Stel je persoonlijke vraag #33

Het lijkt mij echt vreselijk haha. Sowieso in een groep leven met vaste regels en tijden… brr, ik zou er doodongelukkig van worden.
Maar toch, ik kan me voorstellen dat het in die tijd als een veilige optie (ik bedoel eigenlijk minst onveilige) zou voelen. Minder kans om verbrand te worden als heks, minder kans om om te komen van verhongering :sweat_smile:

4 likes

Ik zou in het klooster of in het gesticht belanden. Dat krijg je als vrouw met :sparkles: mentale problemen :sparkles:

Want je werd toentertijd ook gedwongen om in het klooster te belanden.

6 likes

ik denk dat ik op de brandstapel zou belanden voordat ik kan kiezen voor een klooster

16 likes

Ik zou niet als non in het klooster gegaan zijn, maar wel als begijn in het begijnhof.

Begijnen zijn beginnen samenwonen omdat de overige opties huwen of non worden waren. Begijnen waren zelfstandige vrouwen die in stonden voor hun eigen levensonderhoud (en dus werkten). Je hoefde ook niet in het begijnhof te blijven of zo, je moest alleen voor een bepaald uur 's avonds terug thuis zijn want dan sloten de poorten. Het was de beste manier om als vrouw min of meer onafhankelijk te blijven.
Als je een leuke man leerde kennen, mocht je gewoon weer uittreden. Dit in tegenstelling tot in het klooster gaan, wat voor de rest van je leven is.

59 likes

McDonald’s frietjes eet ik

• met meerdere tegelijk
  • een voor een

0 stemmers

4 likes

Ik ben best beïnvloedbaar door mijn omgeving en duik ook altijd overal heel enthousiast in. Ik kan me best voorstellen dat in een samenleving waar geloof voor iedereen zo belangrijk is, ik die ideologie ook ga aanhangen en dan meteen vol dat klooster in duik. Om er waarschijnlijk na een tijd ook weer klaar mee te zijn, dan word ik wel heks ofzo. :crazy_face:

Daarnaast, een leven zonder mannen? Where can I sign up.

4 likes

Dak boven je hoofd, eten, niet horige zijn van een landheer, in principe veiligheid.

Is wel hard to beat.

Maar weet niet of ze me ook geaccepteerd hadden, weet niet of elke nitwit zomaar welkom was.

8 likes
  • Op een drukke plek, middenin het centrum van een grote stad.
  • In een afgelegen dorpje op een boerderij.

0 stemmers

Waar zou je liever wonen?

1 like

Mijn moeder is bij een paranormaal persoon geweest en toen heeft ze een foto van mij laten zien en in mijn vorig leven (???) leefde ik ergens en werd ik streng gelovig opgevoed en daardoor ben ik nu zoals ik ben

Weet niet of ik het moet geloven maargoed good to know

18 likes

Haha wat moet je ook met die informatie? (zelfs als het waar zou zijn).
Ben wel erg benieuwd naar die foto, heb je hem zelf ook gezien?

Edit: oh wacht jouw moeder heeft die vrouw een foto van jou laten zien? Ik dacht dat die vrouw je moeder een foto had laten zien van de persoon die je vroeger was, iemand die inmiddels was overleden.

2 likes

Nee was gewoon een normale foto van mij nu, niet van hoe ik vroeger was. Die vrouw werkte zo, als je over iemand iets wilde weten moest je een foto laten zien en dan kon ze contact maken ofzo :woozy_face:

2 likes

Haha ik zag eerst voor me dat het zo ging:

Paranormale vrouw terwijl ze foto toont: “Jouw dochter was die op die stoel, daarom is ze nu zoals ze is

45 likes

AHHAHAHAHA :joy::joy::joy: fuck

3 likes

Waar ik nu woon heeft een abdij gestaan, de nonnen die daar verbleven waren alleen vrouwen van adel. En die namen het niet zo nou met de regels, er werd regelmatig feest gevierd met de mannen. Als ik de historische verhalen moet geloven.

