Stel je persoonlijke vraag #34

Iedereen met je/jij

1 like

En altijd, want dat is me aangeleerd en helemaal erin gestampt. Kreeg je weer te horen ‘,je hoeft geen u te zeggen hoor!’ ‘Zeg maar je!’ Etc. Ja dan wordt het voor een kind wel ingewikkeld en het slaat gewoon nergens op.

4 likes

Word jij met u aangesproken? :disguised_face:

• Ja regelmatig
  • Af en toe
  • Nooit

0 stemmers

2 likes

In de werksfeer regelmatig en daar vind het ook wel prettig, is toch wat professioneler vind ik zelf. Kan soms echt geĂŻrriteerd raken als iemand me daar jij/je of bij mijn voornaam aanspreekt. Voelt te informeel.

3 likes

Wow ik ben daar echt verbaasd over. Want ik vind het zo’n stom iets, en wanneer is iemand een ‘u’ etc.
Mag ik vragen wat voor werk je doet? Of u doet?

4 likes

Ik ben zelf op het werk ook erg van het vousvoyeren maar zeg wel je/jij tegen mensen die aanzienlijk jonger zijn dan ik of mensen die mij ook tutoyeren. Maar ik ben gewend om in zakelijke setting gewoon te beginnen met u? Gewoon als beleefheidsding.

@Jumpsuit ik werk in dezelfde sector als Takkie. Je krijgt echt ĂĄlles voor je. Andere professionals, maar ook particuliere personen met alle denkbare achtergronden.

3 likes

Ik weet niet in wat voor sector jullie werken haha.

5 likes

In de breedste zin van het woord heeft het met verzekeringen te maken.

2 likes

Spreek jij een Corvette met u of jij aan?

• U
  • Jij
  • Nu weten we het wel Jumpsuit

0 stemmers

4 likes

Even los van de u/jij discussie, maar ik moest opeens hieraan denken:

Steden, festivals etc met ‘je’ aanspreken (bijvoorbeeld ‘Lowlands je was geweldig’, ‘Dankje New York’)

• Praat normaal
  • Ja echt helemaal mijn ding

0 stemmers

2 likes

Ik heb niet zo’n grote ergernis als dat je zegt: pff doe normaal, maar om nou te zeggen dat ik het dagelijks gebruik, ook niet echt

Ik gebruik op werk altijd u tegen klanten, ongeacht of ze ouder of jonger zijn. Zij ook tegen mij. In privĂ© zeg ik het tegen familieleden ofzo bijvoorbeeld niet. Bij mijn vriend is dat wel gebruikelijk als iemand ouder is en ik moet daar altijd zo goed op letten want ik ben dat van huis uit niet gewend en wil niet onbeschoft over komen. Maar de huisarts of tandarts zeg ik volgens mij ook gewoon ‘je’ tegen.

Raar eigenlijk want op werk hoef ik daar niet over na te denken. Misschien familie maar als werk zien hahaha

5 likes

Ik woon in Duitsland, ik zeg nog u tegen een peuter.

54 likes

Hahaha, same :smile: Gelukkig wel werk waar we elkaar gewoon duzen, maar in winkels, bij artsen, etc altijd Siezen

2 likes

4 likes

Hoe oud zijn die kinderen?

Basisschoolleeftijd! Uitschelden ‘hoort’ wel beetje bij mijn werk en doet me niks, maar vind het dan wel soort van hypocriet dat ze dan wel ‘u’ moeten zeggen. ‘U bent een xxx’ :upside_down_face:

2 likes

Maar als je een instantie ofzo belt, zeg je dan ook nooit u tegen diegene aan de telefoon?

In mijn privéleven zeg ik het minder trouwens

2 likes

Wat vind je mooier?

• Fotoboeken
  • Los afgedrukte foto’s
  • Geen voorkeur

0 stemmers

3 likes

Ja ik zit ff na te denken , tegenwoordig zeg ik volgens mij altijd ‘je’. Maar dat heeft wel jaren geduurd.

Als jij naar een Nederlandse instantie oid. belt, wat zeg je dan meestal?

• U
  • Jij

0 stemmers

Godsamme ik bedoelde dus in mn poll ‘je’.

1 like