Stel je persoonlijke vraag #41

Hahah sorry dat ik dit zeg maar ik vond portia zooo vreselijk irritant. Echt de hele tijd moeilijk doen, paniekerig, te lang nadenken over dingen. Dan toch liever Daphne die ja, te naïef blij was de hele tijd, maar in ieder geval zelf de regie had.

6 likes

Naar mijn ervaring kan iedereen, ongeacht inkomen, gierig zijn. Volgens mij heeft dat niet zoveel met geld te maken. Ik heb daarom op beide gestemd.

6 likes

Dit vind ik echt heel zielig eigenlijk voor zo’n kind :confounded:.
Ik was zelf/ben niet zo snel zenuwachtig maar ik vond dat maandagochtend kring gesprek tot aan groep 8 zelfs zoooo tyfes saai. Ik werd ook regelmatig de klas uit gestuurd daarom. Ik gaf altijd de beurt aan een vriendin waarvan ik wist dat ze whatever blablabla zou vertellen. Ik zei ook soms: " dankjewel, maar ik heb niks te vertellen dus ik geef liever de beurt over aan:" aangezien ik dat blijkbaar thuis had aangekaart. En mn moeder dan zei dat ik dat kon zeggen.

3 likes

Ben jij snel zenuwachtig?

• Ja
  • Nee
  • Gemiddeld (wat dat dan ook mag zijn)

0 stemmers

2 likes

Omdat ik Jack heel onaantrekkelijk vind en Albie wel ok

5 likes

Al 3 keer door verschillende mensen adhd vastgesteld. Ze zeggen wel dat het kan switchen tussen een echte add’er en een echte adhder’. Dus dan ben je ineens een tussenpersoon voor een soort stoornis. Sjongejonge wat een gelul :joy:. Ben gewoon een chaoot, verder werkt alles prima. In Nederland kan je je bijna een stoornis aanpraten.

Zou jij het erg vinden als er mensen zijn die jou diagnostiseren met ADHD?

• Ja ik zou dat erg vinden en oneerlijk
  • Nee zou me weinig kunnen schelen
  • Ik weet het niet/geen mening

0 stemmers

1 like

Jammer dat je er zo over denkt; dat elke stoornis je maar aangepraat wordt. Ik werk in de psychiatrie en hoewel diagnostiek soms complex kan zijn, proberen we het juist zorgvuldig te doen & met als doelstelling iemand zo goed mogelijk te behandelen.

15 likes

We mogen toch ook niemand een autist noemen?

4 likes

Autist is een benaming voor iemand met een autismespectrumstoornis.
Narcist is een benaming voor iemand die narcistisch gedrag vertoont, maar dat houdt niet in dat diegene ook een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.

Dus zit wel een (subtiel) verschil in

3 likes

Waarom? Hoe noem je iemand dan die wel gediagnosticeerd is met een narcistische persoonlijkheidsstoornis? En kan iemand narcistisch gedrag vertonen zonder een narcist te zijn? Want volgens mij mogen we ook niet zeggen dat iets autistisch gedrag is toch?:thinking:

11 likes

afbeelding:heart::heart::heart::heart::heart::heart:

9 likes

Snap ik ook helemaal

6 likes

Een persoonlijkheidsstoornis is wel iets meer dan uitvergrote persoonlijkheidstrekken die veel mensen in afgezwakte vorm wel hebben. Dus nee niet mee eens.

Denk dat we met geen enkele diagnose moeten strooien en deze niet moeten gaan categoriseren op basis van ergheid ingevuld door ons zelf?

30 likes

Hahaha jaa heel herkenbaar. Echt zo saai die maandagochtendkring. Ik kom uit een net iets groter dorp, dus ik was gelukkig niet de enige die niet op korfbal zat, maar wel een van de weinige.

3 likes

Komt misschien meer doordat narcist vanuit de Griekse mythologie komt en in taalgebruik voorkomt hierdoor. Narcissus, de Griek die naar zichzelf staarde in het spiegelbeeld van een vijver (Flashbacks grieks lessen trauma).

4 likes

Aah ja is wel een goede vraag eigenlijk. Ik probeer er met ocd/autisme op te letten en heb ook recent wel eens mensen erop aangesproken als ze het hebben over hun ocd dingen/autistische trekjes terwijl ze helemaal die stoornis niet hebben, maar narcisme voelt dan toch anders ofzo? Terwijl dat niet per se terecht is hmm

1 like

Ja maar zo voelt dat voor mij ook met het woord autistisch. En toch gebruik ik dat niet

5 likes

Sorry ik krijg echt even autistische aanval van deze discussie en ga met noise cancelling headphones onder een verzwaarde deken liggen

10 likes

Dit idd! Ik heb t idee dat we hier op eieren moeten lopen als het over autisme gaat omdat er een aantal meiden zijn die het hebben. Maar laten we gewoon bij elke diagnose zo gepikeerd blijven doen. Want of we een random iemand nou een autist of een narcist of pianist gaan noemen zonder dat we weten hoe of wat het is allemaal even onnodig.

20 likes

Vind dit ook wel een interessante discussie want ik denk dat velen het niet vinden kunnen om iemand een borderliner of schizofreen te noemen terwijl dat in hetzelfde rijtje valt als narcist. Hoewel ik nu even naar de types kijk en iemand paranoïde noemen is misschien wel weer normaler?

12 likes