Stel je persoonlijke vraag #36

Ik heb alleen schoolzwemmen gehad, we gingen dan elke week met de hele klas in de bus naar het zwembad (die zat ook helemaal aan de andere kant van de stad). Op die lessen na heb ik nooit zwemlessen gehad, ik heb ook nooit een diploma gehaald en ik kan dus nu als bijna dertiger ook niet zwemmen. Mijn ouders hadden daar gewoon echt het geld niet voor + ik heb heel lang de angst gehad om te verdrinken dus had ik veel meer aandacht en lessen nodig dan andere kinderen. Mijn broertje heeft op latere leeftijd alsnog zijn diploma gehaald, maar ik durf gewoon niet uit schaamte :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik zag toevallig laatst op Linkedin nog iemand die heel trots haar zwemdiploma postte. Als kind had ze deze nooit gehaald door ernstige watervrees. Hier kwamen ook echt alleen maar positieve reacties op. Mocht je alsnog graag je zwemdiploma willen halen doe het dan alsjeblieft! Ik begrijp dat je je ervoor schaamt maar dat is echt nergens voor nodig.

17 likes

Er zijn vaak ook speciale volwassen zwemlessen! Ga ervoor!

6 likes

Als je het graag wil zou ik je gewoon inschrijven voor volwassennen zwemles. Ik heb een collega van 66 die nu bezig is voor haar A diploma en ze is helemaal enthousiast

11 likes

Mijn schoonmoeder heeft 2 weken geleden haar A diploma gehaald en er is een best groot klasje wat nog op latere leeftijd hun diploma’s wil halen! Ze is nu zo trots dat ze doorgaat t/m C. Gewoon doen!

27 likes

Hier is schoolzwemmen, maar dat is niet gratis. In groep 2 gaan ze iedere maandagmiddag zwemmen, een dubbele les en 90% vd kids heeft dan aan het einde van het schooljaar het zwemvaqrdigheidsdiploma. School regelt het vervoer en de begeleiding (behalve in de vakanties dan moet je zelf mee), maar als ouders betaal je gewoon voor de zwemlessen. Het is ook geen verplichting, de kinderen die niet mee gaan krijgen gewoon ander aanbod op de maandagmiddag (en die redenen lopen heel erg uiteen, sommige zijn al eerder begonnen bv).

Veel gemeentes hebben zo’n fonds toch voor ouders die bv de sportvereniging niet kunnen betalen. Eigenlijk zou er ook zoiets moeten zijn voor zwemlessen, want dat is toch wel een essentieel iets vind ik.

@Jumpsuit hier is ook geen zwembad super dichtbij. Rond de 10km. Er zijn 2 scholen in ons dorp die dit aanbieden en ze gaan dan met een bus (die school dus regelt en betaalt).

1 like

Wat leuk te horen! Vooral nederlanders gaan er altijd maar vanuit dat elk volwassen mens kan zwemmen terwijl dat in heel veel landen/culturen totaal niet zo is.

Anoniem
Vind jij het vreemd als een volwassen mens niet kan zwemmen? Er vanuit gaande dat die mensen dus gezond zijn en gewoon kunnen leren zwemmen.

  • Nee
  • Ja
  • Een beetje
  • Ja heel erg

0 stemmers

Ohhh wat erg, moet ineens eraan denken mn eerste herinnering aan zwemles is dat ik moest watertrappelen met 2 vingers omhoog, ze hadden zelfs een soort stang? Om kinderen mee op te vissen. Maar ik was 4 en met 5 moest ik B halen. Is gelukt dus oehoe trotse ouders pfffff. How lame. Ewl ik zou dat mijn kind echtniet aandoen zo vroeg. Heb namelijk gisteravond ff gevraagd.

1 like

Wil jij dat je kind zwemles krijgt?

  • Ja, maar een A diploma is voldoende
  • Ja, en A en B
  • Ja maar een abc whatever er nog meer is

0 stemmers

Deze hele zwemdiscussie doet me denken aan mijn kinderfeestje van vroeger, toen ik met vriendinnetjes naar het zwembad ging en in de rij bij de kassa eentje opeens zei dat ze geen diploma had. Ouders hadden niets gezegd.

Mijn ouders hebben alle mogelijke bandjes voor haar in het zwembad gekocht maar kun je hun stress voorstellen van de verantwoordelijkheid de hele dag. Mijn hemel!

