Stel je persoonlijke vraag #49

Nee dat klopt niet, dat is vooral zo als je in je eentje met de auto gaat.

@Victoria ja moet wel zeggen dat wij het van tevoren als een gezellige roadtrip aan elkaar hebben verkocht, maar achteraf bezien had ik hier dus toch liever een vlucht gepakt vanwege het gemak en de tijd die je bespaart. Al was de bruiloft ook nog eens 1,5u rijden vanaf het dichtstbijzijnde vliegveld :sweat_smile: dus moet je daar alsnog een transfer voor regelen.

2 likes

Ja, ik probeer het zo veel mogelijk goed te doen maar weet dat 100% me waarschijnlijk niet gaat lukken en vind dan 80% ‘goed doen’ ook al voldoende. Ik heb meerdere vrienden in het buitenland, en met de boot naar Ierland of trein naar Schotland gaat op zich nog wel maar met de boot naar IJsland (als je geen auto hebt/rijdt) is wel echt even een stuk complexer (toevallig wonen 2 goeie vrienden daar).

Was zelf 6 weken Thailand dit jaar en dat was echt wel een wake up call voor me: wat ben ik nou eigenlijk aan het doen en past dit binnen mijn waarden? Het was prachtig en heerlijk maar ik kan zo ver vliegen niet meer voor mezelf verantwoorden. Dus heb dat gezien als mijn laatste verre vliegreis en wil nu binnen Europa blijven en dan de trein nemen. Ga in september naar Nice met vrienden en zij gaan allemaal vliegen en ik ga de trein pakken, ben benieuwd hoe dat gaat.

Wat ik een mooi idee zou vinden is dat je extra vakantie dagen krijgt als je duurzaam reist, das een idee waar mijn werkgever mee speelde (dus kun je aantonen dat je met de trein gaat dan krijg je 2 extra vakantiedagen). Vind dat wel aantrekkelijk.

39 likes

Oh ja dat vind ik ook wel een mooi idee! Alleen wel weer lastig voor mensen die gewoon thuis blijven.

5 likes

Thuis blijven is helemaal duurzaam reizen, dus in dat opzicht zouden de thuisblijvers ook extra dagen moeten krijgen!

@MadameMignon Ik heb een beetje hetzelfde als jij, ik ben in 2022 nog naar Amerika geweest met het vliegtuig en dat is wat mij betreft ook mijn laatste verre reis geweest.
Deze zomer gaan we binnen Europa met de auto en ik zou volgend jaar wel graag een treinreis willen doen. Lijkt me een hele relaxte manier van reizen!

3 likes

Ik heb voor persoonlijke vakanties al een paar jaar niet gevlogen, vind het weer in de zomervakanties dichtbij nl tegenwoordig echt al meer dan prima, maar vlieg wel als ik voor werk langer dan 10 uur zou moeten treinen. Meestal alsnog afstanden die ook best met de trein te bereiken ben, maar de tijdsinvestering (vaak op mijn eigen vrije dag) houdt me heel erg tegen omdat dat toch gezien wordt als in eigen tijd.

3 likes

Hoelang doe je erover met de trein naar Nice? Ik heb op die ns international amsterdam centraal ingetypt en ff een random dag gekozen maar het is allemaal +10 uur. Helaas behoorlijk lang dus.

Het valt idd wel mee, met de auto doe je er waarschijnlijk zeker zo lang over. Ik had alleen verwacht dat de trein toch best een stuk sneller zou zijn.

1 like

Heb jij tijdens je studie in het buitenland voor een periode (meestal 1 semester) gestudeerd?

• Ja
  • Nee
  • N.v.t.
  • Anders, want

0 stemmers

Zo ja, hoe vond je het?

• Geweldig
  • Wel leuk
  • Mwah
  • Vreselijk

0 stemmers

Zo nee, zou je het achteraf toch gedaan willen hebben?

• Nee, niks voor mij
  • Misschien wel
  • Ja, spijt dat ik het niet gedaan heb
  • Anders, want

0 stemmers

2 likes

Ik had het heel gaaf gevonden, maar de minors die ik wilde doen werden alleen aangeboden in mijn studiestad. Wel heel blij dat ik die minors heb gedaan en daar heb ik veel van geleerd. Dus mixed feelings.

