Stel je persoonlijke vraag #47

Oh mee eens hoor. Is ook niet mijn ding, maar ik vind de reactie en het hele tegenspreken ervan alsof er maar weinig aan de hand is ook bijzonder. Vind de maatschappelijke focus op de groep vrouwen die deze keuze maakt en het individualiseren van de keuze (alsof het altijd maar makkelijk is om als vrouw te blijven werken) minstens net zo zonde als doen alsof er dan helemaal niks aan de hand is, de arbeidsmarkt om je staat te springen als je naar jaren weer verder wilt en je allemaal maar gewoon moet kiezen voor wat bij jou past.

13 likes

Ik doel meer op de mogelijkheden die je hebt als WO’er. Het hoeft niet per se een nieuwe WO opleiding te zijn natuurlijk. Met een afgerond WO kun je ook prima HBO of MBO doen. Maar omgekeerd kan dat niet dus je mogelijkheden zijn minder beperkt.

Er zijn ook genoeg betaalbare opleidingen of waarbij je meteen aan het werk kan, zoals zij-instroom voor docent. Maar met alleen een MBO opleiding van 10 jaar terug is dat qua instapeisen een stuk lastiger dan wanneer je wel een afgeronde WO opleiding hebt.

En in de situatie dat een werkgever moet kiezen tussen een MBO’er of WO’er die allebei geen relevante ervaring/opleiding hebben, zie ik helaas in 9 van de 10 gevallen gebeuren dat toch de WO’er wordt gekozen. (Edit: in mijn branche althans, zal wel veel verschil in kunnen zitten ook) Als een MBO’er dan wel relevante ervaring heeft is dat natuurlijk anders - en terecht - maar dat bedoel ik natuurlijk niet.

@wiewatwaar : ook een terecht punt inderdaad!

1 like

Hmm ik zie dat in mijn werkveld niet zo. Er wordt vaak genoeg gezegd dat je “overqualified” bent met een wo opleiding en dat ze dan bang zijn dat je snel weer van baan gaat wisselen.

15 likes

Ik zie dit ook weinig. Je hebt toch liever een praktisch opgeleid persoon met werkervaring dan een WO-er zonder enige relevante werkervaring en kennis die zich wel even laat omscholen.

16 likes

Ja en zelfs al heb je in beide gevallen geen werkervaring heb ik nog nooit gezien dat ze een wo’er verkiezen boven een mbo’er in een mbo functie. Doorgaans neem je mensen aan die goed op een bepaalde plek passen en niet binnen een paar maanden weer weg zijn.

Daarnaast vragen wo’ers vaak een ander salaris dan een mbo’er, dus alleen al daarop kan ik me niet voorstellen dat ze een wo’er zouden kiezen

5 likes

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat als je een gat op je cv hebt van 10 jaar dat het dan niet zomaar allemaal losloopt en je snel wel een baan gaat vinden. Los van dat het ook gewoon heel klote is dat je dan opeens al die dingen zelf moet doen en regelen en waarschijnlijk ook nog alle zorg voor de kinderen ook nog moet doen dus dat het geen kwestie is van ff verhuizen, baan zoeken en weer leuk verder leven.

De kosten voor de maatschappij beginnen als je het zo wil bekijken ook al eerder want het zijn ook misgelopen loonbelasting en arbeidstekort verkleinen als vrouwen gaan en blijven werken.

Ik vind ook dat men dat lekker zelf moet weten onder aan de streep en ik denk niet echt in “en dat van mijn belastingcenten” maar er zitten wel maatschappelijke kosten aan verbonden.

En ik kan me eigenlijk niet voorstellen waarom je jezelf zo afhankelijk zou willen maken van iemand anders los van dat het me in 90% van de gevallen helemaal geen relaxt luizenleven lijkt maar gewoon kut, saai en eenzaam.

5 likes

Ja dat laatste vind ik trouwens ook echt een ondergesneeuwd punt. Je hebt geen recht op kinderopvangtoeslag (en ik ben een grote aanhanger dat x dagen kinderopvang alleen maar goed is voor je kind) dus je bent vooral in de beginjaren minimaal 5 dagen per week omringd door enkel kinderen en vrij weinig tijd voor jezelf/ volwassen interactie. Dat lijkt me echt heel erg heftig.
Echt het tegenovergestelde van een luizenleven haha.

Alleen kosten voor de maatschappij blijf ik toch een dom punt vinden. Kinderen bijv. kosten niet veel minder en daar doen we ook niet moeilijk over. Gewoon überhaupt die discussie die neer komt op levensstijlkeuzes vs maatschappelijke kosten kan alleen maar fout gaan en niet alleen even toegespitst worden op deze groep vrouwen.

