Mijn moeder was begin 60 toen ze borstkanker kreeg. Tot mijn stomme verbazing merkte de oncoloog op dat ze haar niet meer geopereerd hadden als ze een paar jaar ouder was geweest. Daar schrok ik destijds echt van.
Ja hier heb ik heel erg last van; mijn tip is om juist op de zondagavond een rustige activiteit te plannen, zoals naar de bioscoop of ergens bij iemand een kopje thee te gaan drinken
Lang leve de hondenverzekering. Ik heb echt alles voor hem over en voor zover ik bij mijn vorige hond gemerkt heb, is mijn dierenarts wel zo eerlijk over of de operatie het waard is.
Aan de andere kant… die mensen betalen ook zorgkosten
Vraag me af of leeftijd altijd de beste pijler is dan? Volgens mij voldoende andere factoren van personen die zwaar mee werken met een zogenoemde “ROI” als het gaat over medische behandelingen.
Genoeg jonge mensen die ook veel kosten. Ik denk niet dat je aan de hand van leeftijd iemands “waarde” kan bepalen.
Die miljardenkosten komen ook door veel administratieve fouten etc.
Ik denk dat heel veel mensen niet in staat zijn om te besluiten of een behandeling nut heeft omdat het heel erg moeilijk is om nut en noodzaak van een behandeling goed af te wegen.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg niet dat mensen te dom zijn om medische ingrepen te begrijpen. Ik denk wel dat medische ingrepen vaak een onzekerheid meebrengen die je heel lastig kunt afwegen en dat je er aanzienlijk slechter uit kan komen. Mensen kennen hun eigen lichaam, maar ze hebben ook naasten die ze niet willen verliezen, angsten en dromen over hoe het leven na een ingreep eruit ziet. Als de beschikbare mogelijkheden blijven groeien denk ik dat je juist steeds vaker moet gaan spreken over wanneer een ingreep voor een patiënt geen wonderen gaat doen. Daarin is de wens van de patiënt leidend, maar ik vind het ook raar om te doen alsof het een soort zwart wit ‘de patiënt kiest’ is, want dat is niet per se de beste zorg. Ik heb het dan niet per se over ouderen, maar over ons allemaal. Edit: Ik vind het ook wat hard om te zeggen dat mensen de verantwoordelijkheid maar moeten dragen als zij de de verkeerde afweging/keuze maken, juist daarom denk ik dat het een gedeelde verantwoordelijkheid van arts, patiënt en naaste is.
Ik denk dat ik niet kan zeggen of er nodeloos veel behandeld wordt, maar ik durf een arts die de dagelijkse praktijk ziet en onderzoekt (zoals in het interview hierboven) best te geloven als deze zegt dat we te veel behandelen.
Het is nogal lastig een inschatting te maken als je niet weet wat de gevolgen zijn, en niemand dat weet. Als je op je 30e een operatie moet ondergaan, zal je dat hoogstwaarschijnlijk doen omdat je weet dat ook al komen er allerlei complicaties, je het waarschijnlijk wel overleeft en goed herstel ook te verwachten is.
Als je op je 85e je heup breekt, is die inschatting veel moeilijker. ‘ze kennen hun eigen lichaam’ zeg je, maar zou toch knap zijn als je kunt voorspellen hoe je herstel zal zijn. Er zijn wel extra risicofactoren en er wordt geprobeerd ouderen goed te screenen op kwetsbaarheid (‘frailty’) maar alsnog is het heel moeilijk te voorspellen wie er binnen een jaar is overleden en wie nog 5 jaar lang mobiel gelukkig rondloopt. En niet te vergeten dat ook bij normale ouderdom je cognitie met je leeftijd achteruitgaat, ook al heb je geen dementie. Maakt dat dit soort beslissingen helemaal lastig te overzien zijn.
Kort gezegd, dit is een kwestie die bij jongere mensen gewoon een stuk minder vaak speelt dan bij ouderen, dus ik snap echt niet wat het probleem is hier een verschil in te maken?
Het is wel zo dat je dat geld beter op een aparte spaarrekening ervoor kunt zetten. Die verzekeringsinstelling verdient er natuurlijk wel aan.
Van chemo hebben dieren meestal niet zoveel neveneffecten als mensen, dus ik vind het de behandeling wel waard (afhankelijk van de status vh dier ook natuurlijk)
Ah ok allicht verschilt het per situatie, dit is het advies dat ik steeds lees en vondst wel logisch klinken
Wat fijn om te weten, ik verwachtte dat chemo evenveel impact zou hebben op honden als op mensen. Vind het ook wel interessant. Weet je ook waarom en hoe ze meten hoeveel last een hond ervan heeft?
In theorie vind ik dat je helemaal gelijk hebt, maar in de praktijk als je verdiep in wat er nu technisch mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn, samen met de vergrijzing… Er is bvb becijferd dat in 2060 de zorgt 16.000 euro per persoon gaat kosten en 1 op de 3 personen in de zorg moet werken bij ongewijzigd beleid. Belangrijke adviesraad waarschuwt kabinet: zorg kost in 2060 per Nederlander 16.000 euro | RTL Nieuws
- Sportattribuut namellijk
- Muziekinstrument namelijk
- Omatopic-hobby-accessoire namelijk
- Gadget namelijk
- medicatie namelijk
- Kleding of tas namelijk
- ?? Iets anders? Ben benieuwd!
0 stemmers
Hardloopschoenen en een telefoon
Sorry ik voegde een optie toe en heb toen de poll gereset! #jongeboomer
7 jassen en een kitchenaid
Rondbreinaalden en antidepressiva
Gelukkig geen probleem mee gehad bij de vorige. Alle medicijnen werden toch voor 80% vergoed. Was zeker handig, omdat hij allergisch voor huisstofmijt was. Beetje dezelfde situatie als @Qwerty123
En anders… heb ik nog een nier die ik niet nodig heb.