Stel je persoonlijke vraag #34

Is gewoon een feit

4 likes

Het is meer een special snowflake test, die antwoorden zijn ook helemaal niet neutraal of eenduidig

8 likes

Pas als je expressionistische muziek ontspannen luistert van het niveau muntjes dumpen in de piano, dan pas ga ik mij zorgen maken. Want dan ben je wel erg laag sensitief.

1 like

Wat is het probleem van autisten met hsp?
Ik vind dit soort testjes onzin en hsp is geen aandoening, maar ik snap dit soort reacties echt niet.

3 likes

Hoogsensitiviteit is ā€˜niks’ dat wordt volgens mij niet als medische aandoening geduid. daarom snap ik Schaakmat’s controversiĆ«le uitspraak wel: zijn het personen met een (licht) autistische aandoening die nooit gediagnosticeerd zijn omdat ze an sich goed genoeg functioneren om ā€˜mee te komen’?

5 likes

@Vaiana kun je even meehelpen. Jij bent wat beter met je woorden en kunt wat concreter uitleggen.

Het grootste probleem is dat hsp autisme bagatelliseert. Vaak als je zegt dat je last hebt van overprikkeling want autisme krijg je een havermelk moeder die zegt:

O, daar heb ik ook last van. Weet je zeker dat je niet hoogsensitief bent?

Daarnaast worden tekenen van autisme bij kinderen dan ook minder snel gezien, want gevoelig hoogsensitief kind.

Dat zijn de grootste ergernissen bij mij, maar er zijn er vast meer

15 likes

Laagsensitief ben je pas echt als je urenlang naast een draaiorgel kan staan.

Das echt next level aanslag op je zintuigen.

37 likes

Nee, dan ben je gewoon doof of tenminste een flinke gehoorbeschadiging

2 likes

Ik heb altijd gedacht dat ik ook hoogsensitief was, maar blijkbaar heb ik dus autisme? Heh?

1 like

Hmm, ja, dan snap ik je reactie wel. Ik krijg zelf ook de kriebels van mensen die zo praten over hsp.

Ik beschouw mezelf wel als hoogsensitief (:scream:) en ik herken ook veel in vrienden met autisme, alleen is het dan net anders. (Ik ken wel alleen mannelijke autisten) Ik heb me wel ingelezen in autisme, maar dat herken ik echt niet bij mezelf.
Maar ik begrijp dat bagatelliseren ook echt niet. Slaat nergens op.
Dat van het misdiagnostiseren is wel heel treurig. Ik denk ook dat er veel te veel aandacht is voor hsp. Ok, je bent wat gevoeliger voor prikkels, daar is prima mee te leven en zou geen probleem moeten zijn.

2 likes

one of us, one of us, one of us…

Maar even serieus. Als je jezelf hoogsensitief ziet, blijf dat vooral doen. Maar als je merkt dat je meer hulp nodig hebt (bijvoorbeeld in de vorm van medicatie/ambulant begeleiding) zou ik toch even kijken of het niet autisme is. Zonder labeltje kom je namelijk nergens.

Zolang je autisme niet bagatelliseert vind ik het prima dat jij hoogsensitief bent.

Dit geldt ook voor @Huismus

Edit:
Het autistisch spectrum is heel groot en elke autist is weer anders. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk in iemands ogen kijken en heb geen last van kledinglabels, terwijl dat toch typisch is voor autisten. En @Vaiana , @Panorama , @LastYoungRenegade (en een aantal waarvan ik het niet meer zeker weet) en ik zijn allemaal autisten, maar toch weer anders. Ik ga namelijk niet hardlopen voor mijn lol.

6 likes

Het wordt ook slechter herkend bij vrouwen

5 likes

Er zijn tegenwoordig ook behandeltrajecten zeker voor (kleine) kinderen! Dus ook als het geen autisme is kan je wel geholpen worden :blush:

1 like

Daarom zei ik het er ook bij, ik weet dat er verschillen zijn

1 like

Ik was diegene die dat voorbeeld gaf, maar ik bedoel eerder op zo’n feest staan.
Dus snachts met flitsende laserlampen en 1000en hakkende mensen en hitte en harde muziek.
Lijkt me niet dat je daar als hsper of met autisme goed op gaat (of ik heb het helemaal verkeerd begrepen)

1 like

Ligt voor mij aan de persoon. Ik vind mezelf mooier met, anderen niet per se.

O, en hier nog een autist @Schaakmat :slight_smile:

1 like

Als ik me slecht voel (verdrietig, gestressed, ect) dan:

• Ga ik weinig eten
  • Blijf ik normale hoeveelheden eten
  • Ga ik veel eten

0 stemmers

• Krijg ik last van slapeloosheid
  • Slaap ik normaal
  • Ga ik veel slapen

0 stemmers

1 like

Ik heb geen autisme en weet niet zo goed wat ik van het hele hsp-gebeuren vind maar ik denk dat dit niet altijd samen hoeft te gaan. Ik krijg regelmatig paniekaanvallen in de supermarkt (al gaat het met specifieke oordoppen inmiddels beter) omdat ik de prikkels die ik daar binnenkrijg niet goed kan filteren en alles ā€˜even hard’ binnenkomt maar ik ga ontzettend graag naar festivals en concerten die voor veel mensen in de categorie ā€˜teringherrie’ zouden vallen, waar ik dan ook nog het liefst midden in de moshpit sta. Ben er zelf nog niet helemaal achter hoe het werkt haha, denk dat het er ook mee te maken heeft dat een concert naar mijn idee minder onvoorspelbaar is en het feit dat ik daar alleen maar hoef te staan en te genieten in plaats van dat ik een ā€˜missie moet volbrengen’ (m’n boodschappen verzamelen). Misschien dat het voor de ā€˜gemiddelde’ persoon met autisme (voor zover die er is) heel anders werkt maar ik denk wel dat het iets minder zwart-wit werkt dan jij het nu stelt

7 likes

Die snap ik. Ik kan er ook niet tegen wanneer ik niet weet wat mij (ongeveer) te wachten staat. Vind het trouwens ook schijt irritant wanneer de supermarkt de winkelindeling verandert. En ik heb daar langer last van dan iemand die geen autisme heeft.

2 likes

Moet Erik Scherder niet eens een HSP praatje houden en licht in de duisternis brengen? :pensive: :laughing:

6 likes