Stel je persoonlijke vraag #32

Bamischijf topic openen?

  • Ja, nu doorpakken
  • No way jose

0 stemmers

3 likes

Ik vond het tenenkrommen dat er zelfs propedeuse-uitreikingen bestaan ik had die van mij vroegtijdig opgevraagd omdat ik die nodig had om door te stromen naar de uni. Maar het idee dat daar een speciale uitreiking voor was. Maar je hebt ook op sommige hbo-scholen uitreikingen als je de 21±toets hebt gehaald. :’)

1 like

Als je ziet hoeveel studenten uitvallen voor het eerste jaar vind ik dat eigenlijk zo gek nog niet. Een Master kan je ook in een jaar halen, dat vinden we dan weer niet gek. Ik heb zelf bij geen enkel diploma stil gestaan na m’n middelbare school, maar eigenlijk vind ik achteraf dat ik wel wat meer gevierd had mogen hebben. Al was het maar omdat mijn familie hierdoor nooit weet wat ik nou ook alweer gedaan heb. Zolang mensen er maar niet te dramatische LinkedIn posts van maken, zie ik het probleem niet zo.

11 likes

Ja, vind dat echt een uiting van middelmatigheid. En een master vind ik niet bepaald te vergelijken met een propedeuse.

Al ben ik all for dingen vieren hoor, maar daar hoeft geen officiële uitreiking bij. Ga gewoon uit eten.

4 likes

Leuk toch, om je eerste jaar na de middelbare school zo af te sluiten. Ik zie het probleem ook niet. Juist een moment voor je omgeving ook om zich te beseffen wat je aan het doen bent en dat het goed gaat. Er zijn nog steeds veel ouders die nooit gestudeerd hebben.

30 likes

Een uiting van middelmatigheid? Hbo is wel een hoger niveau dan wat de gemiddelde mens behaalt, dus hoe dat een uiting is van middelmatigheid volg ik niet helemaal. Overigens superveel uitval tijdens eerste jaar van je opleiding, een hele andere manier van leren na de middelbare school of het mbo, ik begrijp het wel.

17 likes

Er valt een groot deel uit omdat ze de verkeerde studie hebben gekozen of omdat de studie niet aan hun verwachting(en) voldeed. (Blijk je voor de studie Nederlands bijvoorbeeld toch een redelijke beheersing van de Engelse taal nodig te hebben om de artikelen goed te begrijpen.) Ik vind het logischer om iets pas te vieren als het van sluitende aard is en hebt laten zien wat je door de jaren hebt geleerd, of het nu een scriptie is of een eindwerkstuk van de middelbare school. Vaak bestaat een propedeusejaar vooral uit verplichte vakken om basisvaardigheden en -kennis van je vakgebied op te doen.

2 likes

Kleine succesmomentjes ook vieren!!

Vond het jammer dat er bij het behalen van mijn pre-master niks was. Kreeg niet eens een certificaat :pleading_face:

4 likes

Nou dat laatste ook inderdaad. En het zou me niks verbazen als dit soort tussentijdse mijlpalen vieren er uiteindelijk voor zorgt dat meer studenten de eindstreep halen.

3 likes

Als afsluiting voor een pre-master schrijf je vaak toch wel een scriptie, althans in ieder geval bij bepaalde opleidingen van mijn oude studie-richting?

Nou ik vind het juist jammer dat je als je werkt minder dingen te vieren hebt zoals een tentamenweek afsluiten of je p halen. Beetje zuur die reacties hier.

35 likes

Nee bij mij niet! Komt pas in de master bij mij.

1 like

Omdat je in principe nog niks hebt. Er is vooral ook veel uitval door een verkeerde studiekeuze. Ik vind ook niet dat een ‘hoger’ niveau per se reden is om het dan wel te vieren. Ik vind een eerste jaar mbo dan ook echt niet minder waardevol.
En ja zuur, ik heb het ook gewoon gevierd hoor, maar vind een officiële uitreiking ook weer zo wat.

3 likes

Nee dat laatste is ook zo, eigenlijk gek dat daar geen propedeuse voor is dan.

1 like

@Nysmn. Bij :netherlands: waren enkele pre-masters een soort bloemlezing van de bachelor Nederlands met een scriptie als afsluiting.

Ik heb in mijn werkleven eigenlijk veel meer ‘successen’ gevierd. Van grote orders die binnengesleept waren, lancering en beëindiging succesvolle projecten, promoties etc.

2 likes

Wanneer voelde jij je vrijer?

  • Studententijd (mbo)
  • Studententijd (hbo)
  • Studententijd (wo)
  • Werkleven

0 stemmers

1 like

Vrijer qua tijd tijdens studie
Maar nu tijdens werkleven vrijer qua geld

9 likes

Ik werk niet meer voor een baas en bepaal alles zelf dus YOLO.

10 likes

Ik heb mijn hbo-periodes (afgelopen 1,5 jaar en 10+ jaar) geleden als verstikkend ervaren door de lange lesdagen en de vele verplichtingen die kwamen kijken bij de opleidingen. Weinig ruimte voor eigen initiatief en verdere ontplooiing. Wo-periode was een stuk relaxter en vrijer, veel minder contacturen en veel ruimte voor andere zaken (werken, extra studies of cursussen) en veel meer keuzevrijheid (beetje het snoepwinkelprincipe).

3 likes

Toen ik nog studeerde had ik altijd een beetje een schuldgevoel als ik een aflevering te veel Netflix keek ofzo. Want eigenlijk moest ik voor school bezig. En dat toch wel beetje beklemmende gevoel heb ik nu ik werk niet meer. Heb ook wel echt een (half) 9 tot 5 mentaliteit dus 's avonds en weekend is echt voor mijzelf.

5 likes