iPatten
Ja ik bedoelde meer de post van @Musa. Vind dat toch een beetje frappant dat je als docent dan zo’n dingen opmerkt terwijl ja… het is toch jouw taak als docent om leerlingen dingen te leren? Snap ook dat het niet zo zwart wit is en dat een wiskunde docent geen Nederlands gaat geven. Maar een word document openen, laat ze dat dan 10 x zien? Is het dan niet de schuld van het onderwijs dat dingen niet vaak genoeg terugkomen?
Is het dan niet de schuld van de OUDERS dat ze compleet incapabele kinderen bij een school afleveren?
er is ook een hele grote groep (juist volwassenen) die analfabeet is
denk dat het probleem van kinderen met dramatisch taalniveau hier voor een groot deel vandaan komt
Is dit serieus?
Ik had het hier toevallig een tijdje geleden met een vriendin over. Haar dochter kan nu twee jaar lezen en schrijven maar in het land waar ik woon hebben ze het aan elkaar schrijven blijkbaar volledig losgelaten op school. En zij was het nu zelf aan haar kind aan het leren want die kan dus geen teksten lezen als die niet in blokletters zijn. Ze snapt dan gewoon niet wat er staat. Dus denk dat het toch echt belangrijk is om te leren.
Jawel toch? Als je in de stad loopt is het wel handig als je bij de kerk kan zien hoe laat het is bijvoorbeeld. Tenzij je altijd aan je mobiel geplakt zit, dan is het niet nodig.
Als je de ontwikkeling van een kind afhankelijk maakt van de capaciteiten van de ouders is een groot deel van de kinderen kansloos.
Ik vind niet dat je basis algemene kennis en vaardigheden allemaal maar aan school over kan laten. Dus ja, ik ben serieus.
Weet IK NIET?
Waar ik mijn reanimatiecursus heb gehad, hebben ze van die gezichten die je er af kan trekken en er weer op kan klikken. Dus dat is superchill, dan heeft iedereen gewoon zijn eigen “gezicht”. Maar goed, je weet niet of ze dat hebben en aangezien je zelf al zegt dat je het niet perse nodig hebt voor je werk, zou ik het niet doen.
- Ja
- Nee, maar wil ik wel
- Nee, hoeft van mij niet
0 stemmers
- Ja
- Nee
0 stemmers
Hooo even als reactie hierop, tuurlijk doen wij er alles aan om leerlingen bepaalde vaardigheden te leren @Karl_Lagerfeld. Maar het is niet echt haalbaar als vakdocent om een achterstand van meerdere jaren op verschillende gebieden in te halen en daarnaast ook nog je vak te geven.
Heb het hier over bovenbouw vmbo, dus je moet leerlingen in die 2 jaar vooral opleiden om de eindtermen te halen en daarmee dus in staat te zijn om eindexamen te kunnen doen binnen jouw vak. Er wordt vanuit gegaan dat leerlingen een bepaalde basis hebben vanuit het basisonderwijs en de onderbouw, maar dat is dus helaas niet het geval…
Ja en nee. Ik ben docent VO in vak X, maar kom daar soms (vaak) niet eens aan toe omdat leerlingen daarvoor (basis)vaardigheden/kennis nodig hebben, die ze bij een ander vak (bijv Nederlands) of op de basisschool hebben moeten leren. Maar dat kunnen ze dan niet. En dan kan ik vervolgens niet verder met mijn vak, omdat ik dan helemaal terug moet naar de basis. En dan leren ze a) niet wat ze bij mijn vak moeten leren, want daar kom ik dus niet aan toe, en b) hebben ze er dan helemaaaaal geen motivatie voor want ‘‘mevrouw, dit is toch vak X, dan ga ik hier echt niet nadenken over werkwoordspelling hoor.’’ Ze stoppen alles in hokjes. Kan tig keer de kofschipregel uitleggen en dan doen ze het goed op een werkwoordspellingstoets voor NL, maar een uur later diezelfde regels toepassen in het beantwoorden van een vraag van een ander vak is dan alweer teveel gevraagd.
Ik heb in groep 4 de leerlingen laten typen en kennis maken met word. Omg ik kreeg echt stress van hoe ze typten, echt met 1 vinger of sommigen met 2. Maar goed het is gewoon nodig om te oefenen, wordt vanzelf sneller en beter.
En de lessen met de klok … sommigen zien het in en sommigen totaal niet. Kwarten en kwartieren zien ze ook niet in dan.
Vind het bij pubers wel echt vreemd dat het nog moeilijk is, want dan heb je het dus nooit volledig geautomatiseerd en niemand doet er dan nog wat aan?
Een super doorgewinterde basisschool juf vertelde me laatst ook dat allemaal dingen samenhangen, bijv kinderen die niet leren knippen als onderdeel van knutselen dan ook meer moeite hebben met fijne motoriek rondom schrijven. En ja dan wordt schrijven weer niet belangrijk gevonden want alles is toch digitaal etc etc. En dan kan ik echt extreem mistroostig worden om hoe al die kut schermen en bedrijven die dikke knaken verdienen met de strijd om onze aandacht (hoe jonger verslaafd hoe beter) echt ingrijpende veranderingen in de ontwikkeling van mensen teweegbrengen. Wij zijn nog van een leeftijd dat we nog allemaal dingen moesten leren voordat we zielige tiktok verslaafde zombies werden maar kinderen die nu opgroeien
Huh maar die kids zijn dan toch nog maar 7 ofzo?
Ja omg heb je die filmpjes wel eens gezien die kinderen nu graag kijken?
Dan is het hoofdfilmpje een influencer die al heel snel praat en heel luid is, maar dan is het scherm ook nog gesplit en is iemand in de andere helft een computerspel aan het spelen en dan heb je in de banners in de boven- en onderkant weer twee andere AI filmpjes van voorwerpen die draaien en vervormen.
Het voelt echt als mijn adhd brein op z’n ergst, maar dan is het ontspanning voor kinderen??? Ik word er echt helemaal leip van als ik het probeer bij te houden, maar hoe moeten die kleine koppies dit aankunnen dan?
Maar hoezo niet actief geleerd wordt, op elke basisschool in NL wordt dit toch nog gewoon gedaan? Alle kinderen uit groep 3 die ik ken kunnen juist aan elkaar schrijven en niet of minder in blokletters. Ligt er meer aan dat ze het later weer verleren denk ik, omdat ze dat niet meer hoeven te doen in de bovenbouw en verder in hun leven ook niet
Ik vind echt weinig enger dan het tiktok algoritme van mijn nichtje.
Ja nee mijn kind gaat straks naar zo’n Thierry baudet renaissance school zonder schermen ik heb geen keuze