Nee natuurlijk is dat geen feit, maar zo stelt @Viktor het helaas wel.
Ik woon vlakbij een daklozenopvang en (volgens mij) een BW voor mensen met ernstige psychische (en soms verslavings)problematiek. Zelf heb ik nooit last gehad van de mensen waarvan ik vermoed - want het staat natuurlijk niet op hun voorhoofd, dus zeker weten doe ik het niet - dat ze daar komen. Mijn buurmeisje zegt zich juist veilig te voelen op de plek waar dagelijks een groepje mannen hangt/zit te drinken. Allebei kletsen we weleens met ze, en ik denk dat een beetje small talk al een positieve uitwerking heeft op beide groepen.
Ik heb het idee dat het vaak namelijk pas een probleem wordt wanneer mensen doorhebben dat er ergens een daklozenopvang of ggz zit. Dan zijn alle problemen uit de wijk ineens daardoor te verklaren. Maar het is zeker niet zo dat alle zooi in mijn straat kan worden toegeschreven aan die groep, dat zijn gewoon mijn asociale buurtbewoners. En ja, soms zie ik inderdaad iemand 's avonds in het openbaar pissen, maar dan denk ik ach, dat valt allemaal wel mee vergeleken met de teringherrie van de basisschool in mijn straat de volgende ochtend. Dat is pas janken.