Stel je persoonlijke vraag #47

Meestal een appeltaart zelf een de rest koop ik

2 likes

Ik zei het ook hartstikke onduidelijk, ik heb het over 1 kind, die dan of er al was na 2016 of nu nog geboren moet worden. Het lijkt me dat in het geval van meerdere kinderen je ze allemaal dezelfde naam geeft sowieso

Ik vind snoep fantastisch maar mijn gebit niet :sob: niet in de zin van ‘niet goed voor je tanden’ maar het doet echt pijn. Klote volwassen zijn :joy:

2 likes

Laat je nog wel eens een briefje achter voor de personen met wie jij een huishouden deelt?

• Ja, met praktische dingen
  • Ja, met iets liefs
  • Ja, met nog iets anders
  • Nee doe ik niet of nauwelijks
  • Ik woon alleen

0 stemmers

Ik was vanmorgen op zoek naar een notitieblok om aan mijn vriend te vragen of hij yoghurt wilde meenemen, tot ik me bedacht waarom ik hem niet gewoon app? Terwijl er bij mijn ouders vroeger bijna altijd een briefje klaarlag op de keukentafel

7 likes

Hetzelfde heb ik ook bij mensen die trouwen en dan hup de achternaam vd man overnemen? Zonder ook maar na te denken over andere opties
 ik begrijp dat echt gewoon niet, mijn achternaam is gelijkwaardig aan die van mn man, dus waarom moet ik degene zijn om zijn naam aan te nemen?

32 likes

Als je niet veel om je achternaam geeft? Ik heb, op mijn vader na, niks met die kant van de familie en heb de achternaam nooit echt met trots gedragen. Daarnaast vind ik de achternaam van m’n vriend veel mooier, dus ons kind krijgt gewoon die van hem. Had ik mijn moeders naam gehad, dan was de kwestie wel anders geweest :tipping_hand_woman:t3:

10 likes

Is toch niet zo gek? Ik begrijp de redenen om beide namen door te geven heel goed, maar wij kiezen er bewust voor om kind één achternaam te geven. Twee achternamen is ingewikkelder dan een en ik ben blij dat ik er maar 1 heb.

1 like

Ja ik bedoel de situatie waarbij mensen niet nadenken hierover en gewoon “de standaard” naamswijziging doen, want zo hoort het.

3 likes

Oh, zo! Ja waarschijnlijk omdat er voorheen nooit over nagedacht hoefde te worden

1 like

Had jij liever de naam van je andere ouder gehad?

• Nee ik ben blij met mijn achternaam
  • Ja ik had liever de andere achternaam gehad
  • Nvt

0 stemmers

Ik vind het lastig, de band met mijn vader en zijn kant van de familie is niet echt super, maar aan de andere kant past mijn voornaam veel beter bij mijn vaders achternaam.

1 like

Je moet wel nadenken, want je krijgt van de gemeente een formulier met alle mogelijkheden waarvan je er een aan moet kruisen.

2 likes

De kans wordt groter dat je naam ergens verkeerd wordt opgenomen in de administratie en dat kan leiden tot een beetje tot heel veel gedoe. Is je dat nog nooit overkomen?

Ik snap niet waarom jij denkt dat het nĂ­et ingewikkeld zou kunnen zijn. Tenzij je achternaam Bakker, Wang of Willems is, maar veel namen zijn minder vanzelfsprekend qua spelling.

En ik begrijp de door jou genoemde redenen heel goed, maar dit was onze afweging.

5 likes

Ik mis de optie ik vind het beide niet wat

Alle beschikbare namen moeten gespeld, ook de naam die ik nu draag van mijn man dus het is allemaal niks eigenlijk

2 likes

Haha ja ik herinner me in het bijzonder nog één briefje van mijn moeder dat we allemaal s ochtends op de keukentafel vonden:

Iedereen zorgt vanavond maar voor zijn eigen eten!

48 likes

Nee omdat ik mn griekse achternaam mooier vind. Maar soms ja zoals met sollicitaties en 300x je naam spellen is het makkelijker om een Nederlandse achternaam te hebben.

3 likes

Mijn familie van m’n vaders kant is echt gestoord (echt waar het zijn bijna allemaal zĂșlke rare mensen), dus wat dat betreft geen naam om erg trots op te zijn, en toch hecht ik waarde aan mn achternaam gewoon omdat het mijn achternaam is. Kan mij niet voorstellen m’n moeders achternaam te hebben (maar als ik dat wel zou hebben gehad zou ik mij er waarschijnlijk hetzelfde over voelen). Zou er ook nooit afstand van doen. Wel eventueel m’n partners naam erbij nemen en ik zou ook willen dat m’n eventueel toekomstige kinderen mijn achternaam krijgen of een dubbele (daar zijn m’n partner en ik nog niet over uit).

4 likes

Oké, nou wij beiden wel, ook met vliegen. Maar goed, ieder maakt zijn eigen afweging. Kind krijgt alleen mijn achternaam en daar staan we beiden achter.

1 like

Mijn vriend en ik lopen elkaar sinds we beiden zijn begonnen op nieuw werk constant net mis (hij gaat om 7 uur de deur uit terwijl ik dan pas opsta; hij is om 15:30 klaar en om 15:45 uur thuis, terwijl ik dan net weer de deur uit ben om om 16 te beginnen), waardoor briefjes, warme koffie, thee of eten voor elkaar achterlaten inmiddels een beetje onze liefdestaal is geworden.

23 likes

Ik draag al beide achternamen en ben daar heel blij mee. En @matroos heb echt werkelijk nooit gezeik gehad bij administratieve zaken. Omdat je altijd zelf je naam invult. EĂ©n achternaam is niet-nederlands en die moet ik wel eens spellen en spreken ze niet goed uit. Maar leidt nooit tot vervelende dingen. Ik heb dus echt nog nooit gedacht ‘wat een gedoe twee achternamen’, maar wel ‘wat een verrijking dat ik de naam van beide ouders mag dragen en vond/vind het zielig dat anderen alleen maar hun vaders achternaam dragen’

4 likes

Mijn moeders achternaam is bijzonderder dan die van m’n vader en ik had het wel leuk gevonden als ik die achternaam had. Verder geen vervelende band met beide families ofzo

En ik denk dat ik wel graag een dubbele achternaam voor mijn kind wil, alleen onze namen klinken een beetje gek samen en ze is bijna 5 dus ik weet niet in hoeverre ze daar zelf wat over te zeggen heeft/wil.

2 likes