Als dit zo makkelijk zou zijn, zou een stuk minder antidepressiva/therapie nodig zijn
Zou jij jouw kind een fatbike geven?
- Ja
- Misschien
- Nooooooo
0 stemmers
ik vind het achteraf zo verdrietig voor mezelf dat ik hier in een eerdere relatie totaal niet de ruimte voor voelde (en ook niet echt kreeg overigens). Echt bizar hoe dat in mijn hoofd toen normaliseerde ook
Heel herkenbaar. Dat ik er in mijn tweede echt serieuze relatie (overigens ook de huidige) er achter moest komen dat de seks van de eerste serieuze relatie echt niet okĂ© is geweest. Zowel op het gebied van kwaliteit, maar vooral op het gebied van dwang en grensoverschrijdend. Maar ja, je bent 18 en wat weet je dan. Ik weinig, in ieder geval en als ik het al wist stond ik nog niet stevig genoeg in mân schoenen om actie te ondernemen.
?? HĂ©?
Sorry maar dit is toch ook weer kort door de bocht? Ik begrijp niet echt wat je met je post bedoelt te zeggen? Ja beweging, ritme, goed eten, verbinding etc kunnen allemaal helpen bij depressieve gevoelens maar het zijn ook juist dingen die heel moeilijk kunnen we worden als je last hebt van depressieve klachten. En ook als je alles op alles zet om dat soort dingen âgoedâ te doen is het niet gezegd dat je depressieve klachten daarmee verminderen/verdwijnen. En ik ben zelf voorstander van medicatie als last resort en niet als eerste middel, omdat het mijn inziens symptoombestrijding is, maar voor sommige mensen is het het enige dat helpt (al is het maar om wat ruimte te krijgen voor therapie).
En in het kader van âeen goeie beurtâ krijgen, dat is in sommige gevallen juist ook heel moeilijk als je depressieve gevoelens hebt - verbinding voelen kan dan heel moeilijk zijn. En dan kan seks ook bevreemdend zijn.
Maar is dat echt een causaal verband met de seks, of zijn ze sowieso gewoon gelukkiger omdat ze niet meer in die vorige relatie zitten?
Ik snap niet hoe je de conclusie trekt dat het zo makkelijk is âin theorieâ. Want dat is het dus niet? Omdat vrijwel inherent aan depressieve klachten is dat het moeilijk wordt om goed voor jezelf te zorgen en connectie te voelen met mensen. En óók als je wel alles âgoedâ doet is het niet gezegd dat je je beter gaat voelen (zover de theorie). En inderdaad wat @Solee zegt, in veel gevallen helpt anti depressiva ook wel.
hHahaha top poll
Oei oei oei zo zou ik hem ook weer niet helemaal stellen. Er zijn geen directe onderzoeken gedaan tussen SSRI en dans, alleen indirecte vergelijking via netwerkanalyse. Daarnaast veeeeel bias want je kan dit natuurlijk niet randomiseren (een patiënt weet goed of hij danst of niet ). En uiteindelijk gaat het maar over 100 proefpersonen die in een onderzoek met dans zaten (op 14000 in de hele meta-analyse).
Ik lees het vooral als: beweging, vrijwel elk soort, doet niet onder voor een SSRI. Beide zou nog het beste zijn. En het belangrijkste naar mijn idee dat dit allemaal heel leuk is op groepsniveau, maar het gewoon heel belangrijk is af te stemmen op de individuele patiënt. Niet te snel medicatie voorschrijven maar (maar nu ben ik biased door mn beroep) ook zeker niet te lang blijven doorsukkelen.
Toen ik typte dacht ik al ja verkeerd voorbeeld haha, zullen natuurlijk meer dingen een rol spelen. Maar zijn niet allemaal lange relaties met een bitter einde geweest, ook gewoon wat scharrels etc. Dat seks dan eerst niet zo belangrijk leek, maar je toch echt een merkbaar verschil zag.
Ik merk het bij mezelf ook als we wat langer uit elkaar zijn door werk bijv of apart met vakantie. Op aseksuele mensen en mensen die een verstoorde relatie hebben met seks na denk ik dat goede seks echt de ultieme vorm van ontspanning kan zijn. Dol op lezen, terrassen en naar de film gaan hoor, maar een orgasme is gewoon beter. Liefst met partner voor mij, maar denk dat er zat mensen zijn die ook gewoon baat hebben bij een goede vibrator.
Ervaringsdeskundige chronische depressie hier, ik kan met overtuiging zeggen dat mijn depressieve gevoelens afnemen als ik regelmatig seks heb.
Haha ik krijg zoân fomo hiervan. Ik vind seks zo gecompliceerd, vroeger dacht ik dat ik het leuk vond maar beleefde seks volledig door de male gaze en nu ik mij daar bewust van ben heb ik echt geen idee meer hoe het ooit nog echt leuk laat staan ontspannen kan worden.
Vanwaar de duim�
Ja ik voel me ook 100% comfortabel en veilig met mijn partner dus dat helpt natuurlijk ook veel, maar ik zou in jouw geval dan adviseren om gewoon eerst voor jezelf uit te vogelen wat je lekker vindt. Lekker veel masturberen en fantaseren (kan ook dmv filmpjes/ boeken etc) word je niet slechter van haha (en anders is daar ook weer therapie voor). En gewoon bij je (vaste of losse) partner aangeven wat je fijn vindt of leuk lijkt om te proberen, kan zelfs met spel etc om het op te bouwen/ minder spannend te maken.
Ik ben het niet met je eens.
Okidoki!
@Bunnyslippers ja ben er al letterlijk tien jaar mee bezig maar kom er niet uit, het wordt alleen maar ingewikkelder eigenlijk.
Meh, dat is wel echt naar om te lezen. Het wordt vrouwen nu ook niet echt makkelijk gemaakt. Je hoeft er natuurlijk ook niks mee, maar zou zo fijn zijn als je ooit (met of zonder hulp) er weer zou van kunnen genieten.
Voor vakantie, maar technisch gezien gewoon naar familie. De regio waar zij wonen is altijd rood, het land in gedeeltes oranje met een heel klein beetje geel en veel rood aan grensgebieden. Nu is het helemaal rood, overigens, dus zou nu niet gaan, maar het âgewoonlijkeâ rode advies in de gebieden waar mijn familie woont vind ik vaak wat overdreven.
Ja, mijn grootouders en andere familie zijn de regio ontvlucht in oktober dus zitten er zelf op dit moment ook niet! Denk dat dat gevoelsmatig ook het grote verschil is: als zij er niet comfortabel meer zijn dan is het voor mij âecht serieus roodâ, wanneer zij hun gewone leven kunnen leven denk ik: oh, dan kan ik er ook prima zijn. Maar voor toeristen op bezoek in een land is zoân reisadvies sowieso heel anders, denk ik.