Ik heb tijdens mijn studie twee weken veldwerk gedaan in Ierland en ik vond dat al zo verschrikkelijk dat ik heel zeker weet dat langer in het buitenland studeren absoluut niks voor mij was/is.
Ja dat is wel waar je op moet rekenen, inderdaad een stuk verwachtingsmanagement. Ik probeer de reis ook te zien als onderdeel van de vakantie. Ik doe een nachtje Parijs op de heenweg en ook op de terugweg. Het is 3.5 uur naar Parijs en dan nog een uur of 6 naar Nice.
Ik vond de stad en het soort mensen dat ook gingen niet zo heel boeiend, maar vond een paar maanden alleen in het buitenland wonen echt een geweldige en leerzame ervaring dus alleen daarom zou ik het al nog eens doen.
Ik heb twee keer ingeschreven gestaan en door paniek (van niet gediagnosticeerde autisme) helaas niet kunnen doen. Had me zo leuk geleken en was ook wel jaloers op de verhalen van studiegenoten. Maar helaas, soms zit het effe tegen
Ik stond op het punt om een minor in het buitenland te doen maar toen brak corona uit en werden alle buitenland minors helaas geannuleerd.
Het Europese treinnetwerk is op zich wel echt langzaam
Ja, daar valt nog een wereld te winnen. Goede reden om straks op 6 juni te stemmen op een partij die goed en betaalbaar treinverkeer in Europa in het verkiezingsprogramma heeft staan. Dat het als consument moeilijker is om hier het schonere alternatief te kiezen, komt uiteindelijk vooral door dom beleid en belastingvoordelen.
Ik stelde de vraag ook vooral omdat ik juist wel snap dat mensen het vliegen zouden kunnen missen (in de poll er boven). Behalve voor intercontinentale reizen zou je met goede alternatieven prima zonder kunnen.
En Deutsche Bahn ligt vaker wel dan niet op z’n gat, dus de kans dat je onderweg naar en van je vakantiebestemming drie keer strandt in Duitsland is aanwezig.
Lange treinreizen zijn superduur en lang niet altijd goed voorspelbaar, dat moet echt anders.
Dat vind ik wel een goed idee, alleen inderdaad wel lastig uitvoerbaar lijkt me. Ik heb het wettelijk minimum aan vakantiedagen dus ja als ik dan al bijna 3 vakantiedagen (retour) kwijt ben aan reizen vind ik dat wel echt zonde eigenlijk. Ik vlieg gemiddeld denk ik 1x per jaar. Tot vorig jaar vier jaar niet gevlogen en afgelopen jaar 2x. Dit jaar 1x op de planning staan. Vliegen scheelt gewoon zoveel tijd, zeker als je gunstige tijdstippen hebt. Ik ga als alles volgens planning gaat van de zomer om 8 uur de deur uit en ben dan om half 2 op de plaats van bestemming (deur tot deur gerekend). Met de auto of trein zou dit zeker anderhalve dag reizen zijn. Dus om even lang op de plek van bestemming te zijn zou ik dan 2 vakantiedagen extra nodig hebben. En nu kom ik lekker fris aan ipv helemaal verreisd van anderhalve dag in de auto (of trein, maar misschien heb je dat met treinreizen minder). Dus ik probeer m’n vliegreizen te beperken tot 1x per jaar maar ben eerlijk gezegd gewoon niet bereid om me die luxe te te ontzeggen op dit moment. Met extra vakantiedagen zou ik het misschien wel overwegen.
Dit heb ik ook, ik moet voor werk naar Madrid en ik heb gekeken naar de trein maar dan had ik een extra overnachting moeten doen onderweg die ik zelf had moeten dokken en had het me ook een vrije dag gekost waarschijnlijk, dus ga nu toch maar vliegen. Vind het echt jammer dat vliegen daarvoor nog zo de standaard is! Als het in een dag te treinen is doe ik dat wel altijd.
Ja de DB is echt zo enorm slecht. Ik begrijp niet hoe zo’n groot en welvarend land het kan presteren om zo vaak vertraging te hebben en altijd allerlei technische problemen. ICE is wel prima. En ook altijd dat ineens van spoorbaan verwisselen waar de trein komt. Wat een gezeik
Ja het is zo’n een worsteling tussen principieel willen zijn en handelen zoals je zou willen dat iedereen dat zou doen terwijl je ook denkt: ja, ík ben nu 24 uur onderweg met treinen terwijl ‘iedereen’ verder voor weekendjes heen en weer vliegt. (Niet waar natuurlijk maar zo voelt het dan hè.)
Ik heb nu zelfs het influencer- en beutyblogtopic op negeer staan om niet geconfronteerd te worden met de vliegmanie van die influencers.
Maar de herkenning in de reacties hier vind ik dan weer heel fijn en hoopgevend!
Bel jij ook eerst je ouder(s) voor advies als er iets kapot is in huis/auto/etc of ben jij wel volwassen
- Ik bel ook gelijk
- Ik ben inderdaad wel volwassen en probeer het eerst zelf op te lossen
- Anders
0 stemmers
We hadden kortsluiting en kregen het niet opgelost, dan bel ik altijd m’n vader in plaats van dat ik ga googelen of een professional bel.
Dat is niet echt chill reizen dan zeg. Is dat dan omdat het een heel druk punt is zoiets als Meppel en Utrecht of heb je geen idee.
Is meppel - utrecht een heel drukke lijn?
Ja echt kut, wij hadden vorig jaar een treinreis naar slovenie geboekt maar toen was er een of andere brand in een tunnel geweest in duitsland en toen kwamen we er gewoon niet meer want het lag op zn gat (achteraf goed aangezien dit met mn ex zou zijn nadat het net een maand uit was omg maar alsnog).
Oh sorry nee ik bedoelde dat Meppel zo’n trechter isv als je vanuit het noorden komt. Daar komt veel langs en in verhouding is dat station te klein want als er dan wat mis gaat dan zit je gelijk want dat heeft op vet veel trajecten invloed. En er gaat regelmatig daar wat niet goed. Op dat station is verder niks te beleven en veel te weinig wc’s dus als je daar strand is super kut.
En ik dacht dat Utrecht een van de drukste punten is omdat van alles daar komt en vertrekt. Maar misschien heb ik dat mis.
Ja als je dat vergelijkt met de ns mogen we niet klagen vind ik. Ik heb ook heel vaak gehad dat de trein ineens 20 minuten stilstond random ergens, niet eens bij een station. Er wordt meestal niks omgeroepen. Dus je weet helemaal niet waar je aantoe bent. Het is echt een puinhoop.
Ja ik heb 2 uur vertraging gehad in de night jet in duitsland en er werd ook niks gecommuniceerd???
Het was dat we wakker werden en heel lang bij een station stil stonden waar we al lang voorbij hadden moeten zijn, dat we dus wisten dat het later werd. Vervolgens kwam de conducteur wel netjes eenhalf uut voor aankomst ons ontbijtje brengen, maar hij zij er niet bij dat er dus eigenlijk al 2 uur te laat waren.
Ik vond dat zo gek!
Bij mijn studie was er geen minor en stage moest/kon alleen maar in Nederland vanwege wet- en regelgeving binnen het vak