Stel je persoonlijke vraag #49

Ik heb ook nog mijn oude huisarts, en dit zeggen ze ook altijd Maarja. Als er echt nood is ga ik ook wel naar het ziekenhuis.

Edit: en dat is ook deels omdat het echt onmogelijk moeilijk is om een (goede) huisarts te vinden waar je je nog kan inschrijven.

4 likes

Ja dit is dus wel een probleem als mensen zo gaan denken. Je kunt overigens niet zelf zomaar bij de SEH aankloppen, dat moet op verwijzing. Buiten kantoortijden moet je naar de HAP, ook op afspraak, maar als je die belt met ‘ik had hier overdag ook al last van maar ik woon een uur van mn eigen huisarts dus dit is handiger’ worden ze echt wel woest. Want dan belast je dus dure spoedzorg terwijl het niet nodig is.

Als het dermate nood is dat de ambu moet komen geldt dit natuurlijk niet, maar er zit heel veel tussen een reguliere afspraak bij de huisarts en een ambu, en daarvoor is een huisarts in de omgeving wel echt een must.

Zie na dit typen pas je edit, snap helemaal hoe lastig dit is met allemaal volle praktijken, dat is echt kut dus dan is t niet zo makkelijk als ik hierboven beschrijf. Maar mensen die gewoon geen zin hebben om er moeite voor te doen die judge ik wel :sweat_smile:

7 likes

Ik had dat eerst aan staan, vreselijk zeg

1 like

Ja ok, maar ook je eerste scenario heeft toch niks met een noodgeval te maken. Dat zijn dezelfde mensen die ook niet overdag gaan want komt niet uit met werk of hun werklocatie is ook meer dan een uur reizen van hun woonplaats waar hun huisarts zit.

Nja als er een indicatie is voor een huisbezoek door een huisarts wel

1 like

Nou in die enkele gevallen zal het idd rot zijn.

Al ben ik wel benieuwd hoeveel mensen hier een huisbezoek van de huisarts gehad hebben.

Ja ik judge helemaal met je mee hoor. Maar in mijn stad is het nu zo dat je bij veel praktijken alleen aangenomen wordt als je nog geen huisarts in onze stad hebt, terwijl jouw huisarts uit de andere kant van de stad niet je huidige postcode doet. Ik had geluk dat er vlak nadat ik de laatste keer verhuisd was net een nieuwe praktijk opende redelijk in de buurt dus die hadden veel plek, maar ik ken wel meerdere mensen die hierdoor nog een huisarts aan de andere kant van de stad hebben.

3 likes

Mijn vriend hebben we wel kunnen inschrijven met een gelukje en toen zijn we serieus 6 maanden bezig geweest om z’n dossier over te zetten. :clown_face:

Ook andere vrienden die echt met tussenkomst van een zorgverzekeraar pas na maanden terecht konden. En zelfs dat is geen garantie.

Haha dat is wel lief dat ze kwam kijken, is ook gewoon echt prettig als je eenmaal een goede arts hebt.

1 like

Stel: je krijgt onverwachts een groot bedrag terugbetaald van de belastingen i.p.v. dat je zelf moet bijbetalen. Het verschil is zo groot dat je vermoedt dat er misschien een fout is gemaakt. Wat doe je?

• Juichen, extra geld waar ik niet op gerekend heb!
  • Niets, voorzichtig hopen, maar voor de zekerheid het geld (nog) niet uitgeven.
  • Voor mijn eigen gemoedsrust toch even bij de belastingdienst navragen of dit wel klopt?

0 stemmers

Belastingdienst kennende komen ze daar 5 jaar later achter en dan mag je alsnog terugbetalen.

25 likes

Zelf proberen uit te vinden waar dat verschil vandaan komt, eventueel met behulp van mensen die ik ken die er meer van weten. Lijkt me dat het altijd wel ergens naar te herleiden is waarvan je zelf weet of het al dan niet klopt, toch?

9 likes

6 maanden? Jeetje. Toen ik mn schouderblad dus had gebroken en mn paspoort mee had kon het ineens allemaal heel snel en heb ik dus bij nood wel een huisarts bij het ziekenhuis hier. Was ineens binnen 20 minuten geregeld. Maar bij een praktijk zit alles vol. Ik moest wel later toestemming geven om mn dossier dus naar die huisarts over te laten zetten maar dat was ook zo gebeurd. En geen flauw idee wie die huisarts dan is, ik kan er iig naartoe in nood.

1 like

Ik heb een speciale situatie. Ik ben geremigreerd, waardoor mijn aangifte ingewikkelder was dan normaal (ik heb ook contact opgenomen met de belastingdienst hiervoor). Er is ook weinig gedetailleerde info te vinden, dus ik heb geen idee :crazy_face:.

1 like

ik zou hier echt stress van krijgen en erachteraan gaan, straks word je als fraudeur neergezet ofzo. na de toeslagenaffaire al helemaal.

4 likes

Ah oke! Dan zou ik denk ik gewoon even bellen, vet kut als het dan uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen en je jaren later alsnog moet terugbetalen ofzo

1 like

Dit is echt een van mijn redenen om niet terug te verhuizen naar Nederland, zo’n kut systeem.

Ik kreeg ooit, een miljoen jaar geleden, Stufi terwijl ik was afgestudeerd en ik er geen recht meer op had en nadat ik DUO hiervan op de hoogte bracht wilden ze het terug MET RENTE.

Hopelijk is het geen fout en heb je gewoon een meevaller, of is het een makkelijk opgelost foutje.

1 like

Ja, ik heb ook gemaild hiervoor. Ik ben helaas niet zo relaxt dat ik het kan afwachten, want dan blijft het voelen als een zwaard van Damocles. Maar ik vroeg me af hoe anderen hierover denken. Ik denk dat de meesten in mijn omgeving iets zouden hebben van “we zien wel of ze er zelf nog op terug komen”, dus ik ben verrast dat er zovelen hier erachteraan zouden gaan.

3 likes

Ja ik heb ook gestemd op ik zou het laten, maar ik zou dat geld vervolgens ook 5 jaar niet uitgeven dan wel apart houden ivm navorderen haha.

3 likes

Ik vraag me af of het verzekerd is als je je zelfstandig bij de eerste hulp zal melden voor dingen waar je eigenlijk voor naar de huisarts moet

2 likes