Zoveel alleenstaande ouders die van 1 minimuminkomen kinderopvang moeten betalen, huis, boodschappen, energie. Dat ga je echt lang niet meer redden in deze tijd. Mensen die ziek zijn en niet (fulltime) kunnen werken, of een partner hebben die ziek is, denk aan alle medische kosten die daar nog bovenop komen. Mensen die moeten mantelzorgen. Nouja ik kan echt talloze voorbeelden bedenken, een gezond stel dat allebei fulltime kan werken is echt niet de norm. En dan nog buiten beschouwing gelaten dat ons minimuminkomen al jarenlang achterloopt bij de kosten voor levensonderhoud zelfs ver voor de huidige absurde inflatie.
De bedragen die hier genoemd worden vind ik ook erg hoog. Van 2250 netto zouden we hier met zân tweeĂ«n prima kunnen leven. Ligt er maar aan wat je maandlasten zijn.
Bij mij klopt dit wel. Ik zie op mijn werk behoorlijk veel ellende en soms uitzichtloze situaties, en dan besef ik elke keer dat ik eigenlijk gewoon heel gelukkig mag zijn met mijn doorsnee leven.
Oh n=2 na @keekie zie ik, zelfde werkveld.
Ik denk dat veel mensen hoge maandlasten hebben, helemaal als je een particuliere huurwoning hebt. Mijn huur is bijv 1150 euro, dan hou je niet veel over met 2250 euro. Zeker nu boodschappen zo duur zijn
Oké mensen maar als jij wel goed rond kan komen met het geld wat je hebt, hebben we het dus niet over jou. En dat zegt vervolgens ook helemaal niks over de mensen die niet rond kunnen komen.
En wat je gewend bent, maar ik snap het deels ook wel. De maatschappij is nu zo ingericht dat je voor alles een abbo nodig hebt (mobiel, streamingsdiensten, eventuele fiets etc.) en de maandelijkse kosten zijn nu (zonder inflatie zelfs) in verhouding hoger dan vroeger. Mijn ouders konden vroeger van 1800 een gezin runnen, omdat al die extra kosten niet bestonden.
Ik verbaas me soms echt over de wereldvreemdheid hier
Ik hou sinds 1 jaar al mijn inkomsten en uitgaven bij (letterlijk op de cent, in Excel) en ben me kapot geschrokken van mijn vaste lasten.
Als je bij vaste lasten alleen denkt aan huur/hypotheek, energie etc. kom je van een koude kermis thuis.
De meeste mensen zijn hiernaast een even groot bedrag kwijt aan andere zaken waar je ook moeilijk zonder kan (boodschappen, verzekeringen, vervoer, gezondheidszorg, internet, telefonie, bankkosten, aflossen schulden).
Dan is zoân 2x minimuminkomen van 3500 bruto in totaal echt zo op. Ik kan me heel goed voorstellen dat veel gezinnen het niet of amper redden.
Edit: wat ik hiermee probeer te zeggen, is dat er voor veel mensen helemaal geen ruimte is voor besparende maatregelen. Op de eerste dag van de maand is die 3500 bruto namelijk al op, aan vaste lasten / automatische afschrijvingen.
Ik ook. Er zijn mensen die het per week nu doen met 1 brood met fucking suiker en droge aardappels alsof het 1950 is en die met angst naar de winter kijken en hier gaat het over een Netflix abbo en keuzes maken. Er zijn zoveel mensen in Nederland die allang geen keuzes meer hebben.
Edit: en niet te vergeten dat arme mensen niets leuks mogen doen/hebben want dan heb je het helemaaaaaal zelf aangericht.
Het is geen leven maar overleven.
Het maakt mij echt kwaad dat er vaak wordt gedaan alsof er nog ruimte voor besparingen over is bij deze groep, of dat in deze situatie zitten een âkeuzeâ is. Vraagt m.i. echt om veel zelfreflectie als je jezelf op zulke gedachten betrapt.
Ik begin eigenlijk wel wat te zien in die maatschappelijke tegenprestatie. Maar dan niet voor bijstandsgerechtigden maar voor degenen met vermogen boven de 10k ofzo als tegenprestatie voor de veel te lage vermogensbelasting in ons land. Dagje voedselbank en daklozenopvang in de maand is wel het minste wat je daarvoor terug kunt doen
Niet alleen netflix he. Als het zo makkelijk was zou je dat makkelijk van iemand kunnen krijgen, maar ook mobieltjes bijvoorbeeld. Vroeger had je het nieuwste mobieltje voor 10 euro en kon je gemakkelijk een maand volhouden. Nu moet je al gauw 15 euro voor een sim only betalen. Je kan niet de keuze maken om het links te laten liggen, want alles is digitaal geregeld en je hebt apps nodig om je in te loggen.
Maar dit is maar een voorbeeld. Ik bedoel eigenlijk tl;dr te zeggen dat we in verhouding meer services hebben waar je voor moet betalen die vroeger er niet waren. Zelfs voor de woningbouw betaal je abbokosten anders komen ze je huis niet repareren.
Het geld dat jij dan nog over houdt is meer dan de minima in totaal krijgen en daar moeten ze dan de huur dus nog van betalen.
