Als dat je doel was, ja de manier hoe je dat brengt.
Volgens mij is het juist een automatische reactie dat je je verstopt of wegduikt als je je verslikt?
Toen ik als kind een lolly klem had zitten sloot ik mezelf in paniek op in het toilet ![]()
![]()
Als je 112 belt geven ze je ook telefonisch instructies en volgens mij wordt er ook een burgerinitiatief ingezet bij een reanimatie.
Ook voor die dingen als iemand die in een rare houding in huis zit of je hebt je buurman al een paar dagen niet gezien mag je best 112 bellen (politie).
Het grootste deel van je vrienden/sociale omgeving
- heeft kinderen/wil kinderen
- heeft geen kinderen/wil geen kinderen
- dit is heel erg 50/50
0 stemmers
Nou ik heb -helaas- gemerkt dat mensen reanimeren vooral ‘vies’ vinden.
(Volgende is mijn eigen teleurstelling in sommige collega’s, niet meer reactie op jouw bericht
)
Nadat er op mijn werk iemand was ingestort en succesvol gereanimeerd door 2 collega’s en de AED, kregen we het aanbod om op kosten van de zaak een (verkorte) reaninatie-cursus te doen. Zo’n avondje waar je de basics leert.
Ik dacht: Dit loopt storm, we hebben letterlijk gezien hoe je levens kan redden. Maar er zat uiteindelijk maar een handjevol mensen.
Als ik vroeg waarom mensen de cursus niet wilde doen, vonden ze reanimatie maar eng en vies.
Dus ze blijven liever bewust ‘onwetend’ zodat ze in geval van nood hun handjes hulpeloos kunnen opsteken en zeggen “Kan ik niet!’ dan iemands leven redden want 'ieuww vies!”.
Weten ze niet dat je er voor kunt kiezen om alleen compressies te geven en beademen over te slaan? Zijn dat overigens collega’s in de zorg?
Ik lag laatst om 20:30 samen met mijn dochter in bed toen er een reanimatie melding binnenkwam in de straat tegenover mijn huis. Ik ben uit bed gesprongen, heb mij aangekleed en ben die kant op gerent. Toen ik daar kwam zag ik al door het raam iemand op de grond liggen. Een buurjongen heeft de voordeur ingetrapt en samen zijn we de woning in gegaan. Meneer was al lijkstijf en we hebben niet meer gereanimeerd. Al vrij snel waren de hulpdiensten ter plaatse, en die hebben ook niet gereanimeerd. Gewoon een toevallige voorbijganger zag hem op de grond liggen en heeft meteen 112 gebeld.
Nou dat hadden ze dus tijdens die avond kunnen leren. ![]()
Ja collega’s uit de (veterinaire) zorg.
Deze discussie doet me denken aan dit artikel dat ik ooit las:
Echt heftig. Ik stuurde dit naar m’n zus die in Woerden woont (jep) en die zei heel droog ja heb haar al een paar keer zien liggen, agenten erbij chillend in het zonnetje.
Vind het echt goed en dapper dat ze gewoon naar buiten blijft gaan.
Als je op social media wordt benaderd door een man die zegt foto’s/videos van je neus te willen kopen, hij betaalt vooraf zegt ie. Zou je dit dan doen?
- Nee ik reageer niet eens
- Ik ga wel ff in gesprek vragen voor hoeveel dan en wat precies
- Ja denk t wel
0 stemmers
jezus wat zijn mensen toch zuur he
als jij bij een klassieke muziek uitvoering bent, beweeg je dan?
- ja, een halve interpretatieve dans op mijn stoel
- met meerdere ledematen maar een beetje ingetogen
- misschien alleen een beetje met mijn hoofd of handen
- zo goed als niet
- nee echt helemaal niet
- ik ga nooit naar klassieke muziek
0 stemmers
en zou je soms wel meer willen bewegen?
- ja ik zou wel soms vrij uitbundig mee willen bewegen
- ik zou wel met meer ledematen willen bewegen
- ik zou wel met mijn hoofd of voeten willen bewegen
- ik zou juist minder willen bewegen
- ik ga niet naar klassieke muziek
0 stemmers
gewoon nee
maar de klassieke dingen waar ik naartoe ga zijn wel avatar the last airbender met een orkest dus nu ik erover nadenk weet ik niet of dat telt. eigenlijk niet denk ik
Ik heb ooit een dansfeestje gehouden op Le Sacre du Printemps, het is destijds gefilmd door de NTR als item en het was echt het leukste feestje wat ik ooit gegeven heb. Het hele huis was aan het schudden gehe.
Wow ik zit na te denken en eigenlijk is het heel apart dat ik bijna geen enkele vrienden heb die kinderen willen of hebben, inclusief ikzelf. Ik heb er slechts eentje die het actief aan het proberen is eigenlijk haha
Heb of wil jij een kind?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Denk je dat reanimeren moeilijk is?
- Ja
- Beetje
- Nee
- Ben arts/werk in de zorg dus telt niet
0 stemmers
Ik denk niet dat het moeilijk is maar je moet wel even weten hoe het moet om het goed te doen. En ik heb wel onderschat hoeveel kracht je nodig hebt om een zwaarder persoon te reanimeren. De kinderpop en standaard pop gingen prima, maar de 100 kg pop was echt moeilijk om ‘diep’ genoeg te duwen.
Ik weet wat ik moet doen, maar denk dat ik het in een echte situatie heel moeilijk vind. Ben meer het type freeze dan fight (fijne termen altijd).
Ik denk dat de handelingen an sich niet moeilijk zijn, maar je moet wel genoeg kracht (durven) zetten. Ze zeggen toch ook dat bij een goede reanimatie 9/10 keer een rib breekt?
Op de pabo tijdens de ehbo cursus was ik bang dat ik alleen door het reanimeren op de volwassen pop zou zakken en nooit mijn pabo diploma ging halen, zo zwaar vond ik het indrukken. Ik kwam er wel achter dat ik het verkeerd (te voorzichtig) deed en daarna wel in 1 x gehaald gelukkig. Was wel super leerzaam en heb al van alles dat ik geleerd heb in de praktijk kunnen toepassen.