Stel je persoonlijke vraag #53

Ah maar ik vind het heel lief dat mensen naar elkaar omkijken. Moet je je voorstellen dat iemand bewusteloos op de grond in zijn huis ligt en er lopen allemaal mensen voorbij die dat zien en niemand doet iets :broken_heart:

5 likes

Ja dit idee maakt dat ik wel altijd actie onderneem. Ik denk dan aan dat verhaal dat er een meneer in Parijs (?) uren dood op straat heeft gelegen en mensen hem voorbij liepen. Dan liever te vaak checken of mensen OK zijn.

Ik liep afgelopen weekend nog een rondje buiten en er lag een man op een stoepje van een huis en bewoog niet. Hij had carnavalskleren aan, dus dacht wel dat ie gewoon laveloos was maar wilde het toch checken. Ik was met mijn dochter en ik wil haar ook meegeven dat je om elkaar moet denken. De man reageerde in eerste instantie niet, dus toen kwam ik dichterbij en raakte ik hem voorzichtig aan waarop hij heftig begon te schreeuwen dat ik van hem af moest blijven.

2 likes

Ja. Parnassia (gedeeltelijk) en palier zijn een soort opgegaan in onder andere youz en fivoor. Niet helemaal zo zwart wit te zeggen maar grote overname geweest

1 like

Nee dit is niet helemaal waar.

Fivoor is de nieuwe naam voor het samenwerkingsverband van Palier (onderdeel van de Parnassia Groep), Aventurijn (onderdeel Altrecht GGZ) en FPC de Kijvelanden. Fivoor levert van forensische en intensieve psychiatrische zorg.

Youz heeft hier niets mee te maken.

7 likes

Ik dacht laatst toen ik in de tuin zat dat ik iemand meerdere keren om hulp hoorde roepen. Beetje een oude vrouwenstem, m’n vriend hoorde het ook. Toen ben ik toch ff aan gaan bellen bij de buren om te checken of alles oké was. Die zaten gewoon doodleuk op de bank haha dus niks aan de hand, maar het zou maar net de laatste hulpkreet van iemand zijn ofzo

2 likes

Zat vroeger wel aan de waterpijp bij vrienden in de schuur met allemaal verschillende smaken.

2 likes

M’n collega was hoogstwaarschijnlijk op een avond overleden terwijl hij op de bank zat tv te kijken, lampen waren aan en gordijnen open. Hij was zichtbaar vanaf de straat. De volgende dag is hij gevonden door een vriend, die zag vanaf de stoep al dat hij dood op z’n bank zat. Ook zo gek dat er waarschijnlijk wel mensen allemaal langsgelopen zijn en niks gedaan hebben.

1 like

Oke, sorry! Ik ben zelf opgenomen geweest bij palier destijds nog en dacht dit mee gekregen te hebben excuus

2 likes

Ik vind dit zo’n intens onzaligmakend plan.

4 likes

Mensen kijken liever weg is helaas mijn ervaring, door mijn ziekte lig ik geregeld op de grond, helemaal toen ik nog fietste en werkelijk waar nog nooit heeft iemand gevraagd of het ging/ik ergens hulp bij nodig had
Wel krijg ik commentaar dat ik wel gezopen zal hebben (ik drink niet)

2 likes

woowowowoowow mind is blown zeg!!!

1 like

Denk je echt dat heel veel mensen op dit forum denken dat reanimeren heel moeilijk is?

2 likes

Ik heb een overbuurvrouw die in de zorg werkt dus al bedacht dat ik daarheen ren als ik ooit stik. En ik heb zo’n doodeng trappetje naar de vliering direct naast het trapgat en dan app ik altijd even iemand van goh ik ga dat trappetje op, hoor je over een uur niks dan lig ik met een gebroken nek helemaal beneden dus kom dan ff langs

Als dat je doel was, ja de manier hoe je dat brengt.

Volgens mij is het juist een automatische reactie dat je je verstopt of wegduikt als je je verslikt?

Toen ik als kind een lolly klem had zitten sloot ik mezelf in paniek op in het toilet :person_shrugging::person_shrugging:

Als je 112 belt geven ze je ook telefonisch instructies en volgens mij wordt er ook een burgerinitiatief ingezet bij een reanimatie.

Ook voor die dingen als iemand die in een rare houding in huis zit of je hebt je buurman al een paar dagen niet gezien mag je best 112 bellen (politie).

3 likes

Het grootste deel van je vrienden/sociale omgeving

• heeft kinderen/wil kinderen
  • heeft geen kinderen/wil geen kinderen
  • dit is heel erg 50/50

0 stemmers

Nou ik heb -helaas- gemerkt dat mensen reanimeren vooral ‘vies’ vinden.

(Volgende is mijn eigen teleurstelling in sommige collega’s, niet meer reactie op jouw bericht :slight_smile: )

Nadat er op mijn werk iemand was ingestort en succesvol gereanimeerd door 2 collega’s en de AED, kregen we het aanbod om op kosten van de zaak een (verkorte) reaninatie-cursus te doen. Zo’n avondje waar je de basics leert.

Ik dacht: Dit loopt storm, we hebben letterlijk gezien hoe je levens kan redden. Maar er zat uiteindelijk maar een handjevol mensen.

Als ik vroeg waarom mensen de cursus niet wilde doen, vonden ze reanimatie maar eng en vies.

Dus ze blijven liever bewust ‘onwetend’ zodat ze in geval van nood hun handjes hulpeloos kunnen opsteken en zeggen “Kan ik niet!’ dan iemands leven redden want 'ieuww vies!”.

Weten ze niet dat je er voor kunt kiezen om alleen compressies te geven en beademen over te slaan? Zijn dat overigens collega’s in de zorg?

6 likes

Ik lag laatst om 20:30 samen met mijn dochter in bed toen er een reanimatie melding binnenkwam in de straat tegenover mijn huis. Ik ben uit bed gesprongen, heb mij aangekleed en ben die kant op gerent. Toen ik daar kwam zag ik al door het raam iemand op de grond liggen. Een buurjongen heeft de voordeur ingetrapt en samen zijn we de woning in gegaan. Meneer was al lijkstijf en we hebben niet meer gereanimeerd. Al vrij snel waren de hulpdiensten ter plaatse, en die hebben ook niet gereanimeerd. Gewoon een toevallige voorbijganger zag hem op de grond liggen en heeft meteen 112 gebeld.

25 likes