Stel je persoonlijke vraag #43

Waarvoor willen jullie dan veel geld achter de hand hebben @ de mensen die daarom spaargeld (willen) hebben?

Ik heb een buffertje voor als mijn wasmachine stukgaat of mijn kat onverwacht naar de dierenarts moet ofzo, maar dat zijn geen dingen die duizenden euros kosten (en mocht mijn kat een operatie nodig hebben die wel zoveel kost kan ik altijd een betalingsregeling met de da afsluiten, voel iig niet de behoefte om voor iets ontzettend onwaarschijnlijks geld op een rekening te houden waar ik ook leuke dingen mee kan doen)

5 likes

Ah ik zou het niet zo zonde vinden. Ik probeer sinds ik enigzins goed verdien van alle extra’s de helft te sparen en zet als het kan elke maand wat opzij en leef leuk zat. Als ik over tien jaar dood neer val is er wat over om de uitvaart te betalen en heb ik een net afgestudeerd broertje en zusje die een leuk bedrag overhouden. Als ik nog 50 jaar leef heb ik geen financiële zorgen als het tegenzit.

8 likes

Ik denk mensen met een koophuis? Ik heb er geen maar altijd als ik mensen hoor praten over iets wat aan dat huis moet gebeuren is het altijd duur

5 likes

ja precies, het gaat niet alleen om geld om spullen mee te kopen, maar ook een soort veiligheid mee in te lassen voor ziekte, ontslag, of tijdelijk geen werk hebben etc.

11 likes

Naast inderdaad dit soort kostenposten, hebben wij ook afgelopen 2 jaar een nieuwe badkamer en keuken gekocht. Wil ook nog wat nieuwe meubels en evt een zonnescherm, dus voor dat soort wooncomfort aankopen (of mochten we een x verhuizen of wat dan ook, het makkelijk kan).

Daarnaast wil ik vaker weg kunnen, dan wel vakantie, uit eten etc.

Plus de extra buffer is ook ivm ziekte/ ontslag etc we niet na 2 maanden al in de problemen komen.

7 likes

Leuk is natuurlijk erg subjectief he. De een wordt gelukkig van verre dure reizen en luxe, de ander meer van een ijsje halen op de hoek en een gevoel van veiligheid wat spaargeld kan geven.

4 likes

Nog een reden om geen koophuis te willen :sweat_smile:

@Eddie dat klinkt echt heel rot :disappointed: Heb daar eerlijk gezegd nooit echt rekening mee gehouden, ziektegeld of ww kan ik ook mee rondkomen (beide al meegemaakt), en ben gelukkig nooit zo langdurig ziek of werkloos geweest dat ik daar niet meer op kon rekenen. Maar ik heb ook wel het geluk dat ik inmiddels een redelijk salaris heb. Toen ik een paar jaar terug een tijdje werkloos was en het met een uitkering van €850 ww moest doen was het wel heel krap, maar het ging, maar was toen uiteraard wel blij dat ik weer een baan had en ook geld aan leukere dingen dan vaste lasten en boodschappen uit kon geven.

1 like

Wat er al genoemd is, plus dat we ook behoorlijk sparen voor m’n dochter dr eventuele studie/ goed start. Wil graag dat zij kan starten zonder schulden, ik heb dat niet gekund en het heeft behoorlijk lang geduurd voordat ik alles op de rit had daardoor.

1 like

Ja dit gevoel is toch pas echt luxe?
(Ik meen het serieus haha)
Gewoon het idee dat het niet meteen een ramp is als er iets mis gaat, ook als je bijvoorbeeld ineens werkeloos wordt en geen uitkering krijgt.
Ik geef trouwens ook graag geld uit aan leuke dingen, maar gemoedsrust geeft echt kwaliteit van leven.

17 likes

Maar daar kan je toch niet tegenop sparen?

2 likes

Ik heb een buffer voor dat soort dingen en ongeveer 4-6 maanden werkloosheid. De rest geef ik uit aan vakanties. Ik heb geen koophuis en verwacht die niet binnen nu en 10 jaar te krijgen :sweat_smile:

2 likes

Deze poster heb ik gister bij de kringloopwinkel ingeleverd haha.

Ik zeg toch ook al dat ik gelukkig nog nooit zo langdurig ziek of werkloos ben geweest dat ik daar niet meer op kon rekenen (weet niet hoe het in BE of NL is, maar hier krijg 1,5 jaar ziektegeld en een jaar ww).

En inderdaad, wat @Luzarl ook zegt, er is toch niet tegenop te sparen mocht het ooit wel gebeuren. Dan geef ik dat geld nog steeds liever uit aan iets wat me nu gelukkig maakt (zoals op vakantie gaan) dan dat ik het opspaar voor een eventuele situatie waarop de kans erg klein is.

1 like

Ja ik moet zeggen dat ik allebei doe. Maar als ik echt moest kiezen gaf ik het ook liever uit dan oppotten. Alleen het is niet of of.

Edit: behalve in die poll haha

3 likes

Ik las het hierboven ook, maar mijn ‘later’ is ook relatief dichtbij. Zo spaarde ik voor ‘later’ toen we gingen samenwonen (2 jaar geleden) en dat geld gebruiken we nu voor een bruiloft. Later als in voor toekomstige kinderen of m’n pensioen spaar ik (nog) niet voor, daar is het leven echt te duur voor nu. Pensioen doe ik via m’n werkgever ook dus dat scheelt wel natuurlijk.

Vind het wel belangrijk om een buffer te hebben want chronisch ziek en kan nu wel wat werken maar weet nooit hoe dat in de toekomst is, en nee natuurlijk kan je daar natuurlijk niet tegen op sparen maar iets is beter dan niks en is ook mijn eerste prioriteit maar helaas nog niet zo hoog als ik zou willen. Daarnaast is het fijn om te hebben voor het geval mijn vriend zijn baan verliest, we kunnen echt niet alle lasten betalen van mijn inkomen.

Ik vind geld uitgeven aan reizen ook wel ‘belangrijk’ en daar gaat een klein % naartoe, maar vind het nu met een eigen huis te eng om het spaargeld helemaal op te maken daarvoor. Toen ik nog thuis woonde had ik dat evt wel gedaan. Maar dan nu maar wat minder vaak/minder luxe reizen.

3 likes

Malediven leek me altijd zo mooi, nog steeds hoor. Maar ik denk dat er best aardig wat vergelijkbare bestemmingen zijn voor een wat minder dure prijs. Of ik ben nu naief. En ik denk dat er niet heel veel meer anders te doen is dan een ander luxe zonparadijs.

1 like

Wat ik veel erger vind is een foto van een vriendinnengroep die allemaal zo half gehurkt staan omdat ze denken dat ze niet op de foto passen ofzo. Ziet er zo dom uit.

18 likes

Hahaha daar heb ik er wel veel van, ziet er ook altijd zo ongemakkelijk uit.

Voor als ik ooit een eigen huis krijg. Wil wel alles meteen goed naar mijn smaak inrichten. Ja, is een luxedingetje, maar ik wil me gewoon meteen goed op mijn plek voelen dan

1 like

Of zo’n lekkere ludieke selfie bij een holocaust memorial. Doet het ook altijd goed.

3 likes