Je hoeft niet op coulance van de hypotheekverstrekker te rekenen als je je maandelijkse hypotheek niet meer kan voldoen. Als je niet hebt gelogen zijn ze wat schappelijker met tijdelijk hypotheekaflossing pauzeren etc. En als je een hypotheek hebt met NHG kun je daar geen beroep doen als je met restschuld moet verkopen. Daarnaast is er theoretisch het risico dat je hypotheekverstrekker opeens de rest van de hypotheek opeist als ze erachter komen, dus dat je opeens over 2 weken 3 ton op tafel moet leggen ofzo. Die kans schat ik vrij klein in persoonlijk als je altijd netjes betaalt. En er wordt wel eens gesproken dat ze studieschulden bkr geregistreerd willen maken. Als ze dat met terugwerkende kracht zullen doen, zullen er wel wat mensen door de mand vallen.
In mijn eigen situatie zou ik het risico niet mega groot vinden omdat ik geen NHG hypotheek heb. Mijn aflossing aan studieschuld is €50 per maand (wel 35 jaar aflossen
) en ik kan nog 5 jaar mijn aflossing van de studieschuld pauzeren zonder opgave van redenen dus als ik daardoor de hypotheek niet meer kan betalen is er wel meer fout gegaan/heb ik grotere problemen dan alleen de hypotheekschuld.