Sidenote: Wat lijkt die vent toch op vader Abraham
Dit zou ik trouwens zo doen, lijkt me heerlijk. Ik moet alleen wel weg kunnen als ik dat wil, maar verder vind ik dit soort prikkels heerlijk. Of nou ja, de ADD-er in mij vindt het heerlijk, de autist wat minder. Ben erna overigens wel kapot. Ik ben ook dol op weekendfestivals, maar moet dan ook wel 3 dagen bijkomen.
Ik kan prima naar een concert/feest met harde muziek en lichtflitsen. Ik ben daarna alleen kapot.
Autisten kunnen prima dat soort dingen doen. Het verandert je hobbyâs en smaak niet.
@Huismus Het probleem is dat vrouwen nog steeds te weinig gediagnosticeerd worden. Deels door het savantsyndroom en deels door het mannelijke stereotiep.
Wat je dus ziet is dat veel vrouwen hun autistische/ND kenmerken onterecht een plek willen geven door het hoogsensitief noemen (wat dus officiëel niet erkend is) en daardoor geen hulp zoeken. En zonder diagnose krijg je geen gepaste hulp dus heb je niks aan je eigen hsp diagnose.
En hie meer vrouwen zich laten diagnosticeren hoe beter de kwaliteit van hulpverlening. Dus als je twijfelt laat ke diagnosticeren, want je helpt niet alleen jezelf, maar ook nieuwere generaties. Winwin
Ik ben het helemaal met je eens. Maar dit is wel iets heel anders dan âhsp is autismeâ.
Ik persoonlijk heb wel andere labeltjes gekregen, dus ik twijfel niet.
Ik geloof wel zeker dat een groot deel van de vrouwen met hsp (die ik op internet zie posten) autisme of adhd (of iets in die richting) hebben. Dus daar blijf ik wel bij.
Anderen labelen is iets waar je uiterste terughoudendheid in moet betrachten.
Interessant wel. Ik twijfel al heel lang, maar heb door verschillende artikelen over HSP inderdaad er niets mee gedaan. Ik kreeg het gevoel dat mijn âklachtenâ niet erg genoeg zouden zijn voor autisme en ik juist niet serieus genomen zo worden.
De geur van hyacinthen
- Lekker
- Neutraal
- Vies
0 stemmers
Als je klachten hebt zou ik mij sowieso testen, al is het voor je eigen gemoedsrust
Ik label hier niemand en als anderen zichzelf willen labelen is dat prima.
Mân autistenmatties weten dat ik een hekel heb aan gissen wie stiekem iets heeft.
de hele straat zet zijn kliko altijd op de stoep voor ons huis (hoekhuis) dus ik zie vanzelf wanneer het weer nodig is, echt chill
Nou dat ben je wel degelijk aan het doen. Mijn punt is eigenlijk in dit geval dat je moet oppassen voor hypercorrectie.
Ik noem hier niemand iets, maar leg de link tussen hsp en neurodiversiteit die veel mensen bewust of onbewust negeren/herkennen.
De binfluencers hier zetten hun vuilnisbak de avond van te voren buiten. Dat mag technisch gezien niet, maar wel handig ik hoef alleen âs ochtends naar buiten te kijken om te weten welke bak naar buiten moet.
âIk geloof wel zeker dat een groot deel van de vrouwen met hsp (die ik op internet zie posten) autisme of adhd (of iets in die richting) hebbenâ
Ik diagnosticeer niemand hiermee, maar ik snap dat dat wel zo over kan komen.
Het is ook een lastig iets waar een dunne scheidingslijn tussen ligt
Maar het is ook weer niet zo dat je die diagnose zo makkelijk krijgt. Hoogsensitief zijn is niet het enige, je moet echt wel aan meer kenmerken voldoen wil je de diagnose autisme krijgen. Dat zal je zelf ook wel weten, maar nu klinkt het net alsof alle mensen die zich in hoogsensitiviteit herkennen zich ââeven moeten laten diagnosticerenââ. Bovendien, als je niet aan voldoende kenmerken voor de diagnose ASS voldoet, wil dat dus ook weer niet zeggen dat je niet (over)gevoelig voor prikkels kunt zijn. Of zou je volgens jou dan eerder de diagnose ASS moeten krijgen? Dat je aan minder kenmerken zou hoeven voldoen zeg maar?
Edit: Oh beetje spuit 11, sorry
Ik denk altijd G$(#@()#@ shit ik moet die kliko nog neerzetten (vuilniswagen komt vrij âvroegâ) en dan sprint ik in mân pyjama naar buiten om nog op tijd te zijn voor de wagen.
En mân buren nemen ook altijd mijn kliko mee terug dat vind ik wel heel schattig altijd
Daar ben ik met je eens. Ik vind als je nergens last van hebt en slechts een beetje overprikkeld raakt (als in wat sneller moe dan de meeste mensen na een drukke dag) dat je echt niet hoeft laten testen. Maar als je lang klachten hebt en erover twijfelt dan zou ik het zeker doen. Vooral als je hulp nodig hebt. Misschien komt er autisme uit, misschien wat anders.
Overigens niet alleen autisten kunnen overprikkeld raken. Als je een burn-out hebt gehad of een hersenschudding of iets dergelijks ben je ook vaak gevoeliger voor prikkels. Maar dat is wat anders dan mensen die zichzelf als hoogsensitief beschouwen.
Mijn partner en ik zijn de enige in de straat (misschien wel buurt?) die oud papier aan de straat zetten. Maar duidelijk geen binfluencers want we hebben nog niemand beinvloed.