Stel je persoonlijke vraag #38

Ik loop vast in mijn eigen brein bij het beantwoorden van deze vraag. Aan de ene kant denk ik: ja! Soms sta je gewoon helemaal achter je keuze. MAAR, je keuzes worden altijd beïnvloed door de mensen die je kent en je opvoeding en je ervaringen. En als dat allemaal anders was geweest, dan had je misschien een andere keuze gemaakt. Dus is het dan nog compleet vrije wil? Of bestaat vrije wil alleen als je geen opvoeding en geen eerdere ervaring hebt gehad? Maar geen ervaring en geen opvoeding is ook een ervaring. Dus dat vormt je ook weer. :exploding_head: :exploding_head:

4 likes

Thanks he, ik weet wat ik vanavond zing :joy:

3 likes

Je hebt zo’n film met die bekende theorie over tijdreizen en of vrije wil dan wel bestaat want de toekomst bestaat dus al zoiets, daar denk ik eens in de tijd weleens overna :exploding_head:

Oh donnie darko is dat geloof ik!

2 likes

En hoe zou je therapie daar dan in voor je zien? Ik vind dit ook interessante vraagstukken, maar je hebt ook gezinsleden die familie trauma’s verbreken toch? Of mensen die aan zichzelf werken om dingen te veranderen ook voor een volgende generatie. Zouden die keuzes dan ook vastliggen door een pakket aan genetisch materiaal of zou dat wel een eigen keuze zijn? Ik ben momenteel veel bezig met parentificatie en word steeds meer bewust dat ik dingen 1 op 1 heb overgenomen. Dus het is ook een soort persoonlijke vraag :joy:

Ik was pas overigens naar een modelspoorbeurs geweest en toen dacht ik op de snelweg 'sterk je voor dat wij die mini poppetjes zijn en dat onze route gewoon ingeprogrammeerd is en dat we hier rijden omdat iemand (poppenspeler) deze route heeft gemaakt op zijn computer. Was ook best een gekke gedachte.

3 likes

True. Ik ken het vrije wil vraagstuk vooral vanuit geloof. En het blijft bizar om erover na te denken. Als je gelooft dat er ‘leiding’ is dat dan dat je sowieso bij je doel uit komt welke vrije keuze je ook maakt? Of is het ook al besloten of je links of rechts gaat als je gaat wandelen.

2 likes

Ik heb heel lang de terugkerende gedachte had dat mijn allerlaatste dag op de basisschool m’n laatste echte dag was en dat ik daarna alles droomde, dus middelbare school, studeren… Ik heb ook een hele sterke herinnering aan die dag, was in de zomervakantie, de school was dicht, alleen groep 8 mocht komen om al hun spullen op te ruimen en gezamenlijk afscheid te nemen. Ik weet dat echt nog heel goed.

11 likes

Ik vind van niet want sommige dingen MOET je nou eenmaal om in onze maatschappij te functioneren: kleding dragen, rekeningen betalen, eten, slapen, werken (op welke manier dan ook). Je kan hier wel van afwijken maar dan val je buiten de boot. Ik denk wel dat we binnen deze ‘dwang’ redelijk zelf ons eigen pad kunnen kiezen.

5 likes

Oh ja dat deed mn moeder ook, invlechten vond ik ook vreselijk. Mn hele hoofd werd heen en weer getrokken. Als je daarna je strak ingevlochten weer ontvlocht dan was dat zon fijn gevoel om met je handen er weer door te gaan en ook semi pijnlijk. Alsof je hoofdhuid weer een beetje kon ontspannen.

1 like

wanneer was jij voor het laatst als gast op een bruiloft?

• Herfst 2022
  • Zomer 2022
  • Lente 2022
  • Winter 2022
  • Ergens in 2021
  • Ergens in 2020
  • Ergens in 2019
  • Langer geleden
  • Nog nooit

0 stemmers

2 likes

Is ‘hoe koud/warm is het nu in je huis’ het saaiste topic op dit hele Forum?

• Ja
  • Kijk er nooit maar ja, moet wel.
  • Nee is vet interessant
  • Nee is vrij saai maar het kan saaier

0 stemmers

2 likes

Ik vind pakketjesirritaties nog saaier geloof ik. Temperatuur topic heb ik nog wel eens bekeken op een hele zwoele zomerdag als ik zat weg te fikken op de bovenste verdieping van m’n flat en troost vond in het idee dat het echt nog wel erger kon. Maar pakketjesirritaties heb ik nog nooit geopend. Don’t care.

12 likes

Met als disclaimer dat ik niet in het moeder en kind gedeelte kom

26 likes

Mij lijkt klaag hier over het weer of pakketjes irritaties net zo saai.
Hoe kan je bedenken dat je zin hebt om klachten van anderen over waar hun pakketje blijft te lezen

6 likes

Volgens mij zijn dit van die topics die mensen vooral openen om zelf in te zaniken en niet om andermans gezanik te lezen

23 likes

Nog nooit in gekeken omdat ik de titel al heel irritant vind en elke keer denk ‘bestel niet zoveel dan heb je ook geen irritaties :sun_with_face:

23 likes

ik vind reizen ook een kanshebber nu iedereen al maanden deelt hoe lang de rij op schiphol duurde. bijna net zo kut als ‘hoe lang duurde het voordat je je coronatestuitslag had’. maar dit zijn fases, hopelijk.

35 likes

Oh ja goeie! Kan me echt heel hol schelen hoe lang jullie allemaal op schiphel hebben gestaan

5 likes

bestaat er tegenwoordig eigenlijk nog een wat-heb-je-vandaag-gegeten topic?

2 likes

Voor wie siblings heeft:
Zaten jullie op dezelfde middelbare school?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik zat op een andere school dan mijn broer en zus en men vond dat altijd heel raar. Maar ik mocht nav de open dagen ook gewoon zelf kiezen welke school ik het leukste vond en dat was toevallig een andere dan waar mijn zus naartoe ging.

2 likes

Oooh goeie kanshebber ja!

3 likes