Stel je persoonlijke vraag #53

Jongens zijn jullie dom dat is Geert Wilders

15 likes

Heeft hij eindelijk maar toch wat aan z’n kapsel gedaan :haircut_woman:t3:

2 likes

Een goedkope tool kan nauwkeurig onderscheid maken tussen neurotypische kinderen en kinderen met autisme door hen een minuut lang dansbewegingen van een avatar te laten nadoen. Met de tool kan zelfs autisme en ADHD van elkaar worden onderscheiden. Het gaat hierbij om een nauwkeurigheid van 80% in het onderscheiden van kinderen met autisme en neurotypische kinderen en 70% in het onderscheiden van autisme en ADHD.

En dat ziet dus zo uit:

Stel dat jij tussen de 7 en 13 jaar oud was en deze test moest doen. Denk je dat het systeem dan de juiste conclusie zou trekken?

  • Ja, en ik ben neurotypisch
  • Ja, en ik ben neurodivergent
  • Nee, ik kan gewoon niet dansen of dingen nadoen
  • Nee, ik zou een uitzondering vormen
  • Anders

  • Geen idee

0 stemmers

Bron: 1-minute video game distinguishes autistic from neurotypical kids

Dat is toch niet zo bijzonder? Ik kan irl ook vrij makkelijk een adhd’er en een autist onderscheiden.

3 likes

Nou eigenlijk wel, behalve de wat extremere gevallen van autisme hebben ze best veel overlap. Best groot deel heeft beiden, heb ik ook alleen al zeker 2 mensen van in m’n kring (en dat is dan nog met een officiĂ«le diagnose).

8 likes

Misschien is het takes one to know one :wink:

1 like

Ieeuwwhh, maar diegene spoelt zn mond daarna ook niet met water (waardoor het meeste vanzelf wegspoelt) of wat
?

2 likes

Het is beter om je mond niet te spoelen na het poetsen, dan kan de fluoride nog meer werk doen.

4 likes

Maar dan moet ik rondlopen met dat gevoel in mn mond :smiling_face_with_tear:

2 likes

gewoon 1 klein slokje water

1 like

Beiler Kontje

1 like

Je bent trouwens ook neurodivergent als je dyslexie hebt. Het hoeft niet per se autisme of adhd te zijn. Zodra je hersenen afwijkt van het normaal (bipolair, ptss, dyscalculie etc.) ben je neurodivergent ipv neurotypisch

3 likes

Bestel jij regelmatig avondeten (regelmatig = minimaal 1x per 2 weken)

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

En jouw ouders?

  • Nee nooit
  • Ja ook
  • Ik niet maar zij wel
  • Nee doen we allebei niet

0 stemmers

Ik bedoel dus Thuisbezorgd enz niet boodschappen

Ja dit doet ik tegenwoordig altijd wel, maar vond het eerst altijd een beetje viezig aanvoelen. Terwijl het dat juist niet is.

1 like

Maar ik woon op een plek met veel aanbod en zij hebben keuze uit 2 opties, dan zou ik waarschijnlijk ook wel minder vaak bestellen haha.

1 like

Sorry, niet persoonlijk naar jou, maar hier komt mijn rant:

Neurodiversiteit is een term bedacht door een groep mensen met autisme die meer aandacht wilde voor de positie van mensen met autisme in de maatschappij. Het idee is wel ontstaan vanuit de ontwikkelingsstoornissen (adhd, ass, taal- en leerstoor missen), maar toen de beweging groeide is de term verbreed. Het is een sociaal concept en heeft geen wetenschappelijke basis.

Alle psychiatrische diagnoses zijn een classificatie voor een verzameling symptomen bij elkaar. Het is een omschrijving, geen oorzaak. Er hoeft niets mis te zijn met je hersenen, maar je kunt alsnog een depressie hebben. En andersom kun je een diagnose ook niet stellen op basis van scans of testen van hersenfuncties oid. Dus tja, wat zijn ‘afwijkende hersenen’ dan?

Ik denk dat we als maatschappij het fijn vinden psychiatrische klachten zo weg te kunnen zetten (‘ik mis een stofje in mn hersenen’ bij depressie bijvoorbeeld of ‘ik ben druk door mn adhd’), maar realiteit is dat we het ontstaan van psychiatrische stoornissen gewoon niet zo makkelijk kunnen begrijpen.

Vind zelf de term neurodivergent dus heel nietszeggend en verwarrend.

52 likes

Thank you :pray:

(Ik moest van de week gillen toen ik weer een interview las met iemand die z’n hele promotieonderzoek gezocht heeft naar biomarkers van psychiatrische classificaties :sob: spoiler: geen succes)

5 likes

En ik ben ook echt verbaasd om bipolair in dit rijtje te zien @Schaakmat dat heeft toch al helemaal niets meer met ontwikkelingsstoornissen te maken, en de impact (ook op de omgeving) is ook heel anders.

2 likes

Wat is de moeilijkste tafel uit dit rijtje?

  • Tafel van 5
  • Tafel van 6
  • Tafel van 7
  • Tafel van 8
  • Tafel van 9
  • Anders

0 stemmers

2 likes

Kan je ook even een rant geven over de dsm 5? Want daar schuurt ook het een en ander.
Ik gaf trouwens ook even de uitleg van neurodivergent omdat het vaak al synoniem word gebruikt voor autisme of adhd. Terwijl dat niet zo is

3 likes