Ik wil graag meer weten over je argument. Vind dit interessant en merk namelijk dat ook al gaat kindje aantal dagen naar de opvang, alsnog de vrouw vaak minder gaat werken.
Waarom zou dit anders zijn als kinderopvang gratis word?
@acquiesce Dit snap ik niet. Ik denk dat het % van kinderen dat āniet geplandā te wereld komt, EN dat dit komt omdat de ouders de anticonceptie niet konden betalen, te verwaarlozen is (in Nederland).
Ik geef je ff deze boekentip: waarom vrouwen minder verdienen van sophie van gool. Verder heb ik echt ff geen zin om te typen š®āšØ if you donāt mind
Dat vraag ik me dus oprecht af. Want volgens mij zit die parttime cultuur (voornamelijk voor vrouwen) zo ingebakken in de Nederlandse cultuur. Liesbeth Staats heeft daar ook een programma over gemaakt. Ik zie gratis opvang en vrouwen die meer uren gaan werken niet als een 1-2tjeā¦
Verder heb ik niet echt een mening over wel of niet gratis. We betalen toch met zoveel mensen collectief voor dingen die ons niet raken? Dat vind ik persoonlijk geen argument om tegen te zijn.
Maar ik geloof wel dat er een groot grijs gebied zit tussen tussen niet gewenst, niet gepland, wel gewenst, wel gewenst etc. En dat is niet zo simpel als pil = gratis = minder ongewenste zwangerschappen, maar ik denk wel dat er superveel winst te behalen is in meer preventie en meer toegankelijkheid van sociale voorzieningen en medische zorg. En voor mij hangt toegankelijkheid tot kinderopvang daar ook mee samen, denkt dat dat voor de ontwikkeling voor kinderen goed kan zijn en ook voor de ouders. Maar ik ben maar een leek, ik weet er niet genoeg over om dit heel stellig te brengen.
Kinderopvang is tegenwoordig al zoveel meer dan alleen opvang, gaat echt al veel meer richting peuterspeelzaal. Zeker op kdv waarbij opvang en onderwijs op 1 locatie zit. Wij hebben heel veel doorgaande dingen en doen veel samen met opvang + onderwijs
Ik denk dat je daar als maatschappij ook wel weer aan went. En als iemand een jaar met verlof is, maakt het het zoeken van een vervanger ook makkelijker. Want weinig mensen willen een contract voor 4/5 maanden, een jaarcontract is dan toch aantrekkelijker. Ik zie nu vaak dat het werk dan over de resterende collegaās wordt verdeeld omdat het āmaar voor 16 weken isā.
Gerelateerd aan deze discussie; Ik ben als vrouw met kind nu op zoek naar een nieuwe baan, en in mijn branche zijn daar alleen maar fulltime functies voor. Vind dat ook gewoon heel raar en jammer eigenlijk, want ik wil helemaal niet fulltime gaan werken maar wordt hier op deze manier wel bijna toe gedwongen. Ik vraag me af of er dan dus ook meerendeel man is wat daar werkt, of vrouwen die fulltime begonnen zijn en na kind met uitzondering parttime zijn gebleven ofzo? Mijn vriend werkt trouwens 32 uur, terwijl dat in zijn werkgebied ook niet gebruikelijk is(hij krijgt ook allemaal opmerkingen daarover altijd van andere mannen of collegaās āfijne vakantieā etc. maar hij heeft de luxe dat er echt een zwaar tekort is aan wat hij doet.