Jongens zijn jullie dom dat is Geert Wilders
Heeft hij eindelijk maar toch wat aan zân kapsel gedaan ![]()
Een goedkope tool kan nauwkeurig onderscheid maken tussen neurotypische kinderen en kinderen met autisme door hen een minuut lang dansbewegingen van een avatar te laten nadoen. Met de tool kan zelfs autisme en ADHD van elkaar worden onderscheiden. Het gaat hierbij om een nauwkeurigheid van 80% in het onderscheiden van kinderen met autisme en neurotypische kinderen en 70% in het onderscheiden van autisme en ADHD.
En dat ziet dus zo uit:
Stel dat jij tussen de 7 en 13 jaar oud was en deze test moest doen. Denk je dat het systeem dan de juiste conclusie zou trekken?
- Ja, en ik ben neurotypisch
- Ja, en ik ben neurodivergent
- Nee, ik kan gewoon niet dansen of dingen nadoen
- Nee, ik zou een uitzondering vormen
- AndersâŠ
- Geen idee
0 stemmers
Bron: 1-minute video game distinguishes autistic from neurotypical kids
Dat is toch niet zo bijzonder? Ik kan irl ook vrij makkelijk een adhdâer en een autist onderscheiden.
Nou eigenlijk wel, behalve de wat extremere gevallen van autisme hebben ze best veel overlap. Best groot deel heeft beiden, heb ik ook alleen al zeker 2 mensen van in mân kring (en dat is dan nog met een officiĂ«le diagnose).
Misschien is het takes one to know one ![]()
Ieeuwwhh, maar diegene spoelt zn mond daarna ook niet met water (waardoor het meeste vanzelf wegspoelt) of wat�
Het is beter om je mond niet te spoelen na het poetsen, dan kan de fluoride nog meer werk doen.
Maar dan moet ik rondlopen met dat gevoel in mn mond ![]()
gewoon 1 klein slokje water
Beiler Kontje
Je bent trouwens ook neurodivergent als je dyslexie hebt. Het hoeft niet per se autisme of adhd te zijn. Zodra je hersenen afwijkt van het normaal (bipolair, ptss, dyscalculie etc.) ben je neurodivergent ipv neurotypisch
Bestel jij regelmatig avondeten (regelmatig = minimaal 1x per 2 weken)
- Ja
- Nee
0 stemmers
En jouw ouders?
- Nee nooit
- Ja ook
- Ik niet maar zij wel
- Nee doen we allebei niet
0 stemmers
Ik bedoel dus Thuisbezorgd enz niet boodschappen
Ja dit doet ik tegenwoordig altijd wel, maar vond het eerst altijd een beetje viezig aanvoelen. Terwijl het dat juist niet is.
Maar ik woon op een plek met veel aanbod en zij hebben keuze uit 2 opties, dan zou ik waarschijnlijk ook wel minder vaak bestellen haha.
Sorry, niet persoonlijk naar jou, maar hier komt mijn rant:
Neurodiversiteit is een term bedacht door een groep mensen met autisme die meer aandacht wilde voor de positie van mensen met autisme in de maatschappij. Het idee is wel ontstaan vanuit de ontwikkelingsstoornissen (adhd, ass, taal- en leerstoor missen), maar toen de beweging groeide is de term verbreed. Het is een sociaal concept en heeft geen wetenschappelijke basis.
Alle psychiatrische diagnoses zijn een classificatie voor een verzameling symptomen bij elkaar. Het is een omschrijving, geen oorzaak. Er hoeft niets mis te zijn met je hersenen, maar je kunt alsnog een depressie hebben. En andersom kun je een diagnose ook niet stellen op basis van scans of testen van hersenfuncties oid. Dus tja, wat zijn âafwijkende hersenenâ dan?
Ik denk dat we als maatschappij het fijn vinden psychiatrische klachten zo weg te kunnen zetten (âik mis een stofje in mn hersenenâ bij depressie bijvoorbeeld of âik ben druk door mn adhdâ), maar realiteit is dat we het ontstaan van psychiatrische stoornissen gewoon niet zo makkelijk kunnen begrijpen.
Vind zelf de term neurodivergent dus heel nietszeggend en verwarrend.
Thank you ![]()
(Ik moest van de week gillen toen ik weer een interview las met iemand die zân hele promotieonderzoek gezocht heeft naar biomarkers van psychiatrische classificaties
spoiler: geen succes)
En ik ben ook echt verbaasd om bipolair in dit rijtje te zien @Schaakmat dat heeft toch al helemaal niets meer met ontwikkelingsstoornissen te maken, en de impact (ook op de omgeving) is ook heel anders.
Wat is de moeilijkste tafel uit dit rijtje?
- Tafel van 5
- Tafel van 6
- Tafel van 7
- Tafel van 8
- Tafel van 9
- Anders
0 stemmers
Kan je ook even een rant geven over de dsm 5? Want daar schuurt ook het een en ander.
Ik gaf trouwens ook even de uitleg van neurodivergent omdat het vaak al synoniem word gebruikt voor autisme of adhd. Terwijl dat niet zo is