Stel je persoonlijke vraag #52

Ik kijk veel BookTube filmpjes en daar lijkt dit ook te gebeuren. Dat ik denk ‘heb ik per ongeluk de afspeelsnelheid aangepast? het klinkt zo snel en ietwat vervormd’’ en dan kijk ik naar de settings en dan zijn die gewoon 1,0x. Alsof ze het dan zelf in de edit al versnellen. En al hun adempauzes eruit editten, waardoor ik het echt lastig vind om er naar te luisteren - geef mijn brein ook even een pauze om te verwerken waar je over praat. Laat staan die tiktoks met een runescape/mario erachter geplakt oid. Niet bij te houden.

7 likes

Ja, klopt, 7 en 8. Ze typen geen hele verslagen he.

1 like

Maar bedoel je dan dat je verwacht dat die kinderen met 10 vingers typen? Volgens mij heb ik dat ook pas in groep 8 ofzo geleerd :sweat_smile:

7 likes

Nee ik wist dat het de eerste keer was voor bijna allemaal. Maar het gaat zo langzaam, en zoals ik zei het is gewoon oefenen oefenen oefenen, dus ik kan ze ook niet echt gerichter helpen om het vlotter te kunnen. Ze willen veel typen maar gaat gewoon nog niet zo snel. Geen ramp natuurlijk.

1 like

Je kunt kinderen van die leeftijd (nog speels etc) ook niet vergelijken met de kinderen waar het voor de rest in dit topic over gaat (middelbare school leeftijd). Denk dat t best logisch is op die leeftijd dat t nog niet zo snel gaat allemaal :sweat_smile:

2 likes

Ik vergelijk ze niet, sorry als het zo overkwam, kwam gewoon in me op om te vertellen

1 like

Ik had net even een flashback van hoe wij (gevoelsmatig) twee jaar geleden nog elkaars vriendje zaten af te kraken in het ‘Show je boyfriend’ topic op EGF en nu hebben we het over de klokkijkvaardigheden van de jeugd van tegenwoordig. Hoe kan dit ineens. :sob:

36 likes

Ja maar dat bijhouden is het dan toch ook? Mijn kind had er geen feeling voor en die bleef maar blokletters schrijven dus als op een gegeven school dan zegt boeiend zorg dat we het kunnen lezen dan houdt het toch op

1 like

Het geeft niks, als je er als juf maar wel de tijd voor neemt met die kiddos :wink:

4 likes

Ja sowieso, snap die knipoog ook niet, kom ik nu als een of andere tiran over of…

3 likes

Hier word het ze geleerd in groep 3 en in groep 5 stappen ze over op de ipad want dat is wel zo makkelijk. Dus tja die kinderen schrijven amper meer en dan onderhoud je zoiets ook niet en zakt het weg. Is natuurlijk maar een basisschool waar ik het nu over heb maar dit zal vast meer voorkomen.

Maar die snelle filmpjes, ik ben het er mee eens hoor alleen worden we ook niet gewoon oud? Vroeger zeiden ouders dit over de (teken)films die wij keken.

3 likes

Ik moet mijn ouder uitleggen hoe je word opent, een mail stuurt of belastingaangifte doet :joy: zou lekker zijn

Wat ik me afvraag, ook vanuit mijn beroep als docent, waarom kan een aanzienlijk deel het niet? Er bestaan allemaal onderzoeken die zeggen dat ons brein nauwelijks is veranderd sinds het begin der tijden, en tóch holt in deze generatie het lezen/schrijven/klokkijken/rekenen schrikbarend hard achteruit in vergelijking met generaties ervoor. Is schermtijd/sociale media/ipadverslaving daar allemaal de boosdoener van? Als dat echt waar blijkt (wat ik niet zonder meer geloof), dan zullen de uiteindelijke gevolgen voor de samenleving nog veel verstrekkender zijn dan geen analoge klok kunnen lezen of keurig kunnen schrijven.

8 likes

Maar hoe kan dat nou toch? Weet je dat?

1 like

Maar dat is wel iets wat kinderen aangeleerd krijgen. Je hebt ook andere soorten “a’s”, dat heeft niks met aan elkaar schrijven te maken toch?
Times roman en Calibri zien er ook anders uit haha

Althans, op de scholen waar ik werk en mijn kinderen zitten leren ze niet meer aan elkaar schrijven maar zit in de methode wel de verschillende manieren van A leren herkennen zegmaar. Stripboek lettertype is vaak ook heel anders bijvoorbeeld

1 like

Toevallig nu bij Arjan Lubach over schermtijd bij babies en peuters en hoe schadelijk het is.

11 likes

Ik moest net iets terugzoeken in een oude groeps-app op Whatsapp en ik raakte helemaal afgeleid om hoe grappig ik alles, maar vooral MEZELF, toch vond. Zat hardop te lachen om m’n eigen grappen en on point gifjes van een jaar geleden. 🥹

Herkenbaar?

• Ja, ik vind mezelf ook vrij hilarisch
  • Nee, want ik ben gewoon niet zo grappig
  • Nee, ik lach sowieso niet snel om dingen
  • Gewoon nee

0 stemmers

1 like

Eh… nou ja. Je bent serieus geloof ik maar ik kan het moeilijk geloven, ik voel de neiging opkomen om of een sarcatische opmerking te schrijven of een heel betoog… dear lord. Wat een intellectuele en culturele armoede.

10 likes

Je hoeft je geen grote zorgen te maken hoor, ik zag het gewoon een beetje als mensen die vinden dat je wel fysieke boeken moet lezen en niet via een e-reader. Kan inmiddels wel beter het belang begrijpen na de discussie hier.
Als het nou over leesvaardigheid van kinderen gaat, dan ben ik de eerste die vindt dat we daar aandacht moeten besteden.

2 likes

Check de Avondshow van gisteren!

8 likes