Ze vonden het volgens mij niet overdreven, maar hadden hun eigen kinderen ook rond zulke honden laten opgroeien. Het was altijd goedgegaan, ze hebben allerlei cursussen gevolgd en zijn lid van de hondenvereniging en ze zagen er dus geen kwaad in. Dat snap ik ook ergens wel. Wat denk ik precies het in Nederland levende idee rondom honden is. Zoals jij het ook beschrijft; je bent in de veronderstelling dat een goed afgerichte herder luistert etc. Tegelijkertijd is het een gigantisch beest, een brok spieren met een heel duidelijk natuurlijk instinct. Juist bij politiehonden vind ik dat je het heel duidelijk ziet. Die zijn in sommige situaties echt al bloeddorstig aan het springen nog voordat ze daadwerkelijk te horen krijgen dat ze mogen bijten.
Maar goed ik ben als de dood voor elke hond die er niet uit ziet alsof ik hem aan zou kunnen, dus absoluut niet neutraal. Hou ze uit mijn buurt, hoe goed je ze ook onder controle denkt te hebben.
@boonie ik heb zelf geen kinderen, maar kan mij zo voorstellen dat als ik een jong kind moet gaan leren hoe het zich rond een dier moet gedragen ik het er liever gewoon uit de buurt houd. Want je kunt ze van alles aanleren, maar de vraag is wat daarvan terecht komt als je zoān dier maar heel sporadisch ziet, dan al enthousiast bent (want je gaat bij iemand spelen).