Stel je persoonlijke vraag #47

Ja sorry ik doelde ook niet perse op deze specifieke zaak met het je kind (en natuurlijk niet je baby :laughing:) ook wat leren over honden signalen, ik reageerde meer op verhalen hier over spelen bij vriendjes met honden etc. Ik zou mij als ouder in elk geval iets comfortabeler voelen als ik wist dat m’n kind wist wanneer een hond (of kat of koe of geit) met rust te laten.

Maar het blijft natuurlijk altijd dat als een (grote) hond je wil pakken om welke reden dan ook dat je er weinig tegen doet (ook als volwassenen niet).

2 likes

Ik vind het ook heel boeiend en vooral idd dat die hond dus blijkbaar in een split second van relaxt in z’n mand naar dit is mijn prooi ofzo gaat. Ik weet niet zoveel van honden en niet van herders maar ik ben wel in de veronderstelling dat een goed afgerichte herder heel goed luistert en precies weet wat wel en niet kan zoals een politiehond en zo’n beveiligingshond. En dat als een hond niet uitgelokt wordt en wel zo heftig aanvalt (om te doden) dat kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er geen signalen waren en dat er wel degelijk iets niet goed was met die hond.

Dat er afgesproken was dat de hond en baby niet samen in een ruimte zouden zijn en die grootouders dat wel hebben gedaan vind ik echt grove nalatigheid op z’n minst. En ik lees/las het hier ook wel eens dat grootouders zich niet aan afspraken houden omdat ze het ā€œoverdrevenā€ vinden. En dan denk ik aan dit verhaal en dan zou ik dat soort dingen wel degelijk willen afdwingen. Liever dat m’n schoonouders mij (en mijn partner) overdreven angsthazen vinden dan een verminkt kind (of overleden kind)

@ufo ja dit soort scenario’s kan je beter van te voren bedenken wat je beslissing is dan hoef je niet ter plekke te weigeren maar heb je al besloten dat het niet gaat gebeuren. Dus dat je niet overvallen wordt door de vraag. Of dat een van ons meegaat.

10 likes

Ze vonden het volgens mij niet overdreven, maar hadden hun eigen kinderen ook rond zulke honden laten opgroeien. Het was altijd goedgegaan, ze hebben allerlei cursussen gevolgd en zijn lid van de hondenvereniging en ze zagen er dus geen kwaad in. Dat snap ik ook ergens wel. Wat denk ik precies het in Nederland levende idee rondom honden is. Zoals jij het ook beschrijft; je bent in de veronderstelling dat een goed afgerichte herder luistert etc. Tegelijkertijd is het een gigantisch beest, een brok spieren met een heel duidelijk natuurlijk instinct. Juist bij politiehonden vind ik dat je het heel duidelijk ziet. Die zijn in sommige situaties echt al bloeddorstig aan het springen nog voordat ze daadwerkelijk te horen krijgen dat ze mogen bijten.

Maar goed ik ben als de dood voor elke hond die er niet uit ziet alsof ik hem aan zou kunnen, dus absoluut niet neutraal. Hou ze uit mijn buurt, hoe goed je ze ook onder controle denkt te hebben.

@boonie ik heb zelf geen kinderen, maar kan mij zo voorstellen dat als ik een jong kind moet gaan leren hoe het zich rond een dier moet gedragen ik het er liever gewoon uit de buurt houd. Want je kunt ze van alles aanleren, maar de vraag is wat daarvan terecht komt als je zo’n dier maar heel sporadisch ziet, dan al enthousiast bent (want je gaat bij iemand spelen).

15 likes

Vroeger is m’n zus aangevallen en gebeten door een hond van vrienden die echt nooooooit iets kwaads zou doen. Was heel traumatisch, ambulance erbij en de hond is later ook afgemaakt.

Sindsdien is m’n kinderdroom om een hond in huis te mogen nemen helemaal van de baan geraakt :smiling_face_with_tear: omdat m’n moeder nooit meer wilde dat we bij mensen thuis kwamen die een hond hadden en AL HELEMAAL niet dacht om nog zelf een hond in huis te nemen.

7 likes

Nou ja, niet mee bezig… ik zie wel dingen voorbij komen, maar ik zoek het nieuws niet bewust op.

1 like

Nee, ik bedoel dat m’n kind daar niet mag spelen en dat dat kindje maar lekker bij ons moet komen spelen als ze samen willen spelen

5 likes

Oh logisch, ik ben nog niet helemaal wakker denk ik.

3 likes

Haha ik wilde typen ā€˜ach ja het is maandag he’ dus hier is het niet veel beter

15 likes

Als je alles zou verrekenen met mijn studieschuld, dan heb ik eigenlijk nooit geld.

4 likes

Op basis daarvan zou ik wel verwachten dat het mensen zijn die weten wat ze doen en die met zulke honden kunnen omgaan enzo. Als ze al hun hele leven zulke honden hebben en ook hun eigen kinderen zo hebben laten opgroeien. Dan is het wel anders dan ā€œhet ging altijd goedā€ en dat was dan drie jaar ofzo, dit is meer 40 jaar.
Dat maakt het waarschijnlijk ook zo ingewikkeld en tragisch voor alle betrokkenen.

Ik ben wel benieuwd hoe mijn vrienden met de grote witte herder hier over denken, aangezien hun hond en een enge herder is maar wel lief en leuk als we langskomen, dol is op kinderen en goed opgevoed (aka ik heb het idee dat ze weten wat ze doen).

@ufo ik wilde nog even zeggen dat ik geen kritiek heb op de keuze die jouw ouders toen gemaakt hebben hoor! Ik las je bericht wat beter en ik snap helemaal dat andere mensen andere keuzes maken en ook toen wij jong waren was het ook echt een andere tijd. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of ik zou staan te juichen als mijn kind ergens gaat spelen waar binnen gerookt wordt om maar wat te zeggen. Ik probeer zelf vooral de balans te vinden tussen vals gevoel van veiligheid en hier kan je echt wat betekenen. En dan nog kan je gewoonweg niet altijd alles voorkomen hoe graag je ook zou willen.

1 like

Mn moeder is een keer gebeten door een ā€œGoed afgetrainde politie hond die niks deedā€ alleen maar omdat ze haar koffie waar hij bijna met zn neus in zat bij hem weg pakte.
Ik ben echt dol op honden maar ze zijn gewoon net zoals katten hartstikke onvoorspelbaar. En dan krijg ik liever een krab van mn kat dan dat zon giga beest in mn klauwtje bijt.

10 likes

Hebben jullie een werk kerstborrel?

• Ja
  • Nee
  • Anders…

0 stemmers

En toevallig ook de dresscode ā€˜foute kerst trui’?

• Ja, hoe fouter hoe beter
  • Nee, een andere dresscode
  • Nee, geen dresscode
  • Anders…

0 stemmers

Kerstborrel met een foute kersttrui en nieuwjaarsborrel met nette kleding. Gelukkig heb ik leuke collega’s

1 like

Bij ons was het gewoon kom kerstig. Dus de ene helft kwam in zon foute outfit en de andere gewoon mooi haha.

5 likes

Ben er werkgerelateerd sowieso dagelijks veel mee bezig, maar volg het nieuws privƩ ook, post er veel over op social media en ben naar een protest geweest

Nee wel een kerstdiner :partying_face::partying_face:

1 like

Touch of glitter. Heb ik niet dus pech.

3 likes

Slamelange

• Sla-me-lange
  • Slame-lange
  • Sla-melange

0 stemmers

3 likes

Haha altijd mooi als het er zo staat heb ik geen idee

1 like