4 likes

Ik heb tijdens mijn studie twee weken veldwerk gedaan in Ierland en ik vond dat al zo verschrikkelijk dat ik heel zeker weet dat langer in het buitenland studeren absoluut niks voor mij was/is.

3 likes

Ja dat is wel waar je op moet rekenen, inderdaad een stuk verwachtingsmanagement. Ik probeer de reis ook te zien als onderdeel van de vakantie. Ik doe een nachtje Parijs op de heenweg en ook op de terugweg. Het is 3.5 uur naar Parijs en dan nog een uur of 6 naar Nice.

5 likes

Ik vond de stad en het soort mensen dat ook gingen niet zo heel boeiend, maar vond een paar maanden alleen in het buitenland wonen echt een geweldige en leerzame ervaring dus alleen daarom zou ik het al nog eens doen.

2 likes

Ik heb twee keer ingeschreven gestaan en door paniek (van niet gediagnosticeerde autisme) helaas niet kunnen doen. Had me zo leuk geleken en was ook wel jaloers op de verhalen van studiegenoten. Maar helaas, soms zit het effe tegen

2 likes

Ik stond op het punt om een minor in het buitenland te doen maar toen brak corona uit en werden alle buitenland minors helaas geannuleerd.

2 likes

Het Europese treinnetwerk is op zich wel echt langzaam

4 likes

Ja, daar valt nog een wereld te winnen. Goede reden om straks op 6 juni te stemmen op een partij die goed en betaalbaar treinverkeer in Europa in het verkiezingsprogramma heeft staan. Dat het als consument moeilijker is om hier het schonere alternatief te kiezen, komt uiteindelijk vooral door dom beleid en belastingvoordelen.

Ik stelde de vraag ook vooral omdat ik juist wel snap dat mensen het vliegen zouden kunnen missen (in de poll er boven). Behalve voor intercontinentale reizen zou je met goede alternatieven prima zonder kunnen.

9 likes

En Deutsche Bahn ligt vaker wel dan niet op z’n gat, dus de kans dat je onderweg naar en van je vakantiebestemming drie keer strandt in Duitsland is aanwezig.

Lange treinreizen zijn superduur en lang niet altijd goed voorspelbaar, dat moet echt anders.

8 likes

Dat vind ik wel een goed idee, alleen inderdaad wel lastig uitvoerbaar lijkt me. Ik heb het wettelijk minimum aan vakantiedagen dus ja als ik dan al bijna 3 vakantiedagen (retour) kwijt ben aan reizen vind ik dat wel echt zonde eigenlijk. Ik vlieg gemiddeld denk ik 1x per jaar. Tot vorig jaar vier jaar niet gevlogen en afgelopen jaar 2x. Dit jaar 1x op de planning staan. Vliegen scheelt gewoon zoveel tijd, zeker als je gunstige tijdstippen hebt. Ik ga als alles volgens planning gaat van de zomer om 8 uur de deur uit en ben dan om half 2 op de plaats van bestemming (deur tot deur gerekend). Met de auto of trein zou dit zeker anderhalve dag reizen zijn. Dus om even lang op de plek van bestemming te zijn zou ik dan 2 vakantiedagen extra nodig hebben. En nu kom ik lekker fris aan ipv helemaal verreisd van anderhalve dag in de auto (of trein, maar misschien heb je dat met treinreizen minder). Dus ik probeer m’n vliegreizen te beperken tot 1x per jaar maar ben eerlijk gezegd gewoon niet bereid om me die luxe te te ontzeggen op dit moment. Met extra vakantiedagen zou ik het misschien wel overwegen.

1 like

Dit heb ik ook, ik moet voor werk naar Madrid en ik heb gekeken naar de trein maar dan had ik een extra overnachting moeten doen onderweg die ik zelf had moeten dokken en had het me ook een vrije dag gekost waarschijnlijk, dus ga nu toch maar vliegen. Vind het echt jammer dat vliegen daarvoor nog zo de standaard is! Als het in een dag te treinen is doe ik dat wel altijd.

3 likes

Ja de DB is echt zo enorm slecht. Ik begrijp niet hoe zo’n groot en welvarend land het kan presteren om zo vaak vertraging te hebben en altijd allerlei technische problemen. ICE is wel prima. En ook altijd dat ineens van spoorbaan verwisselen waar de trein komt. Wat een gezeik

1 like