Stel je persoonlijke vraag #47

Over honden. Ik ben dus een tijdje terug bijna aangevallen door één of andere vechthond (zo’n witte met een zwart oog). Ik liep gewoon nietsvermoedend langs een huis waarvan de voordeur openstond. En opeens vloog dat beest naar buiten en ging richting mijn enkels. Maar zijn baasje stormde óók het huis uit en is er op gedoken. Jezus. Het is goed afgelopen, maar ik stond echt compleet te trillen op mijn benen. En nog zeiden mensen later tegen mij: ‘oh dat is altijd zo’n lief beestje’. Ja hoor, sure. Ik zie in onze buurt ook steeds meer mensen met soortgelijke honden en ik ben dan suuuuper alert als ik met mijn kinderen op straat loop. Heb ooit gelezen dat je ze aan de poten op moet trekken, aan de halsband of heel hard iets in hun anus moet steken als ze eenmaal vasthebben. Maar pin me er niet op vast.

@babushkababy doneren, erover praten, en anders: bidden (maar niet sindskort)

5 likes

Ja ik bedoel natuurlijk niet dat het de verantwoordelijkheid van het kind is om niet door een hond gebeten te worden. Daarom zeg ik ook dat het uiteindelijk de taak van de eigenaren van de hond is om ervoor te zorgen dat de hond geen schade kan toebrengen aan iemand. Maar ik zie ook best regelmatig kinderen zonder te vragen een hond aaien, of soms zelfs volwassenen bijvoorbeeld bij mij thuis die totaal niet zien dat m’n katten zich niet comfortabel voelen (om bijvoorbeeld opgepakt te worden) en dat ik er dan wat van moet zeggen, en dat vind ik best wel vreemd.

Ik ben zelf gek op honden en dat was ik als heel klein meisje ook al en ik heb nooit een vervelende ervaring met een hond gehad, dus dat is makkelijk praten van mij. Maar ik zou m’n hypothetische kinderen dus ook niet perse willen leren dat een hond bijna per definitie eng is (maar wel dat een hond gevaarlijk kan zijn natuurlijk), liever zou ik ze leren hoe je respectvol met honden/dieren omgaat en hoe je een indruk kan krijgen van hoe een hond/dier zich voelt en waar nodig dus afstand houden/met rust laten.

En misschien is het van een kind van 10 inderdaad te veel gevraagd, maar ik denk dat een kind van 12/13/14 dat misschien redelijk kan begrijpen?

Anyhoe, ik heb vooralsnog geen kind. En dat je een hond of kat (!) niet bij een baby of jong kind laat lijkt mij verder ook gewoon heel verstandig!! Dat bedoel ik ook met niet in een situatie plaatsen waarin 'ie de fout in kan gaan. Ik adopteer over een paar weken een heel zachtaardige herdersmix en heb een kleine baby in m’n familie en ik zal hen nooit met z’n tweeën alleen laten of in een situatie plaatsen waarin er iets mis kan gaan.

1 like

Ik moet minstens 5 opties kiezen. Hahaha
O nu niet meer

2 likes

Ja maar ik was onze chagrijnige oude hond aan het pesten (niet pijn doen hoor) als kind en toen hapte ze ineens, karma wel

4 likes

Snachts achtervolgd door zwerfhonden in een dorp, was echt fucking eng vond ik. Uiteindelijk zijn we op een hek geklommen tot ze uiteindelijk weggingen.

12 likes

Nee ik moet dit ook eerst trainen

1 like

toen ik 10 was ofzo door een mechelse herder, sprong op me af en begon me te bijten. die vrouw stond erbij te kijken want hij ‘wilde gewoon spelen :pleading_face::pleading_face::pleading_face:’ (love honden alsnog)

1 like

Het was wel door een (bijzonder aggressieve) chihuahua dus het had gelukkig weinig gevolgen. Maar dat was echt een rotbeest.

2 likes

Ja dan wel ja.
Dan zouden mensen misschien ook meer de noodzaak voelen om er iets aan te doen, want soms lijken ze te denken dat opvoeden niet nodig is omdat ze toch maar klein zijn en je ze in een tas kunt stoppen.

3 likes

Perks of being a postbode, toevallig vorige week nog. Gebeurd me gelukkig niet heel vaak maar elke keer is er natuurlijk een teveel.

5 likes

Ja gebeten in mijn voet door zo’n asshole op de camping.

8 likes

Twee weken geleden nog :’). Bij mij in de buurt zijn er veel oude mensen met kleine honden voor de gezelligheid die nul afgericht zijn. Ergens is het wel sneu, dit hondje was eerst normaal te benaderen, het baasje zit ook duidelijk altijd om een praatje verlegen maar nu als je langsloopt begint hij al te blaffen en te grommen. Daarom loop ik meestal om als ik ze zie maar deze keer niet en hij hing in mijn broek, wat dan is omdat hij ‘vriendjes wilt maken’ want zit ook aan een veel te lange lijn (wat ik niet zag)

1 like

Is het ook, zwerfhonden kunnen echt gevaarlijk zijn zeker in een groep. Of nou ja in uitzonderlijke gevallen willen ze je adopteren en kan je leven als mowgli maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Een vriend van mij is in z’n kuiten gebeten in Roemenië door een hond van een schapenherder en die heeft ook meteen een mooie set hondsdolheidsprikken mogen halen en een enkele reis naar huis :smiling_face_with_tear:

6 likes

Als kind door de hond van de buren die letterlijk op zn sterfbed lag en nog een laatste sprintje wist te trekken toen ik in mn zwembroek de tuin in kwam om een ijsje te vragen. Heb nog steeds 2 puntjes in mn bil staan van zn tanden.
Volgens mij was hij ook 2 dagen later dood en heeft hij niet meer gelopen daarna omdat dat niet meer kon

4 likes

Misschien beter voor het hondentopic. Maar als je je hond strak aan de lijn doet geef je hem daar ook wel een signaal mee. Namelijk veel stress, lijkt me ook niet chill als een hond dat associeert met kinderen.

3 likes

Awhhhh misschien wilde hij gewoon nog voortleven op iemand en was jij degene met de langste verwachte levenspanne in de buurt.

9 likes

Heb wel eens als 5 jarige onder een new foundlander gelegen omdat hij obsessed was met mn 90’s pluizenbolletjes haar elastiekjes.
Maar ik vond dat toen geloof ik wel prima.

9 likes

Ik kreeg als kind na lang zeuren eindelijk een huisdier: een grasparkiet :joy: Eentje ook echt, zo zielig achteraf gezien, maar ik was er echt zó blij mee en heb echt jarenlang plezier gehad van mijn toenmalige bestie. Maar dat was ook echt het enige huisdier dat ik als kind om me heen heb gehad, mijn broer en zus wilden blijkbaar geen dieren.
Nu wel een huisdier en het is zo gezellig om weer iets levends in huis te hebben (naast mijn vriend dan, is toch anders haha).

2 likes

I love dieren, heb het liefst een hele dierentuin. Ik heb nu een kat, vind dat denk ik de leukste dieren (samen met honden maar dat kan ik niet). Ik heb hamsters ook altijd fantastisch gevonden, zou die ook wel weer willen. En ik wil ook graag naaktcavia’s.

2 likes

Ik had ook nog wandelende takken

2 likes