Echt, erger me kapot aan sommige reacties hier. Tuurlijk, voor iedereen is het vervelend dat alles duurder wordt. Maar voor mensen die vh minimum moeten leven is het gewoon ronduit zorgelijk. Dat was het al vóór deze extra ellende. Die pasten vaak al die âcreatieveâ oplossingen al toe om rond te kunnen komen. Die deden de verwarming al niet (of nauwelijks) aan in de winter om zo te besparen, en dan na te gaan dat het vaak mensen zijn die door omstandigheden meer thuis zitten en hier dus niet alleen in de avond last van hebben en dan dus maar extra vroeg naar bed gaan (ja die tip las ik), en regelmatig ook nog eens door medische redenen waarbij letterlijk in de kou zitten ook de gezondheid nog eens echt in de weg zit. En die mensen kochten vaak al bijna alleen maar aanbiedingen en aten vaak al niet dagelijks warm/volwaardig simpelweg omdat het zo duur is. Die gingen al nooit uit eten etc, hooguit eens een frietje halen wat voor hun al een luxe is want zelf bakken is goedkoper. Etc etc.
Ofwel, zij bezuinigden vaak noodgedwongen als een malle, maar er valt op een gegeven moment simpelweg niet meer te bezuinigen. En die krijgen er zoveel extra zorgen en angsten bij hierdoor, bovenop de vele stress om geld die de meesten al hadden, en dan is het ook nog eens een hele terechte angst. En dan is het alsnog een vergeten groep waar op neer wordt gekeken en waarbij de maatschappij (en ook mensen hier) al snel reageert van: moeten dan maar extra zuinig gaan doen of meer gaan werken. Echt denk je nou echt dat het gros vrijwillig in zoân financiĂ«le positie gaat zitten. Leef je beetje in joh.
Vind het ook zo typisch dat de mensen die ik het hardst hoor klagen over alle hogere kosten/energiekosten dat dat mensen zijn die het echt gewoon goed hebben. Kunnen en gaan meermaals per maand uit eten, bestellen wanneer ze geen zin hebben om te koken, kopen boodschappen waar ze trek in hebben en hoeven niet op aanbiedingen te letten, gaan meermaals per jaar op vakantie, hebben bijv pas nieuw huis gekocht en hoeven dan alsnog niet op één van voorgaande dingen te bezuinigen en hebben dan alsnog ruimte om ook nog eens te sparen. Maar dan alsnog vooral bezig zijn met dat het hĂșn raakt, ipv zich te verplaatsen in anderen die al die luxe niet hebben. Want ja, al die dingen zijn onwijze luxe, maar zij zien dat als volkomen normaal vaak. En voor hen is vaak het enige gevolg dat ze één van die dingen hooguit wat minder vaak kunnen doen of minder kunnen sparen. Echt zo irritant begint het inmiddels te worden, die klaagzang steeds van mensen in zoân positie.
Zoals ik al aangaf, ja voor iedereen is het vervelend dat het leven duurder wordt, maar zorgelijk is echt iets heel anders. En nu verwijder ik me weer even uit dit topic, want ik ben iemand die wel echt buikpijn krijgt vd situatie en bij ieder nieuwsbericht hierover extra stress krijg gezien mijn financiele situatie dankzij slechte gezondheid (en daar had ik voor de crisis al genoeg last van).
Ik denk wat een denkfout van een aantal forummers is: dat niet meer rond kunnen komen een keuze is en dat het eigenlijk vooral mensen overkomt die niet met geld om kunnen gaan. Dat is in de praktijk absoluut niet. Ik hoop dat iedereen wat compassievoller kan kijken naar mensen die in de problemen gaan komen de komende tijd. Help je buren, vrienden of familie (met oppassen, boodschappen betalen, wat hun wensen zijn) als je weet dat het financieel niet lekker gaat en oordeel niet.
Vergeet ook niet dat Nederland op Amerika na het land is met de grootste vermogens ongelijkheid. Er is één groep mensen die rijk wordt van de armoede. De stijgende energieprijzen, de huizenmarkt⊠Het komt allemaal in de zak van de 1%.
Hier kan ik me zo boos op maken. Je kan wel roepen dat mensen minder avocado toast eten of vaker de fiets kunnen pakken, maar dat is niet het probleem. Kapitalisme wel.
En stel het was wel door je eigen stomme keuzes, nou en. Dan nog heeft diegene pech dat hij misschien geen sociaal vangnet heeft om hem op te vangen. Vaak zijn slechte financiële beslissingen ook een vicieuze cirkel. De eerste fout maak je misschien zelf en daarna blijf je achter de fouten aan rennen.
Je bent maar een mens.
Verschilt per âonderwerpâ denk ik. Maar inderdaad misschien ben ik wel wat wereldvreemd op sommige vlakken. Ook zelfbescherming.
Lol sorry wat? Je houdt je maar dom op onderwerpen voorâŠ. Wat? Lekker vanuit je koophuis en comfortabele financiĂ«le positie
Je bedoelt privilege
Ja ik had ook een beetje die redenatie. Het enige opzicht waarin ik vind dat ik in verhouding te weinig verdien is dat ik geen zelfstandige woonruimte kan huren van mijn salaris nu. Maar dat ligt meer aan de wooncrisis dan aan mijn salaris.
edit: ik hoor ook zo vaak mijn collegaâs klagen dat we te weinig verdienen (voor onze sector/opleidingsniveau/aantal uren) maar dan kan ik echt alleen maar denken aan alle mensen die fysiek zwaar werk doen of onregelmatige diensten werken en veel minder verdienen en voor wie dat de rest van hun leven zo zal zijn.