Stel je persoonlijke vraag #47

Nou ik denk (hoop) dat er weinig mensen zijn die hun hond/kat/konijn zelf “kunnen” doden, ook niet als ze wel van een dierenarts hulp bij doding vragen. Ze zullen wel gewoon naar een andere dierenarts gaan lijkt mij. Maar goed in dat geval hoeft @Echo het in elk geval niet te doen en misschien zet het de mensen nog aan het denken

1 like

Maar is hij wel ziek genoeg als er geen behandeling volgt? Je kunt mensen ook niet dwingen om een behandeling te betalen. Dus dan is het beestje “ineens” toch wel ziek genoeg?

(Ik ging er voor de pol ook vanuit dat mensen euthanasie alleen in t uiterste geval doen, en dat ik er dan als dierenarts vooral “goed” mee doe).

Bij een online lenzenwinkel. Is net iets goedkoper en super makkelijk. Maar dus niet per se aan te raden omdat je snel laks kunt worden met controles

1 like

Ik heb ooit een hoornvliesontsteking gehad. De oogarts zei toen al dat mensen die online buiten een opticien om bestellen veel hoger risico hebben op ontstekingen (want geen controle etc). Dus dat doe ik inderdaad maar niet

5 likes

of ze dumpen hun dier

2 likes

Ja misschien naïef van mij maar als je een dier heel lang al hebt en wel bereid bent om de kosten van euthanasie te betalen dan kan ik mij niet voorstellen dat je je dier zelf dood of dumpt

maar goed ik kan mij dat sowieso niet voorstellen dus waarschijnlijk inderdaad naïef

1 like

Er is toch ook veel meer mogelijk in diergeneeskunde dan 10/20 jaar geleden en die kosten lopen ook heel hoog op. Alles leuk en aardig maar er zijn behoorlijk wat behandelingen die ik uit principiële overwegingen niet wil doen voor mijn huisdieren laat staan dat ik een paar duizend euro wil uitgeven daar aan.

En principieel is twee ledig want er zijn behandelingen waar je het dier onder aan de streep geen plezier mee doet (zoals chemo) maar ik vind het ook absurd, abject en infaam om voor een huisdier alles uit de kast te trekken terwijl er tegelijkertijd miljoenen dieren in een donker hok liggen te creperen omdat we met z’n allen te beroerd zijn om meer te betalen voor ons vlees.

32 likes

Ik ken iemand wiens onverzekerde hond na een ongeluk bijna 6.000 euro heeft gekost. Een spuitje mocht niet want na de benodigde operaties zou het dier prima doorkunnen (wel met een been minder), maar ik snap ook dat je dat misschien wel liever hebt op zo’n moment.

3 likes

Ja! Ik ken een paar dierenartsen en ik heb wel eens verhalen gehoord waarbij ze idd geweigerd hebben een dier in te laten slapen, en 1 keer had een collega zelfs aangeboden de hond over te nemen van de baasjes (was een hele lieve hond maar gewoon kutbaasjes die er geen geld aan uit wilden geven) en dat kon toen.

Maar als ik hun verhalen zo hoor komt het eigenlijk vaker voor dat mensen hun dier (nog) niet in willen laten slapen terwijl het echt aan het lijden is, dus dan ben je denk ik als dierenarts juist opgelucht als je ze een mooi einde kan geven ipv weer aan baasjes mee te geven terwijl je weet dat het dier pijn heeft/niet meer te genezen is.

7 likes

Ik koop ze inmiddels online, scheelde bij mij echt veel geld in de maand & zijn precies hetzelfde merk etc. Mijn oude opticien doet geen losse controles als je geen lenzen afneemt, dus ben nu recent naar een grote keten gegaan (35euro). Ga ik elk jaar doen. Is mijn voornemen.

1 like

Ja eens. In mijn omgeving hoor ik verhalen dat mensen wat anders dan de dierenarts willen, geen behandeling, en dat er dan zo ingepraat word op een schuldgevoel. Kwalijke zaak vind ik dat alsof je als baasje minder goed voor je dier zorgt omdat je bepaalde dingen niet wilt doen. Niet alles wat kan moet je ook willen.

3 likes

Zou het wel deels laten afhangen van het hondenras.

1 like

Ik heb geen hond en weet weinig van honden maar mijn eerste reactie is optie 1. Pijnstilling is ook niet gratis lijkt me?

Als hij nog 3-4 jaar kan leven betekent dat dan dat het een oudere hond is? Dan worden de risico’s van een lange operatie ook weer groter.

3 likes

Grote honden worden vaak maar 8 tot 10 jaar, sommige rassen zelfs maar 6. Dus dan zou de hond misschien pas op de helft van zijn leven zijn. Kleinere honden worden wel makkelijk 14 tot 16, maar dan vind ik 3-4 jaar alsnog vrij lang.

1 like

Met deze aanvulling zou ik kiezen voor pijnstilling en het leven van de hond nog zo comfortabel mogelijk maken/houden.

Mijn oudere hond had was ziek en kon geopereerd worden, maar wij hebben dat toen niet gedaan. We hebben toen gekozen voor medicatie en het leven zo comfortabel mogelijk te houden voor de hond, want een narcose had hij waarschijnlijk niet aangekund. En dan liever met medicatie nog wat meer tijd met de hond dan dat ie niet uit de narcose was gekomen.

4 likes

Is het nog een optie de poot te amputeren? Ik “ken” meerdere honden bij wie dit is gebeurd (was uiteraard noodzakelijk) en zij functioneren prima met drie poten.

3 likes

In principe zou je wel moeten zien of pijnstilling voldoende werkt, zelfs al kan een hond dat natuurlijk niet zeggen. Maar je kunt wel kijken of ie ander gedrag vertoont, de poot minder belast etc. Als die hond er gewoon chill bijzit zou ik geen aanwijzingen zien dat ie pijn heeft. Dus zou geneigd zijn dat wel goed te proberen voor tot operatie over te gaan.

1 like

Maar ook dat is een operatie toch? Dus blijft hetzelfde probleem van narcose

3 likes

een dier laten lijden omdat jij zijn leven wilt rekken vind ik niet oké maar alsnog vind ik een dier dat makkelijk geholpen kan worden laten inslapen vanwegen de kosten (die je makkelijk kan betalen) óók egoïstisch. als je het financieel moeilijk hebt snap ik het maar als je een huisdier hebt vind ik het wel je plicht om ervoor te zorgen.

en die vergelijking met vlees klopt maar speciësisme is sowieso een issue

13 likes