Stel je persoonlijke vraag #46

ik heb me een keer aangemeld en een intake gehad maar ik moest steeds wachten met geven omdat ik een piercing had laten zetten of naar azië was geweest ofzo

volgens mij zijn die regels al lang versoepeld dus ik moet me maar weer eens aanmelden

4 likes

Ik geef steeds 1 of 2x plasma en dan heb ik weer een te laag Hb of ferritine en mag ik een paar maanden niet geven. Zou bij plasma niet moeten uitmaken maar icm verminderde ijzeropname is het allemaal krap.

Maar ipv dat ik hier gewoon mee stop probeer ik het elke paar maanden weer. Echt een soort zelfpijniging want ben ook een paar keer echt flauw ervan geworden. Vind het denk ik ook gewoon leuk om te gaan, ok die naald is geen fijn gevoel maar gewoon daar liggen chillen en allemaal aardige mensen die je volstoppen met eten…prima tijdbesteding. En voel me altijd weer een goede, bijdragende burger daarna :sunglasses:

8 likes

Heel erg maar ben als de dood voor naalden en heb zelf in mijn leven heel wat mensen geprikt en infuusjes gegeven. Ik heb wel door mijn werk gezien dat het hard nodig is dus super veel respect voor de mensen die het doen 🩷

1 like

Ik mag idd niet want heb in Engeland gewoond van ‘91 tot ‘94. En heb recent bloedtransfusies gehad dus nu mag t al helemaal niet meer. Wel echt jammer want had het graag gedaan.

3 likes

Ja ik ben heel lang wel bloed en plasma donor geweest, maar de laatste keer werd ik bang en sinsdien negeer ik hun telefoontjes.

Ik wil echt graag weer, maar als ik er aan denk voel ik al angst :dizzy_face: sindien kan ik ook veel minder goed tegen bloed op tv, terwijl ik nooit problemen had.

1 like

nee helaas is het nog steeds zo. ik mag ook al driekwart jaar niet want piercing, vakantie, tattoo… echt irritant

3 likes

Ik ben te dik.

2 likes

Ik mag niet wegens mijn bmi

Ik doneer plasma maar echt maar 1 keer per jaar. Ik wil het liefst elke 2/3 maanden gaan maar ik vind het zo eng, terwijl het altijd meevalt, dat ik toch bijna nooit ga.

1 like

Ik vind bloed doneren echt onwijs goed. Maar ik kan er zelf niet tegen. Weet ook niet of ik mag omdat ik een stuk kraakbeen van iemand anders in mijn lijf heb.

1 like

Volgens mij wel, ik ben altijd dik geweest met een hoog bmi en mag doneren.

1 like

Ik geef ook al jaren bloed met een te hoog bmi. Het mag alleen niet als je ondergewicht hebt.

Stamcel donor mag niet als je een te hoog bmi hebt, maar weet niet precies waar die grens ligt. Ik weet dat ik niet iig niet heel zou hoeven afvallen om toch in aanmerking te komen en ik zou dan nog steeds wel een te hoog bmi hebben.

1 like

Waarom mag dit eigenlijk niet. Ik heb zelf een te laag bmi maar ben verder altijd gezond geweest en heb nooit afwijkende bloedwaardes gehad

Ik kan helaas ook totaal niet tegen naalden. Heb het 1x geprobeerd om te doneren maar dat ging niet goed. Nu doe ik dus maar the next best thing: anderen er van overtuigen dat ze moeten gaan doneren. Is me al bij 2 mensen gelukt.

1 like

volgens mij heeft niet iedereen evenveel bloed dus een halve liter is dan gewoon te zwaar voor je lichaam (dacht ik)

4 likes

@Mette12 ja dit! Als je lichter bent is dat een maatstaf voor minder volume en dan is de standaard eenheid die ze afnemen te veel voor hoeveel je dan nog overhoudt zeg maar. Dus het is wel ter bescherming van jezelf en niet omdat je bloed ongezond zou zijn voor de donor ofzo

3 likes

Dankjewel!!

Maar ja wat is dan weinig? Ik kan er goed van leven dus in die zin is het goed.

2 likes

Ik zie hard werken als fysiek zwaar werk en/of werk waarbij je weinig autonomie hebt over hoe je het inricht. Bijvoorbeeld de mensen die in de kiosken op de stations werken, er blijven maar mensen komen die koffie willen en ze moeten steeds door voor minimumloon. Ik vind hard werken door hoog geschoolde en geschaalde mensen ook een keuze, vaak kun je relatief eenvoudig iets anders gaan doen. Als snap ik dat dat niet in elke sector zo eenvoudig is (artsen bijvoorbeeld).

Ik denk dat werkdruk ook meetelt. Bij welke baan dan ook. Als je je volledig inzet en je bent er egstrest door en er is een hoge druk kan dit natuurlijk ook heel zwaar zijn. Vooral als je je wel volledig inzet en geen waardering krijgt

4 likes