Stelling: Ik scheld op het forum minder dan in het “echte” leven
- Ja
- Nee
0 stemmers
Stelling: Ik scheld op het forum minder dan in het “echte” leven
0 stemmers
Dat klopt. De priester zit daar als afgevaardigde van Christus, en mag degene die biecht namens Christus vergeven, als die persoon ook daadwerkelijk berouw heeft en belooft het niet meer te doen. Als je geen berouw hebt maar het gewoon even komt melden zal de priester op je inpraten tot je je zonde inziet, berouw is dus een cruciale factor.
Vaak wordt er ook een advies meegegeven (bijvoorbeeld ‘zoek de situatie waarin je vreemdgaat niet meer op en probeer contact met diegene te vermijden’) en een penitentie. Dat is een soort milde straf in de vorm van een bepaald gebed bidden, of iets dat te maken heeft met de zonde (bijvoorbeeld geld geven aan een goed doel als je zonde was dat je gestolen had).
Ik heb weleens de opdracht gekregen me te verdiepen in een bepaald Bijbelboek waarin het onderwerp waarmee ik worstelde (jaloezie) behandeld werd.
Het biechten heeft meerdere doelen; o.a. om ‘schoon’ de communie te ontvangen omdat je officieel in staat van genade moet zijn. Maar ook voor jezelf, dat de last van je schouders is. Omdat je daadwerkelijk berouw hebt. @anon28710462 's gebruik om te biechten voor ze ter communie gaat is in die zin een keurig katholiek gebruik.
De priester heeft een biechtgeheim en alles wat je hem zegt is vertrouwelijk. Dus ook als ik nu biecht dat ik bijvoorbeeld mijn buurman in mijn achtertuin heb begraven, mag hij geen contact opnemen met officiële instanties omdat hij dan het biechtgeheim schendt. Als hij dat schendt kan hij zelf uit zijn ambt gezet worden.
Het enige wat hij mag doen is mij proberen te overtuigen mezelf aan te geven, maar hij mag absoluut niet zelf naar de politie. Ook niet als hij gemarteld wordt, iets wat priesters in het verleden weleens met de dood hebben moeten bekopen.
In de huidige tijd ken ik geen situaties waarbij een biecht gelekt is naar buiten, en een katholiek om die reden is uitgesloten van de kerk.
Als je nog meer vragen hebt, stel gerust, ik zie het niet als een aanval.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, ik waardeer het.
Ik ben niet gelovig (opgevoed) maar vind het wel oprecht heel interessant wat je allemaal vertelt en dat je de moeite neemt omhet uit te leggen
Ik heb nu pas door hoe briljant deze topictitel is. Wel biechten maar of God zich er a.u.b buiten kan houden.
Maar geldt het biechtgeheim ook als er sprake is van een strafbaar feit? Dus als iemand biecht iemand te zullen gaan vermoorden of iemand ontvoerd/ opgesloten te hebben in huis? Dan moet de priester zij beroepsgeheim wel doorbreken toch of niet?
Wow ik wist wel dat een priester biechtgeheim had maar ik dacht dat dat zo ongeveer stopte bij moord en doodslag, maar dat is dus niet zo? Kan een priester dan niet strafbaar bevonden worden als hij ergens vanaf weet en het niet meldt bij de politie? Ik bedoel, hij staat niet boven de wet, lijkt me! Zoveel vragen haha!!
Oh dubbelpost met hierboven.
Ik koop nu dan zo’n herbruikbare want die zijn €1 terwijl die ‘gewone’ plastic tasjes €50 cent zijn dus dan vind ik het meer value for money ofzo. Maar vervolgens heb ik nu dus heeel veel van die herbruikbare boodschappentassen
@death_by_sexy Nee ook dan geldt het biechtgeheim, het biechtgeheim is in Nederland en België een wettelijk erkend beroepsgeheim. Het is absoluut, er zijn geen grenzen aan. Ook niet bij moord, misbruik, en andere zware vergrijpen.
Een priester zal wel altijd sterk aandringen dat de zondaar zichzelf aangeeft en hij kan zelfs de absolutie (vergeving) weigeren tot de zondaar zichzelf heeft aangegeven.
Oh joh! Ik ken beroepsgeheim bij artsen enzo die het wel mogen/moeten schenden in zulke situaties maar had geen idee dat dat voor priesters anders is.
Ben door corona geur en smaak kwijt. Of nouja, geur erger dan smaak. Maar proef niet zoals ik eerst kon proeven.
Hoe vaak ik al zin heb in iets, het ga kopen en dan de teleurstelling bij het eten omdat je niks proeft. Haalt echt mijn plezier uit het eten.
Eerder andersom.
Ik als ik een boek open met een kaart voorin:
Hier heb ik dus 🤌🏼 voor nodig
Welke emoji bedoel je dan? Ik zie alleen maar XX
Love it
@death_by_sexy In België is het biechtgeheim niet absoluut, er zijn grenzen. In 2020 was er nog een zaak als ik me niet vergis over een priester die veroordeeld werd voor schuldig verzuim omdat hij niet ingreep toen iemand biechtte zelfmoord te willen plegen en nadien ook effectief pleegde. Verder wel heel interessante uitleg @FrauHelga!
Dat klopt niet helemaal, in België is het biechtgeheim ook officieel absoluut. Alleen is daar recent expliciet een verschil gemaakt tussen wat er tijdens het biechten wordt gezegd, en daarbuiten.
De zaak die jij noemt heb ik gevolgd, en de priester had contact buiten het biechten om met de persoon in kwestie. Op eenzelfde manier als jij en ik contact zouden kunnen hebben, via telefoon en SMSjes. De priester beriep zich op het biechtgeheim maar de rechter ging daar niet in mee.
In Nederland zijn ook weleens stemmen opgegaan om het biechtgeheim af te schaffen maar ik denk dat je daar niet heel veel mee wint. Zelfs als het volgens de wet mag, zal een priester eerst gehoorzaam zijn aan God of de paus en daarna pas aan de wet. Je kunt ook niet iemand dwingen te praten en ik verwacht alleen al bij mijn eigen priester dat ie liever een tijdje gaat brommen dan dat ie vertelt wat hem tijdens het biechten is verteld.