Stel je persoonlijke vraag #47

Ik ben helemaal niet tegen toeslagen, voordat iedereen dit weer op zichzelf betrekt. Ik kreeg en krijg ze zelf ook, net als zoveel mensen.

In bovengenoemde poll vind ik echter dat iemand zich heel afhankelijk opstelt om nu lekker de huisvrouw uit te gaan hangen. Helemaal prima hoor, maar t loopt vaak zo vervelend als de kostwinner er niet meer aan meewerkt.

1 like

Huh maar ook met een gat in je cv kan je uiteindelijk prima weer aan het werk? Misschien niet helemaal in de richting waarin deze persoon is afgestudeerd maar boeiend.
Ik heb hier oprecht geen sterke mening over. Als een stel het zich kennelijk kan permitteren dat 1 persoon niet werkt moeten ze dat lekker zelf weten.

4 likes

Je hebt op kantoor geen plastic of kartonnen bekers meer, maar ieder heeft een eigen beker/mok gekregen voor de koffie en thee. Je leidinggevende vind dat jij (management assistent, deze werkzaamheden zitten niet in je takenpakket) zijn of haar kopje moet afwassen. Vind jij dit normaal gedrag?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Nee, iedereen wast hun eigen kopje af.

4 likes

Nou ja als jij 12 jaar geen recente ervaring en kennis hebt in bijvoorbeeld de zorg of iets met wet en regelgeving dan heb je niet zomaar een andere baan. Dus je vindt misschien wel iets, maar niet op WO niveau, ik vermoed eigenlijk geen enkel niveau, want wie kies je? Orthopedagoog van 40 met 15 jaar werkervaring of met 1 jaar stage ervaring en de afgelopen 12 jaar thuis gezeten? Of een jurist van 40 met een gat van 12 jaar op haar CV of een 28 jarige ambitieuze?
En als je solliciteert op mbo functies mis je ervaring en kennis op een specifiek gebied. Ik denk dat je in de zorg kans maakt. (Aangezien die allemaal in het Spanje een B&B gaan beginnen :grin:) Maar dan moet je dat wel willen en moet je ook nog een opleiding doen.

Ach ik overdenk het misschien teveel hoor en verder ben ik heel erg voorstander van doe lekker waar je zin in hebt, maar dit is mijn heuvel ofzo.

3 likes

Ik denk oprecht dat je hier te veel over nadenkt inderdaad. In zoveel sectoren zoeken ze (nu in ieder geval) werknemers. Ook zonder vereiste kennis of vooropleiding.
Denk oprecht wel dat zoiets zou loslopen. Het is niet waar ik zelf voor zou kiezen omdat het niet mijn ding is maar maak me er bij anderen niet druk om.

6 likes

:sob: ik heb die pannekoeken aflevering laten zien aan een jongen uit gambia, gesprek ging eerst over nederlanders die zich misdragen op vakantie oid. Ik moest tijdens het kijken echt alles uitleggen maar ja er was ook gewoon geen verklaring voor de denkwijze van dat stel.

Ik zat een paar maanden geleden naast iemand in het vliegtuig die mee had gedaan aan ik vertrek. Die man bleef maar tegen me praten en liet me allemaal foto’s zien, maar ik herkende er niets van terwijl ik best wat afleveringen heb gezien

2 likes

Die laatste is Iig z’n diagnostiek aantekening kwijt haha. Dus die moet je dan wel even opnieuw halen ja :sweat_smile:.

2 likes

We kochten na een jaar samen een huis dat nog gebouwd moest worden en dat nu, weer twee jaar later af is. :joy: dat voelde toen wel goed maar rationeel dacht ik goh een huis kopen met iemand die je een jaar kent bold move.

(Na anderhalf jaar trok hij bij mij in m’n huurhuis trouwens, half jaar na het kopen van dat huis dat nog gebouwd moest worden. Vandaag verhuizen we naar ons nieuwe huis!)

6 likes

Er zijn ook heel veel sectoren waar ook in tijden van krapte iemand met een gat van 12 jaar op het cv gewoon niet meer in komt. Werk vinden zul je sowieso. Maar ongeschoold werk is geen werk waarmee je in de buurt komt van het inkomen dat het gezin had toen de man kostwinnaar was of ĂŒberhaupt werk waarin je genoeg verdient om voor jezelf te kunnen zorgen. Zal mij een worst wezen hoeveel iemand de staat kost, maar ik denk dat je ook niet moet bagataliseren hoe groot de val kan zijn als je er met een groot gat in je cv ineens weer tussen probeert te komen. Nog los van dat dit een krappe markt is, maar je geen flauw idee hebt hoe de toekomst eruit ziet.

27 likes

Maar met WO achtergrond heb je zoveel opties. Je kunt vrijwel alle opleidingen gaan doen (want je voldoet toch wel aan de instapeis) en als een specifieke opleiding niet nodig is ben je bij een MBO functie ook al snel overgekwalificeerd. Dus zie niet echt een probleem voor de toekomst eerlijk gezegd

Sowieso Sjaak en Irma uit Drenthe die naar hongarije emigreren. Naar een gehucht. De burgemeester maait daar ook het gras van inwoners :face_holding_back_tears:

Echt classic

19 likes

Never forget dat er in zo’n aflevering de wasmachine stuk was en dat het kind de reparateur moest bellen in z’n beste Frans. Nou alles stuk natuurlijk. Zegt dat kind dat tegen die reparateur ‘hij heeft het draadje doorgeknipt en is toen ontploft’. Gaan die ouders niet uit hun plaat tegen dat kind dat ie dat niet moest zeggen. Beelden staan nog op youtube.

Oooh en je had nog die mensen die emigreerden met hun hangbuikzwijn. :heart:

17 likes

Ik vind het echt grappig hoe makkelijk jullie hierover denken. Je hebt al een wo opleiding gedaan en je hebt amper geld. Hoe ga je nog een wo opleiding bekostigen dan? Nog los van dat de gemiddelde werkgever echt niet denkt: oh voor deze functie heb je mbo x nodig, dus elke wo’er kan dat. Alsof je op een mbo opleiding totaal niks leert en iemand die booksmart is en al twaalf jaar niet werkt die handelingen zo van je over neemt.

99 likes

Oooh en je had nog die mensen die emigreerden met hun hangbuikzwijn.> Citaat

Kliko :heart_eyes:

@lula Bijna lachwekkend gewoon als het niet zo beschamend zou zijn. De gemiddelde wo’er kan amper praktisch handelen. Alsof de pedagogisch medewerker die met meerdere praktijkstages en handelingsgerichte kennis wordt opgeleid vervangbaar is door de pedagogisch wetenschapper die jaren op de bank heeft gezeten en ooit bewezen heeft boeken te kunnen lezen en onderzoek te kunnen doen.

67 likes

Ik zou eens willen dat er een nationale mbo-staking komt. Dat iedereen die ~alleen mbo~, of zelfs ~helemaal niks na de middelbare school~ het werk een dag/week neerlegt. Het land valt om joh, juist deze mensen zijn zo belangrijk.

46 likes

Ja zo mee eens dat mensen wel goed moeten nadenken over de gevolgen en altijd een fallback plan moeten hebben. Maar ik vond die ‘boude stellingname’ zo kortzichtig met hoeveel jij de staat kost.

5 likes

En nog los van het hele gat in de cv, heb je al die tijd ook geen pensioenopbouw gehad. Daar kom je wellicht later ook in de problemen mee

6 likes