7 likes

Sowieso is dat een ongemakkelijke discussie omdat er zoveel factoren zijn die je mee moet nemen en je al snel verzand in vrouwen de schuld geven van dingen :sweat_smile: juist omdat het dan toch vooral vrouwen zijn en ook historisch gezien.

En omdat wij allemaal ook een persoonlijke ervaring meenemen is het ook helemaal geen hypothetische meta discussie ofzo. En je een individuele keuze lijkt te hebben maar je je ook kan afvragen waarom het dan vooral vrouwen zijn die “kiezen” om te stoppen met werken of waarom mannen meer geld verdienen met hun baan.

3 likes

Moeten jullie ook soms niesen als je dingen als pure chocolade of pepermunt eet. Of sterke koffie/alcohol drinkt?

• Ja
  • Nee
  • Heeeeel soms

0 stemmers

Ik heb dit al mijn hele leven en ik ben echt benieuwd wie van het forum dit nog meer hebben haha

Bij mij bleek het gewoon allergie, dus sinds ik pillen heb bijna geen last meer van haha.

2 likes

Chocola of koffie nog nooit maar soms wel met scherpe pepermunt of bijvoorbeeld een hete curry. Vind ik ook niet zo raar, dat voel je ook in je neus en je neus en mond zijn verbonden!

1 like

Jaa dit idd “Maar domme mensjes zijn zo goed met hun handjes”
Ik snap dat het niet zo bedoelt is haha maar het voelt wel gek.

5 likes

@Bunnyslippers Ohhh echt? Ik heb nooit echt het idee gehad dat het een allergie was omdat ik nergens anders last van heb maar misschien moet ik het eens laten bekijken :joy:

@wiewatwaar @LaPetiteRobeNoire Ik had gelezen dat het met een soort zenuw in je gezicht te maken kan hebben die getriggerd wordt? Zo voelt het ook echt. Ik moet zeggen dat pepermunt en pure chocola de ergste triggers ervoor zijn. Hoe vaak ik wel niet moet niesen tijdens het tandenpoetsen echt verschrikkelijk :joy::sob:

Erg makkelijk gedacht. Als je al een wo studie hebt gedaan en je wil iets anders studeren dan betaal je instellingsgeld. Dat is zo 9.000 tot 20.000 euro per jaar. Je kan wel bij een commerciële opleider werken/leren en dat kost ook 20.000 euro alles bij elkaar voor een geaccrediteerde opleiding. En dan moet je wel al die passende werkplek hebben gevonden, wat ook niet makkelijk is. Plus je moet een goed vangnet hebben wat kan oppassen in de avonden en weekenden. Als je iets van een uitkering heb, mag je trouwens niet eens zomaar studeren omdat je beschikbaar moet zijn voor werk. Heb in mijn voormalige werk regelmatig huilende vrouwen aan de telefoon gehad die er veel te makkelijk over hadden gedacht en nu in de penarie zaten.

11 likes

Altijd bij mint/munt

1 like

Mensen vergeten überhaupt hoe belangrijk MBO’ers zijn.

4 likes

hahaha ja en dan vooral als ze er aan moeten toevoegen dat zij overigens wél 3 masters hebben behaald en een phd maar dat ze het zooo naar vinden dat ze daar altijd om geprezen worden :pleading_face::pleading_face::pleading_face:

4 likes

Ja echt. Ik ben nu 2 jaar uit een bepaald vakgebied en een baan vinden in die richting is nu gewoon echt al onmogelijk. Ik loop gewoon achter en sta al die tijd al stil in mijn ontwikkeling. De baan die ik nu heb vind ik super stom dus wil een andere kant op en ik solliciteer me suf (ook op banen ‘onder’ mijn niveau vanuit het idee dat ik me dan in die richting wil ontwikkelen dus lager moet beginnen), maar het is echt freaking onmogelijk hoor. Ik ben nergens een geschikte kandidaat want er is altijd wel iemand met een relevante opleiding of stage en die gaat dan echt voor, ondanks dat ik goede banen heb gehad en 10 jaar werkervaring. Dus dream on zou ik zeggen om te denken dat je na 12 jaar niet werken een super aantrekkelijke kandidaat bent op de arbeidsmarkt :smiling_face_with_tear: Het is gewoon echt wel lastiger dan vaak wordt gedacht ondanks dat er in theorie genoeg banen zijn

19 likes

Ik vraag me af of jullie hier vroeger geen problemen mee hebben gezien dan? Toen ik naar de middelbare school ging was dat voor veel moeders van vriendinnen etc. het moment dat zij weer wilden gaan werken, en dat is bij nie-mand goed of makkelijk gegaan. Dat heb ik toen ook wel echt als aansporing gezien om dat nooit te laten gebeuren.

7 likes

Nee, ik knal er een boer eruit dan

1 like