Wtf is een familie opstelling?? Leef ik onder een steen?
ja ik wist even niet hoe ik het anders moest benoemen, maar ik zal dat er nog even bij zetten.
Moet je dan niet ook altijd je eigen verhaal doen? Ik vind het wel interessant om te zien dat ik het echt overal voorbij zie komen nu.
haha ik kende het eerst ook niet hoor!
Maar het is dit: In een familieopstelling stel je personen of elementen op die de persoonlijke vraag van de vraagsteller raken. Welke personen of elementen dat zijn, bepalen de begeleider en de vraagsteller samen. Door wat of wie zij gerepresenteerd moeten worden, bepaalt de vraagsteller. Je kunt de opstelling uitvoeren met representanten of met materialen.
Een familieopstelling met representanten
Een familieopstelling met representanten is een opstelling met personen die staan voor mensen of elementen die de vraag raken. De representanten kunnen praten, bewegen, elkaar aanraken. De vraagsteller geeft de gekozen representanten een plek in de ruimte. Onder begeleiding van een opsteller bewegen zij, uiten zij zich en tonen zij verborgen informatie uit het familiesysteem.
Opvallend is dat iedereen lijkt te kunnen representeren. Zodra een representant is opgesteld, kan diegene voelen en verwoorden hoe zij of hij zich verhoudt tot de andere opgestelde elementen. Een representant hoeft daarbij niets te weten over het systeem of het element dat zij of hij representeert.
Je zou kunnen zeggen dat je als representant je lichaam en je zintuigen leent om de informatie op te pikken over het systeem waar de opstelling over gaat. Dat maakt een familieopstelling vaak een intense en indrukwekkende beleving, ook voor de representanten.
Meestal hoeft dat niet nee, ik heb ook een keer een opstelling (hoeft niet per se familie-opstelling te zijn) gedaan en dat was drie keer een dag, waarbij je de eerste dag zelf niets inbracht maar alleen representant was. De tweede dag kon je wel zelf wat inbrengen en de derde dag evt. als je wilde nog een keer als er genoeg tijd was. Ik vond het super waardevol en heb er veel aan gehad! Het is, vind ik, wel van belang dat een goede therapeut de boel leidt.
dat laatste is denk ik heel belangrijk ja. Ik heb het idee dat veel mensen op Instagram het nu ook âaanbiedenâ zonder goede achtergrond. Maar goed, dat is wel vaker hoe het gaat natuurlijk.
Er staan hier echt 20 zinnen en het wordt me niet duidelijker want wtf betekent dit. Kunnen mensen niet gewoon normaal doen?
Bij deze twee voorbeelden zou ik woest worden want het laat zien dat die vent dus echt geen idee heeft wat vrouwen Ăźberhaupt gebruiken tijdens hun menstruatie laat staan zijn eigen vrouw, en niet weet welke luiers zijn eigen baby nodig heeft. Dit is wel echt wat anders dan âik vroeg om walnoten en hij kwam met cashewnoten terugâ
Ik weet dat er nu âcontextâ komt maar I donât care
Haha de enige context is dat we die luierbroekjes óók gebruiken maar op de lijst stond letterlijk âgewone luiersâ dus alsnog
zal m de uitslag van de poll even laten zien.

Kan iemand het ff in 1 zin vertalen wat je er mee kunt
En dan nog, die mensen die zo onverschillig doen over boodschappen zijn op hun werk vaak ook geen imbecielen. Daar kunnen ze wel moeite steken in iets bekijken/lezen/opzoeken/navraag doen ipv op goed geluk een gokje wagen omdat de uitkomst hun niet genoeg boeit.
Ik âgeloofâ erin als het onderdeel is van een breder therapietraject en in feite werken wij binnen de GGZ ook vaak met familieopstellingen. Ik geloof er niet in als een of ander zelfbenoemde coach dit als walhalla gaat uitdragen naar jan en alleman en zelfbenoemd expert is maar dat heb ik hetzelfde met oa âtrauma coachesâ.
Ik heb dit precies 1 keer op tv gezien dus ik kan er ook naastzitten maar volgens mij is het idee dat je, door je familiesituatie en de onderlinge verhoudingen daarin uit te laten beelden door andere mensen (of dingen blijkbaar?), makkelijker inzichtelijk kan krijgen waarom dingen niet lekker lopen/er spanningen zijn/je in bepaalde patronen vervalt enzo.
Ja man mn ex van 100 jaar geleden nam een keer van die string inlegkruisjes mee. Dat vind ik niet eens in de buurt komen van een poging Ăźberhaupt.
Wat een hels product ook
Mijn vriend belde jaren geleden een keer uit de winkel met de vraag âhoeveel druppels wil je?â hahahahhaha
Hahaha nou in elk geval belde hij.
Ik moet nu ook ineens denken aan dat ik zwanger was en heel graag in bad wilde bevallen in huis. Dus ik had een lijstje gemaakt dat we dat moesten regelen. Vriend was verbaasd, want we hadden toch een badje.
zeer geschikt bevalbad uhu

Mits gedaan door iemand die daar ècht voor opgeleid is en het bijv mee kan nemen in een bredere therapie. Een systeem therapeut binnen de ggz ofzo.
Daar heb ik zelf ook zo iets gedaan, maar niet met echte mensen maar op papier.
Maar niet als influencers dit gaan aanbieden ![]()
Edit:
Oh, dit wordt soortgelijk al 2x eerder gezegd haha
Ik vind het vooral zonde dat door al die influencers en coaches het wordt gezien als iets waar je in kan geloven of niet, als een soort zweverig iets. Maar dat is nu ook zo met veel schematherapie termen zoals je kwetsbare kind, etc. Schematherapie is in de GGZ een normale en goede therapie, net als familieopstelling regelmatig in de GGZ wordt toegepast. Beide heb ik gehad en vond ik heel erg helpend.
Oh kijk jij snapt wel wat het is, want die uitleg maakte me niet wijzer. Maar kan iedereen zomaar meedoen zoals in die uitleg staat? Dat je vanzelf weet wat je moet doen, want dat klonk me vreemd in de oren.
Mee eens. Maar ik denk dat er ook mensen zijn die het volgen bij iemand die geen goede begeleiding kan geven en dan zou het dus helpend kunnen zijn maar is het dat niet. Dat vind ik altijd het dubbele aan dit soort dingen, want ik vind het wel goed als âin therapie zijnâ bespreekbaar is/wordt gemaakt.
Wat @Shaaar zegt.
Als representant heb je bijv. de rol van de vader en de therapeut kan je dan vragen wat er gebeurt als de vader wat dichterbij komt, of juist met zijn rug naar je toe gaat staan. Wat voel je daarbij? Hoe voelt dat voor de vader (de representant dus), etc.