Stel je persoonlijke vraag #52

Oké, wie van jullie werkt bij De Speld?

17 likes

Ken jij mensen in je omgeving die in de jeugdzorg hebben gezeten?

• Ja ik
  • Ja eentje
  • Ja meerdere
  • Ja veel
  • Nee

0 stemmers

1 like

Ja 1 op de 7 kinderen las ik net, was er verbaast over maar misschien is dat een bubbel of het is de afgelopen jaren enorm toegenomen want ik ken natuurlijk maar weinig jongeren.

1 like

Het is ook beetje afhankelijk van wat je jeugdzorg noemt. De jeugdzorg die telkens in het nieuws is is voornamelijk de kinderen die uit huis zijn geplaatst, maar jeugdzorg kan ook gewoon ambulante behandeling zijn.

7 likes

Oh ja ik dacht eerst “geen” maar ik ben zelf als kind van 14/15 ook bij een psycholoog geweest en ken ook wel veel mensen die onder de 18 al psychologische begeleiding hadden al dan niet met medicatie en een vriendin van mij is wel opgenomen geweest ivm een eetstoornis en daar behandeling voor.

1 like

Ik ben sinds corona veel vaker ziek. Vroeger was ik nooit ziek en nu lig ik 2x per jaar met koorts op bed. Ik weet natuurlijk niet zeker of het door corona komt of iets anders. Maar het is wel een opvallend verschil.

1 like

Ik woon in een gemengd wonenproject dus veel uitstroom uit de jeugdzorg en toen ik nog leiding gaf bij de scouting waren er elk jaar ook wel een paar kinderen uit de pleegzorg of kinderen die absoluut niet op de foto mochten vanwege hun eigen veiligheid. Nu in de kinderopvang ook sommige kinderen met zo’n verhaal en/of dat je moet bellen als een van de ouders het kind probeert op te halen

3 likes

Ik was door onverklaarbare paniekaanvallen te weinig aanwezig op school om naar 5 VWO over te mogen en toen moest ik naar de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar vond dat ik de jeugdzorg in moest als ik niet naar school ging en toen kwam ik dus in een groep terecht zonder hulp of therapie en daarvan namen m’n klachten alleen maar toe. Zo’n dom systeem

Heb daar dingen meegemaakt :skull: het was net een dierentuin

5 likes

Sinds de gemeenten in 2015 verantwoordelijk is geworden voor jeugdzorg - dus niet meer het rijk - valt heel veel eronder, eigenlijk alles waarbij extra hulp komt kijken: bijv een kindercoach (waar met de betreffende gemeente een contract mee is), een voormalig ‘rugzakje’ op school, (ambulante) huiswerkbegeleiding voor een kind met ADHD etc. Simpelweg gezegd. Dat wordt allemaal gefiancieerd vanuit de zorgpot ‘jeugd’ (18-) door gemeente. Dus niet enkel het ‘stereotype’ jeugdzorg mbt OTS/uithuisplaatsingen etc. noemen we nog
‘jeugdzorg’.

7 likes

Schokt jouw partner voordat diegene in slaap valt?

• Ja, het is een man
  • Ja, het is een vrouw
  • Nee, het is een man
  • Nee, het is een vrouw
  • Ik heb geen partner/nvt

0 stemmers

1 like

Hoor jij mensen nog wel eens over ‘de sleur’? Ik heb het idee dat ik daar vroeger echt veel over hoorde en ik dacht echt dat dat een groot ding zou zijn in mijn volwassen leven maar nu hoor ik er eigenlijk nooit meer iemand over.

• Nee, vroeger regelmatig maar nu niet meer/veel minder
  • Nee, vroeger niet/weinig en nu ook weinig
  • Jawel, vroeger al regelmatig en nu nog steeds
  • Jawel, vroeger niet/weinig maar nu regelmatig
  • Anders, namelijk…

0 stemmers

1 like

geprobeerd, niet gelukt

1 like

Gok de provincie:

• Friesland
  • Groningen
  • Die nieuwe
  • Overijssel
  • Gelderland
  • N hol
  • Z hol
  • Utrecht
  • Limbo
  • Brabant

0 stemmers

5 likes

De term of wat het inhoudt? Dat eerste nl niet, maar laatste wel - in andere woorden.

Ja de term! Al hoor ik er zelf eigenlijk ook weinig over in andere bewoordingen

1 like

Was NATUURLIJK Brabant jongens.

25 likes

Je ontkent het bestaan van Drenthe? Want die wou ik eigenlijk stemmen omdat ik tuinkabouters een 100% drenthe ding vind.

3 likes

Kon niet missen :joy:

4 likes

En Zeeland lol (snap ik wel, twee zeer vergeetbare provincies)

4 likes

Ja ik dacht die twee krijgen toch geen stemmen want er woont niemand.

6 likes