Stel je persoonlijke vraag #39

Duits is echt ondergewaardeerd.

• Ik ben goed in Engels en Duits
  • Ik ben goed in Engels en slecht in Duits
  • Ik ben slecht in Engels en goed in Duits
  • Ik ben slecht in allebei
  • Ik ben Friestalig en Engels gaat goed, Duits niet
  • Ik ben Fries talig en Engels gaat niet goed en Duits wel
  • ik ben Friestalig en ik kan beide goed
  • ik ben Friestalig en kan beide slecht

0 stemmers

Ik moet volgend jaar m’n Goethe Deutsch examen doen dus ik wens op dit moment dat ik vloeiend Duits spreek haha. Een tweede taal is verplicht op mijn opleiding, Engelstalige opleiding + Duits of Spaans, ik heb al een redelijk niveau Duits maar echt nog niet vloeiend :woozy_face:

3 likes

Ik durf niet te antwoorden lol. Inmiddels ben ik best goed in Duits en een gesprek voeren in het Duits, het lezen volledig. Dus slecht nee, goed nou vind ik ook niet. Wat heeft de taal Fries voor overeenkomst?

7 likes

Nou het valt mij op dat ik veel Friestaligen ken die wel goed zijn in Engels en niet in Duits. Ik was benieuwd of dat hier ook naar voren kwam, haha.

Met Duits heb ik het idee dat het in Groningen vaak wel oké gesproken word. Zeker de oude generatie. Vroeger kon je met Gronings je in Duitsland prima redden (wel het gedeelte op hoogte Groningen.) Maar dat geld vast voor elk grensgebied.

2 likes

Kan jij Fries verstaan?

• Nee
  • Deels
  • Volledig

0 stemmers

1 like

Hoogte Groningen? Zegmaar aan de grens? Ja dat zal best kunnen. Ik denk soms dat die mensen al Deens kunnen praten lol. In de stad Groningen (het enige wat ik in die provincie ken) denk ik niet dat meer mensen beter zijn in Duits.

Ben jij wel eens in Delfzijl geweest? En ik vind dit erg ik kom er nu pas achter dat het Delfzijl heet ipv delfTzijl.

• Ja
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Ik ben goed in Engels en matig in Duits. Kan ‘t goed verstaan en lezen maar praten is beetje kreupel :smiling_face_with_tear: gelukkig kom ik een eind met plat Limburgs :tipping_hand_woman:

5 likes

Heb jij een abonnement op een krant? Digitaal of op papier

• Op de Volkskrant
  • Op de Telegraaf
  • Op het AD
  • Op het NRC
  • Op een regionale krant
  • Op de Trouw
  • Op het Financieele Dagblad
  • Op het Nederlands Dagblad
  • Op een andere krant
  • Nee heb ik niet

0 stemmers

Als je dit wel hebt, vind jij dat een aanrader?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Ik heb de inloggegevens van mijn pa van het NHD. :laughing:

1 like

Ze spreken mijn naam toch niet goed uit hier, maak er dan maar iets korts van haha.

2 likes

Zijn niet bestaand

6 likes

Alleen met familie maar echt iedereen zou welkom zijn dus daarom gekozen voor open.

5 likes

Ik kan via mijn werk alle kranten lezen, dus geen eigen abo nodig. Maar ik moet zeggen dat ik het wel een aanrader vindt, want een aantal kranten bieden wel echt serieuze verdieping en doen belangrijk werk. Denk aan Trouw en de kindertoeslagenaffaire bijvoorbeeld.

6 likes

Moet je ook geen Adelheid heten

Nadat je beloofd had het niet door te vertellen, het verraad!:disappointed::sob:

1 like

Ik ook. Maar ik lees eigenlijk alleen het regio gedeelte

2 likes

Sorry Gertrude

1 like

Haha ik heb niet het idee dat mijn gebrek aan Duits iets te maken heeft met mijn Fries zijn maar meer aan complete desinteresse in de taal

1 like

Ja waarschijnlijk geld dat ook voor die mensen hoor, maar vond het zo opvallend.

2 likes

Aan de ene kant wil ik het meteen verbeteren, maar ik vind dat dan zo betweterig overkomen. Diegene doet zo zijn best :pleading_face: