Stel je persoonlijke vraag #41

Komt misschien meer doordat narcist vanuit de Griekse mythologie komt en in taalgebruik voorkomt hierdoor. Narcissus, de Griek die naar zichzelf staarde in het spiegelbeeld van een vijver (Flashbacks grieks lessen trauma).

4 likes

Aah ja is wel een goede vraag eigenlijk. Ik probeer er met ocd/autisme op te letten en heb ook recent wel eens mensen erop aangesproken als ze het hebben over hun ocd dingen/autistische trekjes terwijl ze helemaal die stoornis niet hebben, maar narcisme voelt dan toch anders ofzo? Terwijl dat niet per se terecht is hmm

1 like

Ja maar zo voelt dat voor mij ook met het woord autistisch. En toch gebruik ik dat niet

5 likes

Sorry ik krijg echt even autistische aanval van deze discussie en ga met noise cancelling headphones onder een verzwaarde deken liggen

10 likes

Dit idd! Ik heb t idee dat we hier op eieren moeten lopen als het over autisme gaat omdat er een aantal meiden zijn die het hebben. Maar laten we gewoon bij elke diagnose zo gepikeerd blijven doen. Want of we een random iemand nou een autist of een narcist of pianist gaan noemen zonder dat we weten hoe of wat het is allemaal even onnodig.

20 likes

Vind dit ook wel een interessante discussie want ik denk dat velen het niet vinden kunnen om iemand een borderliner of schizofreen te noemen terwijl dat in hetzelfde rijtje valt als narcist. Hoewel ik nu even naar de types kijk en iemand paranoïde noemen is misschien wel weer normaler?

12 likes

Er is net een film/docu uitgekomen over de schaamte die bij psychische dingen spelen. De docu is gratis te bekijken. Ik denk dat we idd af moeten van labels plakken en elkaar er op aan blijven spreken. Het houdt onnodig een stigma in de hand. En dat we gewoon moeten erkennen dat iedereen anders is en er niet een normaal als uitgangspunt genomen kan worden.

De maker, Hanna Verboom, heeft een leuk interview er over gegeven bij nooit meer slapen.

1 like

Maar hoe zie je behandelen voor je dan?

1 like

De labels zijn alleen een handvat om goede/gerichte behandeling te kunnen krijgen, geen wet van meden en perzen. Daarvoor veranderd er ook teveel nav onderzoek. Labels kunnen ook helpen om duidelijkheid te scheppen, maar het moeten geen hokjes worden waar we iedereen in kunnen rangschikken. Zo werkt het niet want zo overzichtelijk is het leven niet. De ene adhd-er is de andere niet. Hoe we naar psychische dingen kijken is ook heel veranderlijk. Vroeger hadden we bijvoorbeeld nog hysteria.

Edit: ik bedoel dus niet dat je niet mag labelen, het heeft mij wel echt geholpen om te snappen wat er aan de hand is. Maar aan de labels moeten we niet zoveel waarde proberen te hechten denk ik.

7 likes

En daardoor is het geoorloofd om zo maar te strooien met de term narcist en niet met de term autist? Ik wist niet dat we daarvoor helemaal terug moeten kijken naar de kern. Volgens mij is het gewoon beter om met dit soorten termen helemaal niet te strooien, tenzij je een professional bent en diegene er zelf ook om vraagt

8 likes

Het is een ontwikkelingsstoornis, geen prikkelverwerkingstoornis. Problemen met prikkelverwerking kunnen een onderdeel zijn van ASS, maar beslaan niet de hele diagnose.
Met DSM-5 diagnoses komt het erop neer dat er criteria beschreven worden die soms ook bij mensen voorkomen zonder dat ze verder voldoen aan een diagnose. Iedereen is wel eens wat chaotisch of somber of whatever, en als je aan een vereist aantal criteria voldoet én daar last van hebt kun je een label krijgen zodat er passende behandeling kan komen.

Edit: dus beter precies het bedrag beschrijven (iemand heeft snel last van visuele prikkels) dan met de hele term

3 likes

Haha het is gewoon een woord met een betekenis :joy: haha de meeste woorden hebben een betekenis, nogal loos argument zo

4 likes

Ik zie hierin eerlijk gezegd echt geen verschil met iemand een narcist noemen. Het blijven toch allemaal diagnoses, narcisme net zo goed en mensen lijden er ook gewoon net zo goed aan.

10 likes

Ja maar het probleem is dus dat mensen nooit zeggen van " Oh die influencer heeft echt wat narcistische trekjes zeg"
Maar " Die influencer is echt een narcist!"
En daar vallen mensen dus over.

3 likes

Ja eens, en verder lijkt de lijn van het betoog te zijn dat er geen stereotype autist is, terwijl de stijl waarin dit gepost wordt weer heel stereotype op mij overkomt. Dus ja de cirkel is rond.

Wat post jij voor iets raars?

5 likes

Nja, en dat is wat ik eerder ook bedoelde te zeggen, maar puur ‘psychologisch’ gezien is er een verschil. Per definitie zijn persoonlijkheidsstoornissen ‘normale’, ‘gezonde’ gedragingen of karaktertrekken maar zijn die sinds de vroege jeugd steeds meer aanwezig geraakt, dermate dat ze overmatig aanwezig zijn (als een soort inadequate coping) en dat het lijdensdruk geeft (aan die persoon zelf of aan de omgeving). De persoonlijkheidsstoornissen zijn genoemd naar de meest op de voorgrond staande klachten van dat type, zoals narcistisch, theatraal, vermijdend, dwangmatig, afhankelijk. Behalve borderline maar dat is weer een heel ander verhaal want dat is echt heel onlogisch :sob:

Anyway, in dat opzicht zijn persoonlijkheidsstoornissen ‘anders’ dan bijv een depressieve stoornis, schizofrenie of autisme.

Dus in die zin zijn karaktertrekken als narcisme, vermijding en dwangmatigheid niet meteen een stoornis, maar iets normaals dat iedereen heeft.

Neemt niet weg dat als iemand narcist wordt genoemd dat het meestal gaat om een pathologische variant ervan en niet een gewone karaktertrek dus ik snap ook helemaal dat mensen vinden dat dit te snel wordt gebruikt.

Sorry voor dit lange verhaal, maar vind dit gewoon heel erg interessant :sweat_smile:

12 likes

:clap:t2:

3 likes

Nee geen sorry, interessant juist!

1 like

Ken jij een man die kleren van Mr Marvis draagt?

• Ja
  • Nee
  • Lieve schat, hoe moet ik dat nou weten?

0 stemmers

Ik vind dat echt zo’n nietszeggend merk.

2 likes