Stel je persoonlijke vraag #31

Oh wil je iets hier vertellen over hoe dat gaat als je als volwassene je eerste communie doet? En ben je ook gedoopt dan in een (rooms)katholieke kerk? En mag je die kerk dan zelf uitkiezen? Voor mij is dat allemaal uitgekozen want rooms katholiek is het enige geloof wat ik ken en mn ouders aanhangen(deels nog)

1 like

Wat vind jij van de Novelty Teapot hype?

• Verschrikkelijk
  • Geweldig, ik kijk nu constant naar plaatjes van foute theepotten
  • Geweldig, ik ga nu een eigen theepot kopen
  • Neutraal
  • Anders
  • Sorry, heb ik wat gemist
  • Wel geinig

0 stemmers

Ik heb er een paar gezien maar ik begrijp niet wat het hele concept nou precies is. Zijn het gewoon hele lelijke theepotten? Zitten er bepaalde eisen aan om iets een ‘novelty teapot’ te mogen noemen? Drink je er ook uit? WTF IS HET

1 like

Een lelijke theepot om naar te kijken. Je hoort het niet te gebruiken als daadwerkelijke theepot.

Het is net zo stupide als die sierbordjes in de vitrinekast. Dat maakt het wel weer grappig, vind ik

3 likes

Het is dus gewoon een soort standbeeld maar dan in de vorm van een theepot?

1 like

Jep, met een behoorlijk kitschgehalte

1 like

Not my cup of tea hehehe

28 likes
Katholiek worden op latere leeftijd

Als je als volwassene tot de katholieke kerk wil toetreden, kan je je melden bij een priester en die begeleidt je dan tijdens het proces. Per parochie verschilt het wat de mogelijkheden zijn. Soms zijn er cursussen, soms zijn de gesprekken met de priester zelf.
In mijn geval kon ik direct bij de priester terecht en ik heb gedurende 2 jaar bijna wekelijks gesprekken met hem gehad.
Per persoon verschilt het ook op welk niveau je instapt. Ik was doorgewinterd christen qua kennis, maar was niet meer op mijn plek bij mijn eerdere kerk. De priester hoefde mij dus niet te vertellen over de Bijbel of Jezus, dat wist ik allemaal al.
In mijn situatie werd er vooral gekeken naar welke verschillen er waren, hoe katholieken invulling geven aan hun geloof en waarom ze geloven wat ze geloven. Elke week ontstonden er wel nieuwe vragen bij mij en die nam ik dan weer mee voor de volgende keer.

Meestal worden aspirant-katholieken ook begeleid door een leek. Een kennis of vriend die al katholiek is, die ook uitleg kan geven, kan bijstaan, iemand die ook naast je staat voorin de kerk als je toetreedt tot de katholieke kerk. In mijn geval had ik voor mijn vriend kunnen kiezen, maar dat heb ik bewust niet gedaan. Het was een keuze van mijzelf, en niet een kwestie even katholiek worden OM mijn vriend omdat dat makkelijker was of zo. Om die schijn te vermijden heb ik bewust mijn traject alleen gedaan zonder hem, en alleen met de priester.

Na 2 jaar onderzoeken kreeg ik toestemming van de bisschop van het betreffende bisdom om toe te treden tot de katholieke kerk.
Omdat ik in een protestantse kerk als baby gedoopt was, hoefde dat niet opnieuw. Ik werd ‘gevormd’, dat is het sacrament van het vormsel, en kon toen ook meteen mijn eerste communie doen. Tijdens het vormsel legt de priester zijn handen op je en word je gezalfd met chrisma, een lekker ruikende olie. In mijn geval rook het naar lavendel en die geur roept nog altijd fijne herinneringen bij mij op.

Als je geen christelijke achtergrond had word je wel eerst gedoopt. De katholieke en protestantse kerk erkennen over het algemeen elkaars doop en de doop is eenmalig, dus bij mij was dat niet nodig.

Normaal gesproken kies je een katholieke kerk binnen het bisdom van jouw woonplaats. Ik had die keuze ook, maar volgde zelf mijn traject in een ander bisdom, bij de kerk waar mijn (toen nog) vriend woonde. Ik heb toen toestemming gekregen van de bisschop uit dat bisdom om ook daar gevormd te worden. De priester die mij begeleidde heeft mij ook gevormd en dat vond ik fijn. Dat voelde vertrouwd.

17 likes

Maar als een psycholoog in zo’n oudere zaak wordt opgeroepen om te getuigen, mag die zich dan verschonen?

1 like

Ik snapte het plaatje van @Chesirecat al niet. De enorme omvang van theepot. Ik dacht dat je eruit ging drinken. Nieuw werk = reden om daar thee te drinken uit je eigen theepot ofzo. Maar je hebt het voor de looks meegenomen naar werk?
Edit; of is dit geen enorme theepot en zie ik het perspectief verkeerd :poop:

@traveljunkie (even zo want drukte op de verkeerde antwoorden klop en kan het niet alsnog doen want ‘bericht lijkt teveel op bericht dat ik al geplaatst heb’ :wink: )

In wat voor oudere zaak? Je bedoelt stel een psycholoog heeft een client die aangegeven heeft ooit iemand vermoord te hebben, politie komt de dader op het spoor en roept de psycholoog op om te getuigen om info vd client te achterhalen?

