ik weet niet, ik betwijfel het, vraag me af of het niet een beetje zelfoverschatting is. Ook gezien vele reizen, verbouwingen en aankopen die je hier ook ziet.
Met geld om hun koopwoning zo uit te rusten dat het ze geld scheelt (energie zuinig door zonnepanelen, warmtepomp etc, isolatie maatregelen enz), maar daardoor is die groep wellicht ook duurzamer?
Althans, als ik voor mezelf spreek, zijn die “duurzame” keuzes niet perse vanuit milieu perspectief gemaakt. Alle nieuwbouw woningen hadden/hebben dat nou eenmaal. Maar dat ik me dat kan veroorloven heeft dan weer niks met m’n duurzame leefstijl te maken
Edit: OJA en de elektrische auto”s via de baas hier in de straat, destijds gekozen vanwege minder bijtelling voor eigen portemonnee en niet milieu aspect
We kunnen het testen:
Ik denk dat mensen met geld voor een duurzame nieuwbouwwoning ook de mensen zijn met geld voor een auto (of twee) en vliegvakanties voor het hele gezin.
Maar als je een duurzaam huis hebt (warmtepomp, zonnepanelen, goed geïssoleerd etc), maar wel vlees eet, kinderen hebt en op vakantie gaat met het vliegtuig dan leef je toch ook niet duurzamer dan de gemiddelde Nederlander
Ja ik weet dus niet of de gemiddelde Nederlander dus en kinderen heeft en vlees eet - maar dus geen zonnepanelen en elektrische auto heeft. Dan leef je dus wel duurzamer dan de gemiddelde Nederlander haha
Wat een interessante test! Ik zit op 2.4 en gemiddelde was 3.3
Nadat je de test hierboven gedaan hebt, ben je nog steeds duurzamer dan gemiddeld?
- ja ik ben duurzamer
- nee, ik blijk even vervuilend
0 stemmers
Ik op 2.8. Het is niet per se dat ik verbaasd ben dat het nog steeds bijna drie bollen zijn want we hebben hier nog altijd een luxe leven, maar ik ben wel heel benieuwd hoe je op één aardbol zou kunnen uitkomen en of ik dat zou kunnen
Huh ik zit op 3.0, dus onder het gemiddelde terwijl ik meerdere keren per jaar vlieg en ook nog eens ver moet rijden naar m’n werk… Had dat eigenlijk niet verwacht.
Ik kom op 1.9. Denk dat aanpassingen in huis nog een groter verschil zouden kunnen maken. Maar goed, ik heb geen kinderen dus boeit me nul hoe de toekomst eruit ziet. Vind mezelf zo wel goed genoeg bezig.
Ik kom op alles lager uit, behalve vervoer. Mijn werk ligt niet bij stations en elektrisch rijden kan ik me voorlopig niet veroorloven.
Ik kom op 2.6 uit en heb daarna voor de alles zo duurzaam mogelijk ingevuld. Op 2 opties na op vakantie met de fiets en zelden met het ov en als nog is er dan 1,5 aardbol nodig.
Stel jij bent een beroemde artiest zou jij dan een hele eisenlijst hebben voor backstage?
- Nee joh als er maar qua eten en drinken is wat ik lekker vind ben ik blij.
- Ja ik wil dat ze mn hele woonkamer na bouwen en iemand regelen die me kaviaar voert.
0 stemmers
ja ik wil overal ter wereld een vega HEMA saucijzenbroodje en een koude Italiaanse perzik ice tea
Vind ik heel redelijk klinken.
had graag een vraag over betegelde tuinen gezien, dat is echt mijn duurzaamheidstriggerpunt
En of je je haar krult met elektrische apparaten of een no heat methode gebruikt
Jaa pfff ik raakte echt weer geïrriteerd, ik heb precies niks te zeggen over de isolatie van mijn huis of m’n energieleverancier ofzo frustreert me echt (maar m’n huisbaas heeft ons vorig jaar wel een paar tientjes overgemaakt voor tochtstrips )
Zo coulant . Ik vind het ook oneerlijk dat als je slecht geïsoleerd moet kiezen je niet meer mag zeggen dat je de verwarming laag zet want ik gebruik alsnog aanzienlijk minder gas dan een ander appartement (al denk ik wel dat ze dat omhoog afronden)