Ik las het hierboven ook, maar mijn ‘later’ is ook relatief dichtbij. Zo spaarde ik voor ‘later’ toen we gingen samenwonen (2 jaar geleden) en dat geld gebruiken we nu voor een bruiloft. Later als in voor toekomstige kinderen of m’n pensioen spaar ik (nog) niet voor, daar is het leven echt te duur voor nu. Pensioen doe ik via m’n werkgever ook dus dat scheelt wel natuurlijk.
Vind het wel belangrijk om een buffer te hebben want chronisch ziek en kan nu wel wat werken maar weet nooit hoe dat in de toekomst is, en nee natuurlijk kan je daar natuurlijk niet tegen op sparen maar iets is beter dan niks en is ook mijn eerste prioriteit maar helaas nog niet zo hoog als ik zou willen. Daarnaast is het fijn om te hebben voor het geval mijn vriend zijn baan verliest, we kunnen echt niet alle lasten betalen van mijn inkomen.
Ik vind geld uitgeven aan reizen ook wel ‘belangrijk’ en daar gaat een klein % naartoe, maar vind het nu met een eigen huis te eng om het spaargeld helemaal op te maken daarvoor. Toen ik nog thuis woonde had ik dat evt wel gedaan. Maar dan nu maar wat minder vaak/minder luxe reizen.