Ik moest opeens denken aan dit verhaal dat een vriendin mij jaren geleden vertelde:
(Iedereen is begin 20/student) Vriendin R past op het huis van haar oppaskindje en nodigt vriendin A uit om na het uitgaan daar te blijven slapen. Ze zouden dus samen in het bed van die ouders slapen. Ze gaan uit en vriendin R komt een van haar scharrels tegen die ze mee terug neemt. Die scharrel (J) en vriendin A kennen elkaar, zijn vriendelijk tegen elkaar, maar alleen omdat ze beide met R omgaan. Goed, tijd om te slapen, dus nu J er is, gaat hij met vriendin R in het tweepersoonsbed van die ouders en vriendin A moet in het kinderbedje van het oppaskindje. Op een gegeven moment roept vriendin R of A nog wakker en of ze zin heeft om erbij te komen liggen. Niks raars of seksueels ofzo, maar gewoon lekker kletsen, want dat is gezelliger. Vriendin R ligt in het midden met haar scharrel aan de ene kant en vriendin A aan de andere kant. Iedereen heeft gewoon pyjamaās aan. Ze kletsen, vallen in slaap en de volgende ochtend gaat J weer vroeg weg. Vriendin A vertelt later aan haar vriend hoe de avond was en dat ze dus met haar vriendin en haar scharrel in een bed heeft geslapen. Die vriend en J kennen elkaar ook, van het uitgaan enzo, maar zijn verder geen vrienden. De vriend is uiteindelijk boos, omdat zijn vriendin met die jongen in een bed heeft geleden. Zij vindt het onzin, want er was verder niets seksueels ofzo aan, iedereen had kleding aan en die jongen was er voor haar vriendin R.
- Ik snap die vriend wel, je gaat niet met anderen in een bed slapen.
- Die vriend stelt zich.
- Ik snap wel een beetje waarom die vriend boos is, maar zou er verder niet lang boos om blijven.
- Anders, namelijkā¦
En stel iedereen was 10 jaar ouder, dus begin 30, zou dat uitmaken?
- Ja, dƔn snap ik die vriend wel. Zulke dingen kan je doen als je student bent (alles niet zo serieus nemen, lang leve de lol etc), maar als je 30 bent en een echt serieuze relatie hebt, ga je niet met 2 andere mensen in een bed slapen, wie het ook zijn.
- Welke leeftijd ze ook hebben, die vriend heeft gelijk om boos te zijn.
- Nee, die vriendin mag doen wat ze wil. Zeker omdat J er voor haar vriendin was. Als het een vrijgezelle jongen was, dan was het misschien anders, maar nu was A gewoon echt het derde wiel aan de wagen, dus zie het probleem niet.
En totaal iets anders:
Als je alleen thuis bent en je gaat naar het toilet, wat doe je dan meestal met de deur?
- Die laat ik open.
- Dicht, maar niet op slot.
- Dicht en op slot.
En voor diegene die hem dicht/op slot doen, waarom?
- Dat doe ik automatisch.
- Omdat anders mān huisdieren binnen kunnen komen, en dat wilt ik niet.
- Dan voel ik me veiliger.
- Omdat het zo kan kunnen dat mensen met wie ik woon opeens terugkomen als ik op het toilet zit.
- Anders, namelijkā¦