Stel je persoonlijke vraag #33

Omg, het klinkt heel raar maar ik vind het oprecht knap dat je een muis durfde dood te slaan met een pan. Ok al zou ik van zo’n plaag moet afkomen mn angst zou overheersen. Maar sowieso met een pan, ze rennen toch zo weg? Die bij mn ouders zat dus al vast in die val.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat de muizen op 1 zolder bij mn ouders, ze hebben er zegmaar 2. Hun beste leven leven, ik denk dat daar een hele gemeenschap inmiddels is ontstaan.

1 like

Mij opa gebruikte die ook in zijn horecazaak toen. Ik vond het wel echt mega zielig, maar die beesten waren zo brutaal. Was ook echt zo een oud grachtenpant met overal kieren enzo.

Er was ook een moddervette rat, die op zich wel weg ging als je binnenkwam maar hij maakte geen haast ofzo. Dus dan stond ik daar maar te wachten tot hij daar de muur in kroop.

6 likes

Maar een RAT?! dat vind ij wel weer een ander verhaal. Ik heb in een heel oud pand in Amsterdam binnenstad gewoond boven een restaurant maar ratten? Nooit. Muizen ja. Omg daar pas zou ik wel van schrikken. Muizen zijn ook helemaal niet brutaal maar juist heel sneaky en voorzichtig.

Heb je wel eens last gehad van ratten?

• Nee
  • Ja

0 stemmers

Zou jij schrikken als je een rat zag?

• JA
  • Nee
  • Weet ik niet

0 stemmers

Oef ik heb ooit een muis gehad die met z’n pootje vastzat in zo’n herbruikbare val. Die moest ook doodgeslagen worden, heeft uiteindelijk een vriendin bij geholpen. Was echt zo zielig, dat gepiep.

Zo zo blij dat ik in een nieuwer pand, zonder muizen woon inmiddels

Ja, ranzig he. Maar ik snap hem wel, beneden horeca en boven ranzige studentenkamers. En aan de grachten zit het er volgens mij sowieso vol mee. Ik was ook banger voor hem dan hij voor mij.

Muizen vind ik juist wel brutaal, als ze met veel zijn. Heb die echt in meerdere horecazaken gewoon rond zien rennen. Vooral ‘s avonds laat als er alleen nog wat personeel is wat zit te na te drinken.

3 likes

Ik kom ze buit eht heel veel tegen, ook hele grote exemplaren en daar kijk ik iet meer van op.
Zou wel ff schrikken als ze ineens in huis zouden zitten

De mijne brengen ze juist welleens mee, zo’n half levend/gestresste veldmuis. Ze maken ze niet dood, maar half want dan zijn ze niet leuk genoeg om mee te spelen :tired_face: hoeveel avonden/nachten ik wel een muis heb proberen ge vangen in een Tupperware bakje, zo zielig.

Toen wij aan t verbouwen waren en even geen achter gevel hadden aan de aanbouw (was dus open op wat houte platen na), ben ik welleens wakker geworden met een muis in bed - die tegen me aan liep. Dat was echt dramatisch; wens ik niemand toe :sob::sob::sob::sob:

2 likes

Een kat is volgens mij ook het enige wat echt helpt, juist ook als afschrikking.

Op mijn werk (oud kantoorpand) was er een aantal jaar terug behoorlijk veel muizenoverlast en heb ik regelmatig een levende muis naar buiten gebracht, die vast net zo hard weer terugkwam. Ze hebben daar van alles geprobeerd qua vallen ): maar pas sinds een paar jaar is het er relatief muisloos. Dat vereiste wel a) het inhuren van een bestrijder b) speciale prullenbakken die niet te beklimmen zijn door muizen :grinning_face_with_smiling_eyes: en c) een cultuuromslag qua bewaren van etenswaren. Nu met corona is er geen mens op kantoor en is er dus voor de muizen ook niet veel meer te halen, maar ik kan me de muizenkeutels in de lade van de printer (!!!) nog levendig voor de geest halen.

2 likes

Mijn hele straat werd toen opengegraven en daardoor kreeg ik ratten in de meterkast die ik dan hoorde knagen aan de binnenkant van de deur.
Ben toen 3 dagen ofzo niet daar geweest en heeft mijn huisbaas alles geregeld.

1 like

Een aantal jaar geleden kon je bij boerderijen hier in de buurt met een luchtbuks ratten schieten. Kreeg je een prijs(als in geld, niet kermistentpraktijken) per lijkje.

3 likes

Nu weet ik dat ze best een plaag kunnen zijn, maar ik vind dit toch wel luguber.

6 likes

Bizar!

Wij hebben geregeld grote gaten in de tuin. Rattenhollen. Hele verbindingen onder de grond. Boel opengebroken, zat een gat in het riool. Man heeft dit volgestort. Echter afgelopen jaar weer nieuwe gaten gezien :sob: hele grond verzakt dan ook. Lijkt wel een sinkhole. Vreselijk.

1 like

Muisjes die ik in de tuin wel eens zie zijn schattig, ratten die ik wel eens in de stad zie heb ik altijd verward voor katten om er vervolgens heel erg van te schrikken. Gelukkig nooit ergens binnen gezien, ik heb echt geen idee wat ik ermee aan zou moeten. :woozy_face:

@grace wow dat had ik liever niet geweten. :pensive:

In londen zitten zo veel ratten :sob: ik durfde amper afval/eten in ons appartement te hebben want alles trok die beesten aan, doodeng. Zijn ook écht groot die beesten brrr

Volgens mij heb ik dit ooit al eens gepost, bij een vriendin is een rat ook via de wc haar appartement op 3 hoog in gekomen en heeft daarna veel schade aangericht. Uiteindelijk door mensen van de gemeente gevangen en meegenomen.

Bleek te komen omdat een deel van het riool verzakt was

2 likes

Okeeeeee, altijd de wc checken voor ik ga zitten dus. We wonen toch niet in Australië :sob:

1 like

Ik vind zonsopkomsten heel mooi maar ik vind ze soms ook een beetje overrated. Mensen die meerdere keren speciaal heel vroeg op gaan staan om de zonsopkomst te zien op vakantie (of ‘op reis’) en dan enthousiast vragen of je mee gaat :sweat_smile: en dan verbaasd zijn als je liever langer slaapt. Ik bedoel, echt mooi hoor, maar zo bijzonder vind ik het ook niet.

• Ik vind zonsopkomsten geweldig en sta er graag vroeg voor op, bv op een bijzondere plek
  • Nee beetje overrated, laat me slapen zzzzzz

0 stemmers

Ik snap hem niet. Bedoel je vanuit twee verschillende kusten (Oost en west) of gewoon de zonsopgang en - ondergang in 1 dag?

Met zeilvakanties heb ik dit wel mee gemaakt, zowel opkomst als ondergang, maar dan niet op één plek. Sochtends in de ene haven, savonds in de andere.

Dit is een van mijn grootste nachtmerries en ik check de wc áltijd voor ik ga zitten. :sob: