar ging vooral daar zoveel energie in zitten, nog veel meer dan in de lessen zelf. Ik merkte daar echt een groot verschil bij mensen die wel uit een familie kwamen waar meer mensen gestudeerd hadden.
Uiteindelijk is het wel allemaal gelukt hoor, al zou ik het nu anders aanpakken, en is het ook helemaal goedgekomen (en ben ik nog steeds blij met de studiekeuze die ik gemaakt heb), maar ik had daar echt een achterstand en ik denk dat dat voor sommige mensen ook reden is om snel te stoppen in zoān eerste jaar.
Ik heb straks bijna 10 jaar ov gehad, thanks corona!!
Zeg je
- Jif
- Cif
- Ik ken deze woorden niet
0 stemmers
En zelf stufi aanvragen en zorgtoeslag en een lening en en⦠ik heb alles zelf moeten doen, mijn vader weet zijn eigen digid niet eens
Ik heb HRM gestudeerd maar had achteraf liever iets in de zorg gedaan, wellicht laat ik me in de toekomst nog omscholen.
Ja dit allemaal.
Het enige dat me duidelijk werd gemaakt was: NIET LENEN, SCHULD IS SLECHT je werkt er maar naast. Dat heb ik dan ook gedaan en dat was op zich wel goed advies
Hahah toen ik het eindelijk mocht ben ik meteen max gaan lenen⦠maar dit is dan ook mn achtste studiejaar
Ik ook psychologie maar had liever iets gedaan in de richting van bewegings/biomedische wetenschappen/epidemiologie
Maarja daar had ik het profiel niet eens voor (had c&m)
Ik ben zeker blij met mijn keuze. Ik ben 1 jaar uitgeloot geweest en heb toen biologie gestudeerd. Daar deed ik keihard mān best zodat ik tussendoor kon overstappen naar geneeskunde. Wel vind ik het jammer dat mān ouders niet doorhadden dat geneeskunde hier echt anders is qua mogelijkheden na de opleiding dan wat ze zelf gewend waren in hun land in AziĆ«. Zoals bij elk klassiek Aziatisch gezin wordt je daar of een dokter of een ingenieur. Hier had ik geen netwerk, , niemand dit je tips geeft hoe jezelf het beste kunt profileren en aantrekkelijk maken voor de vervolgopleiding etc. Alles zelf moeten uitzoeken en ook mbt studieschuld niet slim aangepakt. Dat vind ik wel echt jammer.
Het enige waar ik soms over twijfel of ik advocaat had moeten worden. Kon ik zonder schaamte af en toe lekker bitchy zijn.
Haha daar heb je wel een punt. Had ik waarschijnlijk wel ook gedaan.
Ik vier de oorspronkelijke halloween (samhain).
Dat klinkt tof, hoe doe je dat?
Hebben wij bij elkaar op school gezeten? volgens mij kom jij van origine ook hier uit de buurt en ik heb die opleiding ook gedaan
In Wicca is Samhain het begin van het nieuwe jaar en het is van oorsprong een oogstfeest. Dag en nacht zijn nu even lang.
Doden worden herdacht, het afgelopen jaar wordt overdacht en je maakt wensen voor het nieuwe jaar.
Ohnee ik zat op de andere mbo. Ik dacht al anders zouden we elkaar wrs wel kennen!
Wat interessant! Doe je dit alleen of met anderen? Heb je er zelf ook nog een bepaald ritueel voor?