1 like

Zooo gezellig ik zou nu ook best op een begijnhofje willen wonen. Die in Amsterdam is ook echt heel cute

7 likes

Ja regelmatig op mijn vorige week, de handtekening van de arts regelmatig vervalst. Per opdracht van hemzelf overigens. Hij vond het onzin dat hij elke verwijzing etc moest ondertekenen en vond het makkelijker als ik het ter plekke voor hem deed.

1 like

Zeker wel! Mocht je door de mand vallen op kennis, dan kan je bij katholieken altijd de nadruk leggen op beleving, spiritualiteit, etc. Desnoods verzin je een paar Maria-verschijningen. Als je een beetje kan acteren of doen alsof, is / was er geen enkel probleem.

Pastoor van Ars is ook een mooi voorbeeld. Men heeft het over ‘geringe studieresultaten’ maar feitelijk was hij een eenvoudige man die benedengemiddeld intelligent was. Toch schopte hij het tot priester en de mensen liepen met hem weg omdat hij fijn in de omgang was.
Als een boerenjongen die geen Latijn leest het tot priester en heilige kan schoppen, dan kan jij rustig intreden in een klooster hoor.

9 likes

Volgens mij moest je (vroeger in ieder geval) ook wel iets van een soort bruidschat meenemen om in te kunnen treden in een klooster. Volgens mij werd niet iedereen zomaar aangenomen, en in een begijnhof ook niet. Maar ja, de vraag was daarom ook ‘als je de kans kreeg’

1 like

Dat klopt maar gelukkig wisselde dat per orde / congregatie. Ik geloof dat dat sinds halverwege de vorige eeuw niet meer gangbaar is, en de ingetreden mensen die ik ken hebben het niet hoeven doen. Als er een bruidsschat gerekend werd, dan moest die betaald worden bij het doen van de eeuwige geloften als iemand zich echt aan een gemeenschap verbond (na enkele jaren te hebben meegedraaid). De eventuele bruidsschat kon bepalen wat voor rang een non zou krijgen, geen of weinig geld betekende dat ze lager in rang zou zijn.

Ik ken diverse zusters en broeders die ingetreden zijn, en voor hen zat meestal de grootste uitdaging in het vinden van een gemeenschap waar ze zich thuis voelden.

Ik heb 1 familielid dat bijvoorbeeld ingetreden is in een slotklooster, en die heeft afstand gedaan van al haar bezittingen. Alleen haar bril is van haar zelf en ze verliet het klooster zelfs niet toen haar ouders stierven; ze is in die zin echt afgesloten van de wereld. We bezoeken haar een paar keer per jaar maar komen niet achter het slot, alleen in een gemeenschappelijke ontvangstruimte.
Een slotklooster vind ik vrij heftig, maar voor haar voelde het goed. Ze had ook 2 andere gemeenschappen geprobeerd en voelde zich daar niet thuis.

De meeste ingetreden broeders en zusters die ik ken bewegen zich gewoon tussen de mensen, verlaten hun klooster en bezoeken ook rustig een supermarkt etc. Die leven en werken dan wel vanuit hun gemeenschap maar zijn niet afgesloten van de wereld. Diverse kloosterlingen leven ook samen met niet-religieuze studenten bijvoorbeeld.

(Ik heb het zelf overigens ook serieus overwogen een jaar of 12 geleden maar het is toch niks voor mij. Ik hang teveel aan aardse bezittingen en het idee dat je sowieso gehoorzaam moet zijn aan een abdis lijkt me ook niks).

12 likes

Heb jij een glazenwasser?

• Nee ik maak nooit de ramen schoon
  • Nee ik maak ze zelf schoon
  • Ja maar regelt de verhuurder
  • Ja en betaal ik zelf

0 stemmers

3 likes