Dat je er nooit iets van gehoord hebt betekent niet dat het dan niet bestaat? Er staan genoeg negatieve ervaringen online maar zoals ik al zei is het wel een kleine kans. Uiteraard snap in dat je eventuele negatieve bijwerkingen eerder voor lief neemt als je een grote kinderwens hebt. Maar als donor is je motivatie heel anders. Ik wilde het puur voor easy money doen maar uiteindelijk vond ik die beweegreden niet belangrijk genoeg. Dat is toch niet zo gek?
Overigens heb ik zelf te maken met chronische rugpijn door een ongeluk en word ik dus elke dag geconfronteerd met pijn door een keuze die ik zelf gemaakt hebt. Mijn perspectief is daarom ook anders denk ik.
Maar ik pleit zelf heel erg voor informed consent, er wordt soms gedaan alsof het allemaal heel makkelijk en snel gaat. In bijna alle gevallen zou het vast goed gaan maar ik vind het wel belangrijk om op de hoogte te zijn van eventuele risico’s. Maar het zou me niet verbazen als het in Nederland allemaal wat ethischer gaat, je krijgt daar ook geen vergoeding.