Stel je persoonlijke vraag #47

Ik heb over beide niet echt een mening, vind die van m’n vader prima maar al had ik die van mn moeder gehad, nouja ook goed.

2 likes

Het boeit mij niet veel en ik zou gewoon traditioneel alleen de achternaam van mijn man geven.
Maar er zijn zat scenario’s waarbij men het fijn zal vinden dat dit mogelijk is, zoals hierboven al situaties zijn beschreven.
Voor het trouwen kun je ook allerlei opties kiezen. Eigen naam; zijn naam; eigen naam - zijn naam of zijn naam - eigen naam. Dus nu ook voor kids, nou prima toch.

Ik heb de achternaam van mijn moeder, en de twee zussen van mijn moeder hebben ook hun dochters die achternaam gegeven, en één van mijn nichten haar dochters ook weer. Love deze traditie, mocht ik ooit een kind krijgen geef ik 100% mijn achternaam aan hem/haar.

10 likes

Lastig, ik vind die van mijn moeder mooier en zou die nu wel willen hebben. Maar ben ook gehecht aan de mijne nu, ook al is het een draak van een naam in het buitenland. Ik denk ook dat als ik mijn moeders naam vanaf het begin had gekregen ik bij sollicitaties en andere dingen er mss wel last van had gehad, omdat het een overduidelijk buitenlandse naam is.

1 like

Ja dat weet ik, maar wordt er echt weloverwogen nagedacht, dat vraag ik me af.
Mijn ervaring in mijn omgeving is: het hoort zo (vrouw neemt naam man aan), dus we doen het zo.
Of: ja anders is het onduidelijk voor de buitenwereld als je als vrouw niet de naam van je man aanneemt (??).

3 likes

Haha, doet me denken aan mijn schoonmoeder die zich afvroeg hoe mensen dan moeten weten dat mijn man de vader is van ons kind nu ze mijn achternaam heeft.

4 likes

Hoe zit het eigenlijk als jij en/of je partner al 2 namen heeft? Mag je kind er dan 3 of 4?

Ja als je nu 2 namen hebt worden die gezien als 1

1 like

Woon al een paar jaar met een vriendin samen en we schrijven elkaar heel vaak briefjes, met iets praktisch maar ook iets simpels als welkom thuis na een vakantie, of ‘hier een medicijn voor je kater’ naast een croissant van de bakker.

Vertelde ze laatst dat ze alle briefjes van mij heeft bewaard en ja hoor, kwamen al mijn briefjes van de afgelopen jaren op tafel. Vond het zó schattig dat ze die heeft bewaard allemaal 🥹🥹🥹 (Ik heb die van haar gewoon weggepleurd ahahaahha)

50 likes

weet jij iets van waar je achternaam vandaan komt? (dus generaties terug in de geschiedenis, niet of het van je vader of van je moeder komt)

• ja, heel uitgebreid
  • ja, wel wat
  • nee, weet ik niet
  • anders?

0 stemmers

Ook benieuwd naar “Mijn partner wil dit niet”. Ben wel eens in onooglijke discussies beland waarin de man natuurlijk op zijn pik getrapt was áls zijn kind niet zijn achternaam zou krijgen. Walgelijk. En gecombineerde achternamen verstoren de stamboom. Proost, jongen.

17 likes

En dan heb je nog mannen die het kind zelfs nog hun VOORNAAM geven ook. Doet me denken aan die mensen die bijna niks bijdragen aan een groepsproject en het dan met hun eigen naam bovenop inleveren haha.

45 likes

Roderick junior

Ik lees hier nu pas voor het eerst over, wist helemaal niet dat het kon. Bij de geboorte van mijn kind was mijn vriend (niet Nederlands) nog heel verbaasd hierover, in zijn land is het heel normaal om beide achternamen te geven. We hebben toen zijn achternaam gekozen omdat hij al een kind had en ik vond het fijn dat zij als zussen ook dezelfde naam hebben. Ik moet er even over nadenken of we het willen wijzigen, ben er nu al erg aan gewend. En wij hebben met drie landen te maken (NL paspoort, 2e land paspoort en dan ook nog het bevolkingsregister etc in het land waar we wonen). Administratief wordt het een hele heisa.

3 likes

… is ‘niet wat’ gangbaar? Niets toch.

4 likes

is het lullig om iemand die altijd heel aardig tegen je is irritant te vinden?

• jawel
  • nee, alleen als je je lullig gedraagt tegen diegene
  • nee, sowieso niet
  • ik weet het niet/anders

0 stemmers

2 likes

Nee die zijn het niet eens, maar ik begrijp dat ik die ook moet proberen :sunglasses:

1 like

Dat doe je een kind toch niet aan :sob: haha

2 likes

Je kan maar maximaal 2 achternamen hebben. Nu is de regel wel als je al twee achternamen hebt, dit wordt gezien als 1 geslachtsnaam, mits je kan bewijzen dat het al een gecombineerde achternaam is.

1 like

Ik heb van m’n vader echt een van de meest basic Nederlandse achternamen gekregen haha, voel er ook gewoon geen verbintenis mee want ik kom vaak zat mensen met die naam tegen die geen familie zijn. Had die van m’n moeder wel leuk gevonden! (maar dat kon toen volgens mij nog niet?)

1 like