Maar doen jullie dat dan voor iedere verjaardag? Want dan betaalt iedereen in een jaar tijd ongeveer hetzelfde bedrag zeg maar. Maar als 9 mensen hun verjaardag thuis (of niet) vieren, en de tiende zegt dan van “he ik wil eigenlijk met zn allen uit eten en jullie mogen mij trakteren” (ik snap dat het niet zo gaat hoor), dan ben je per persoon toch al snel 30-40 euro kwijt (inclusief kado). En ik denk dat ik dan nog laag inschat als je rekent dat je je eigen eten + kado + deel jarige betaalt. Dat vind ik best wel veel geld om aan je vrienden te vragen. Als mijn vrienden vragen wat ik voor mijn verjaardag wil, stuur ik doorgaans geen suggesties van 30 a 40 euro 
Maar wat ik echt jammer zou vinden geloof ik, is dat je dan de hele avond op dezelfde plek zit (over het algemeen, misschien wisselen jullie wel van plek ofzo) en dan aan het einde van de avond met dezelfde drie mensen hebt gesproken. Vind het juist zo leuk aan een feestje dat je gemakkelijk van plek kunt wisselen. Dat je even wat te drinken haalt en dan bij een ander groepje gaat staan. En ik zou het ook jammer vinden dat je “moet” eten in het restaurant dat de jarige kiest (denk ik tenminste?) en dat je dan als vegetarier weer eens kunt kiezen tussen een groenteburger en de geitenkaassalade oid.