Stel je persoonlijke vraag #41

Wel een studentenlidmaatschap gehad maar ben recent afgestudeerd en nog niet naar gekeken

3 likes

Ja, maar IKEA medewerkers hebben een eigen vakbond. En ze doen het goed, want een loonsverhoging van 16% gekregen afgelopen november.

23 likes

Het idee van een vakbond spreekt mij wel aan, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat het niet voor mij is. Dingen zoals CAO en pensioen klinkt voor mij iets uit een ancient regime. I don’t know her.

2 likes

Yes en die vakbond heeft me geholpen met een zaak tegen een oud-werkgever die jonge naĆÆeve (vaak) nog studerende werknemers behoorlijk genaaid heeft met betalingen. Heeft me toch een paar duizend euro opgeleverd.

En die vakbond onderhandelt er ook regelmatig wat procenten bij voor CAO-medewerkers, dus dikke tevreden.

Overigens krijg ik jaarlijks een deel van de contributie terug van mijn werkgever als ik de jaaropgave inlever. :nerd_face:

9 likes

Gister nog op gewezen door een collega, toen het aanmeldformulier ingevuld en het niet ingezonden🤔

1 like

Ik weet niet eens of wij een vakbond hebben. Hoe kom ik daarachter? (Behalve aan HR vragen, ik ben met verlof)

Hoeveel paar schoenen heeft jou basisschool kind?

• 2
  • 3
  • 4 of meer

0 stemmers

Ik doe het ook een beetje uit solidariteit. Heb het gevoel dat je zonder vakbond en helemaal zonder cao best genaaid wordt door je werkgever. Verwacht ook niet echt dat er een pensioenfonds overblijft voor ons.

Je kunt nu lid worden van de FNV voor 25 euro voor de eerste 6 maanden. Dat is nog geen 5 euro per maand. Daarna is afhankelijk van je inkomen maximaal 18 euro per maand. Voordelen van het FNV-lidmaatschap - FNV

2 likes

Gewoon googelen op je beroep en dan vakbond. FNV en CNV hebben allemaal weer hun eigen clubs bijvoorbeeld

1 like

Bij m’n vorige werkgever wel maar die van nu is een klein bedrijf dus geen vakbond bij betrokken. Heb wel een rechtsbijstandsverzekering waar werk onderdeel van is :tipping_hand_woman:

2 likes

Binnenkort komt er het nieuwe pensioenstelsel waarbij er per persoon ingelegd wordt, dus dit klopt niet echt. aow is natuurlijk wat anders, ik weet niet of dat er nog is over 40 jaar.

2 likes

Ah ik wist niet eens dat we een nieuw pensioenstelsel hadden, bedankt haha. Alleen pensioenfondsen beleggen toch een groot bedrag? Daar ben ik ook wel bang voor dat ze weer grote risico’s gaan namen.

NRC Haagse Zaken heeft er op 10 dec een goede aflevering over gepubliceerd! Ze spreken ook over de risico’s, volgens mij laten ze die afnemen met de leeftijd. Tegenvallende resultaten kunnen altijd maar het geld dat jij er via je pensioenfonds inlegt kan niet zomaar verdwijnen.

3 likes

Chill thnx! Ga ik beluisteren.

Zo 18e per maand is wel aardig aan de prijs voor iets waar je zelf niets aan hebt. Ik heb idd het idee dat het voor de mensen die iets aan een vakbond hebben sowieso alles beter voor elkaar hebben inderdaad. Mensen met een cao, een pensioenregeling, een ikb, etc beter aan mij kunnen doneren in plaats van andersom :laughing:

2 likes

Dit hebben heel veel werkgevers, voor mensen die zich tegengehouden voelen door de prijs is dat misschien iets om uit te zoeken.

Ik ben wel eigenlijk lid van de verkeerde vakbond (Algemene Onderwijsbond). Ben promovendus maar ik val helemaal niet onder een onderwijs-CAO haha. Ach ja.

4 likes

Dat geldt waarschijnlijk alleen als je überhaupt een pensioen krijgt? Want ik moet het sowieso zelf regelen bij mijn werkgever.

1 like

En je kunt het geld deels terugkrijgen bij sommige werkgevers

2 likes

Als ƩƩn persoon op het forum zegt dat een product niet lekker is, een film slecht, een service kut, etc. Dan:

• Hecht ik daar veel waarde aan en zal ik niet (of minder snel) dat product of die dienst ook gebruiken
  • Hecht ik daar een beetje waarde aan, maar zal het product of dienst alsnog zelf willen gebruiken of ervaren
  • Hecht ik daar geen waarde aan, wil het alsnog zelf ervaren
  • Maakt mij dat juist nieuwsgierig
  • Dat ligt aan de persoon die het zegt
  • Anders

0 stemmers

En als meerdere personen hetzelfde zeggen? Dat iets tegenvalt of kut is

• Hecht ik daar veel waarde aan en zal ik niet (of minder snel) dat product of die dienst ook gebruiken
  • Hecht ik daar een beetje waarde aan, maar zal het product of dienst alsnog zelf willen gebruiken of ervaren
  • Hecht ik daar weinig waarde aan, wil het alsnog zelf ervaren
  • Word ik juist extra nieuwsgierig ernaar en zal ik het alsnog zelf gebruiken
  • Ligt aan de mensen die het zeggen
  • Anders

0 stemmers

1 like

why @Lula

2 likes