4 likes

Mijn ouders hebben nooit zwemlessen gehad en zijn ook nooit gemotiveerd door hun ouders om het op een of andere manier te leren. Ik vind het dus niet vreemd maar vooral heel jammer voor ze, dat ze dat nooit hebben kunnen ervaren. Gelukkig hebben ze mij wel onmiddelijk op zwemles gedaan (met ook nog wekelijks schoolzwemmen erbij). Uiteindelijk als kind zelfs meegedaan aan zwemwedstrijden haha.

2 likes

Nou ervaren? Ik heb voornamelijk nare ervaringen. Omdat wij nog zo jong waren moesten we ook leren zwemmen volledig met kleding aan en schoenen aan, het moest minimaal 8 meter onder water met dat zogeheten afzwemmen. Ik had waarschijnlijk zoveel angst en paniek dat ik maar het hele zwembad onderwater doorzwom. En dan dat publiek die er staat naar te kijken. Naar die bibberende kinderen die in een zwembad worden gegooid. Want ja wij mochten nog niet leren duiken. Ik kijk er zo naar op terug. Neem het mn ouders niet kwalijk tho.

Ik heb nooit schoolzwemmen gehad, misschien was dan mn ervaring anders geweest.

Maar er is toch geen update vanuit zwemdiplomas? Er is geen oude en nieuwe? De zee en het zwembad blijft hetzelfde. Anyway ik kan een beetje zwemmen en ik verdrink niet, tot zover vind ik het prima. Maar ik haat zwemmen.

Ja maar ik hoop wel dat de zwemlessen wat vriendelijker zijn geworden. Ik ben nog met zo’n haak aan mijn nek door het water gesleurd als ik niet hard genoeg ging en als je niet met je hoofd onder water durfde dan duwde de leraar je wel :joy:

10 likes

Omg dat vind ik zo erg! Die haak werd dus niet meer bij ons gebruikt maar ze lieten het zien toen mn zus zwemles kreeg. Afgrijselijk. Zo beangstigend voor een baby/peuter haha. Ik vind die haak zoo erg. Ik kan er niet over uit! Wtf is dat voor middeleeuws gedoe. Zo zielig!

Maar deed dit dan ook pijn @grace

Bij de gemeente waar ik heb gewerkt was dit er ook! En dit was dan naast de reguliere sportregeling. En je kreeg met die regeling ook 1x in de zoveel tijd een coupon voor nieuwe zwemkleding (kon je dan inleveren bij lokale winkels)

2 likes

Ja en nee. Het ligt er erg aan welk aanbod er rond die tijd in mijn stad is. Op dit moment zijn de wachtlijsten lang en dat zal nog wel blijven, maar als de enige optie de zwemlessen in het grote zwembad zijn, dan wacht mijn kind nog maar effe.
Ik wil echt dat mijn kind in een kleine groep of via priveles leert zwemmen. Ben er zelfs bereid voor om mezelf in de schulden te werken. Alles om die ervaring beter dan de mijne te maken.

Ik heb geen goede herinneringen aan zwemles. Ben 5 keer gezakt voor diplomazwemmen. Dat is keihard in de kantine aangekondigd en ik heb 3 jaar lang vriendinnetjes zien afzwemmen terwijl ik mijn diploma nog niet had.
Mijn arme ouders (letterlijk) hebben al die jaren braaf mijn dure lessen betaald, omdat ze vonden dat een diploma belangrijk was, maar ik denk ook dat er misbruik van ze gemaakt is. Als ze een grotere bek hadden gehad, was ik al eerder afgezwommen.

2 likes

Tegenwoordig is A en B diploma niet meer zoals vroeger. B stelt echt niets meer voor en heb je met 3 maanden.
Pas met de C diploma zie je dat ze echt langer moeten zwemmen en moeilijkere dingen moeten doen.
Ik vond dat verschil echt groot met mijn dochter en geef dat graag als tip. Doe echt A-B en C

Mijn dochter heeft babyzwemmen gehad vanaf 3 maanden. Daarna peutersurvival en met 4 door naar zwemlessen. Ze had er altijd veel plezier in. Maar pas na C vond ik dat ze écht goed kom zwemmen

5 likes

Volgens mij is de richtlijn nu ook dat ze met A basisvaardigheden hebben, ze met B veilig alleen kunnen zwemmen in een druk zwembad (met stroompjes of glijbanen etc) en met C pas in buitenwater

3 likes

Ja zoiets inderdaad. Echt betere zelfredzaamheid.
Ze hebben ook meer kleding aan met C (ook een jas etc)

2 likes