Hoe dan ook, een psycholoog mag dus zoals ik eerder zei alleen z’n beroepsgeheim doorbreken als er mensen dreigend in gevaar komen, niet als er al een misdrijf/moord gepleegd is (volgens mij is hier wel voortaan de uitzondering op als het om geweld/moord op een kind gaat). Als de psycholoog wordt opgeroepen als getuige kan ie zich dus beroepen op de zwijgplicht. Zwijgplicht vervalt wel als er een gerechtelijk bevel komt, dan ben je verplicht te antwoorden. En als de client overleden is dacht ik ook, al mag een psycholoog zich er dan geloof ik nog wel steeds op beroepen als ie dat ethisch wenselijk vindt.

Mijn man is psycholoog en het is niet alleen zo dat hij naar de politie “mag” als iemand anders in direct gevaar is, hij heeft zelfs de plicht om dit te doen.

Hij zegt dat hij wel kan worden opgeroepen in de rechtbank maar hij kan weigeren te antwoorden als hij daarmee cliënt in gevaar brengt. En de politie kan ook zijn records opvragen in bepaalde gevallen inderdaad.

Ja met ‘mag’ doelde ik dus op het eerder gezegde, dat het bij alle redenen niet eens mag en ze zich er dan aan moeten houden. Uiteraard zijn ze het verplicht het te doorbreken en te melden als er acuut gevaar is voor anderen óf de client zelf dus, zoals gezegd (daar zitten wel ook weer voorwaarden aan mbt de manier waarop). Doen ze dat niet kunnen zij er zelfs ook voor vervolgd worden.

Komt erop neer dat het beroepsgeheim heel streng nageleefd moet worden (heel terecht ook!) en er maar een paar uitzonderingen zijn waarbij het verbroken mag worden. Vooral wat ik eerder omschreef dat een psycholoog/behandelaar zich er ook aan moet houden als iemand aangeeft iemand vermoord te hebben, ook al is dat pas een dag geleden, lijken veel mensen vaak niet te weten/beseffen.

Ik ben gezegend met lange benen Ăšn ik vind deze traptreden irritant.

2 likes

Ja ik bedoel getuigen bij een misdrijf dat al gepleegd is.
En dan kan de psycholoog aan wie de verdachte een misdrijf heeft opgebiecht dus onder omstandigheden wel worden verplicht te antwoorden. Daarmee is het beroepsgeheim van psychologen dus niet absoluut in tegenstelling tot die van de priester

Klopt, maar dat beweerde ik dus ook niet, integendeel. Ik reageerde voornamelijk op wat je zei dat ongelovigen dus niemand zouden hebben om over gepleegde misdrijven te spreken.

Volgens mij zit er overigens wel ook een verschil tussen de Rooms-Katholieke en de Protestantse kerk toch @FrauHelga? Ik dacht dat alleen het biechtgeheim van de RK kerk absoluut is, weet alleen niet meer precies waar dat verschil 'm in zat.

Volgens mij is het tot zover alleen in Australie zo dat er sinds een paar jaar speciale wet is om het biechtgeheim vd RK kerk te kunnen doorbreken nav seksueel misbruik-schandalen. Daar kunnen de priesters geloof ik wel vervolgd worden als ze het niet melden als het misbruik nog steeds gaande is. Weet alleen zo niet of dat alleen om kindermisbruik gaat of ook andere aangekondigde misdrijven, kan me nl alleen nog herinneren dat dat dus in het nieuws nav een kindermisbruikschandaal in de kerk.

Jazeker, heel kort door de bocht is de protestantse kerk (de naam zegt het al) een reactie op de katholieke kerk omdat er in de middeleeuwen allemaal misstanden waren.
Door de reformatie die gaande was ontstonden nieuwe kerkstromingen die steeds verder van de katholieke kerk af kwamen te staan, die allemaal in meer of mindere mate katholieke gebruiken afschaften. Ook de biecht, die is bij mijn weten in vrijwel alle protestantse stromingen afgeschaft.
Over het algemeen biechten Nederlandse protestanten dus niet, als zij zonde begaan vragen zij God om vergeving en niet een tussenpersoon. Van een biechtgeheim is dus ook geen sprake.

In Anglicaanse kringen wordt er bij mijn weten wel gebiecht maar van de Anglicaanse kerk weet ik te weinig om te kunnen stellen of daar het biechtgeheim absoluut is.

5 likes

Dit doet me denken aan mensen die in een hotel hun ondergoed wassen in een waterkoker.
Dat heb ik toen ergens gelezen en dat veel mensen daarom geen thee drinken uit hotel water kokers? :sweat_smile:

• Ja dit heb ik ook een gehoord
  • W T F
  • Ja en ik drink ook geen thee in een hotel
  • Nee. Maar nu drink ik geen thee maar in hotel

0 stemmers

2 likes

Nee, maar ik heb wel eens een string in de wasbak gewassen en vervolgens uitgewrongen en strak in een handdoek gevouwen tot hij semi-droog was zodat ik hem kon dragen.

Best wel gek om over een string hij/hem te typen in plaats van zij/haar, ligt dat aan mij?

• Huh hij/hem klinkt inderdaad een beetje raar ja
  • Nee dat klinkt niet raar vind ik.

0 stemmers

Echt iedere week wel een keer. Denk altijd ‘oh dit is morgen sws wel droog dan kan ik het aan’ en joke’s on me, het is nooit op tijd droog!

3 likes