Stel je persoonlijke vraag #53

Welke keuze heb ik dan gemaakt volgens jou?

Ik heb namelijk nog helemaal geen keuze gemaakt. Ik wil de bonuskinderen iets geven, ik weet alleen nog niet of ik voor een kleiner cadeau ga (wat overigens voor de kids niet per se hoeft op te vallen) of gewoon voor iedereen een even groot cadeau.

1 like

Joh je hebt allang besloten dat je de niet eigen kinderen een kleiner cadeau geeft

29 likes

Vind ik niet eigenlijk, uiteindelijk gebruikte ze dezelfde redenatie als jij (ik ken m’n kleinkinderen van kleins af aan).

Ik vind dan toch dat je als volwassene in deze situatie even over je ongemak in de vriendschap heen moet stappen en om goedkopere opties moet vragen, gewoon netjes aangeven dat je helaas geen budget hebt voor een duurder cadeau voor alle kinderen. Of je er inderdaad overheen zetten en wat meer geld kwijt zijn. Maar het is in veel situaties al pijnlijk zat om als kind bij een nieuwe familie te komen die je niet altijd helemaal accepteert, ik zou daar niet aan willen bijdragen.

32 likes

Dankjewel voor je serieuze reactie.

Ik denk dat ik daar inderdaad even overheen moet stappen inderdaad, zoals ik al dacht.

3 likes

Ik zou allemaal iets geven dat bij ze past en als het een enorme hap uit je budget slaat, dan wat goedkopere cadeaus.
Stel je deed eerder altijd €10 per kind zou je nu iets voor totaal €30 voor alle vier kunnen doen. Ik snap ergens dat je baalt dat ze jou ineens ‘opzadelt’ met hogere kosten. Maar de kinderen kunnen er ook niks aan doen. En waarschijnlijk voelen die al ongemak genoeg dat hun verjaardagen allemaal op een hoop zijn geveegd door (stief)moeder omdat dat voor haar zo lekker makkelijk is.

En ja je kan iets goedkopers doen voor de één en wat duurder voor de ander, maar dat zou ik dus niet zozeer van band met de kinderen af laten hangen, maar meer wat welk kind leuk zou vinden. Als je echt prullen zou kopen voor de stiefkinderen en de andere kinderen wel iets ‘duurs’ geeft zou ik er eerder voor kiezen geen cadeaus te geven.

11 likes

Ik ben in mijn omgeving niet bekend met peettantes/oom, maar is dit gebruikelijk? Vind het namelijk best apart zo’n onderscheid te maken, zeker als maar 1 van de 2 kinderen een peetouder heeft die in the picture is. Dat de 1 van tante A iets meer krijgt en de ander van tante B, prima, maar 1 wel en 1 niet zou ik ook geen hele handige constructie vinden.

6 likes

Dan zou ik vragen voor meer opties. Ik vind namelijk niet dat iemand voor jou kan gaan bepalen hoeveel je uitgeeft aan een cadeau. Zeker omdat je niet elk kind even goed kent.
Vind er trouwens ook wat van dat ze een duidelijke mening geeft over iemands uitgave patroon. Komt op mij over als iemand die snel jaloers is en een mening vormt over iemand. Ik zou niet ergens overheen stappen wanneer je er zelf niet achter staat. Als het een goede vriendin is, geeft ze je meer opties om uit te kiezen, waar ook goedkopere dingen bij zitten. Zodat je hen alle 4 een gelijkwaardig cadeau kunt geven.
Dat zij niet in 3 maanden 4 verjaardagen wil vieren, hoeft niet te zeggen dat het onderwerp cadeau daaruit een ding moet worden voor de gasten. Ik neem aan dat je namelijk niet de enige bent die 2 van de 4 niet zo goed/positief kent.

6 likes

Precies dit!

2 likes

@SleepingBeauty Dankjewel voor je reactie!

@Acquiesce Wellicht dat dit tegenwoordig minder gebruikelijk is. Ik ben katholiek opgevoed en bij ons was het gebruikelijk dat je door je peetoom en peettante meer werd verwend. Mijn peettante was mijn oma en zij stierf toen ik 7 was. Met mijn peetoom hadden mijn ouders geen contact meer vanaf dat ik een jaar of 5 was. De peettante van mijn zus kon daar natuurlijk ook niks aan doen.

Ik heb dat als kind nooit gek gevonden.

3 likes

Ik zou denk ik gewoon op vriendelijke toon bij haar aangeven dat je hen allemaal iets gelijkwaardigs wil geven, maar dat je de kosten overzichtelijk wil houden. Dus of ze ook misschien nog iets weet voor bedrag x?

Misschien, heel misschien, leert ze er nog iets van :wink:

27 likes

Ja, ik denk dat dit meespeelt in mijn gevoel over deze situatie.

Ik kan het prima betalen, maar ik merk dat ik wat problemen heb met bepaald gedrag van mijn vriendin hierin.

En tegelijkertijd heb ik ook niet echt zin om vanwege een principekwestie hier een ding van te maken. Maar het onbesproken laten is wellicht ook geen goed idee.

Ik denk trouwens wel dat ik de enige ben die amper een relatie heeft met de bonuskinderen. De overige gasten zijn namelijk allemaal familie.

3 likes

Als je naar één verjaardag voor vier kids gaat koop je iets vergelijkbaars van alle vier en verder: In een samengesteld gezin ligt het probleem nooit bij de kinderen en je zou als volwassene beter moeten weten dan het op een kind projecteren van een probleem dat jij met ouders/de situatie hebt.

Ik heb trouwens zelf ook een peettante die meer voor mij gezorgd heeft/mij meer verwent dan sommige andere kinderen, maar dat zou ze echt nooit in het zicht van de rest doen.

50 likes

Dit!

Uit je irritatie lekker bij die vriendin, maar ga geen vage hints geven over de rug van kinderen die totaal niet om deze situatie hebben gevraagd.

5 likes

Wat is het probleem dan?? :woozy_face: dat je ze ‘niet zo goed kent’? Het zijn kinderen die hier zelf ook niet om hebben gevraagd, kom op

12 likes

Daarbij hoef je nu maar één keer op te komen draven. Dat zou mij dubbele cadeaus wel waard zijn.

16 likes

Dan is het tijd om dat met haar te bespreken? Die kinderen kunnen niet de dupe worden van hun (stief)moeder toch.

6 likes

Het doorsturen van 1 cadeauoptie en impliciet verwachten dat je dat koopt, vind ik al heel vreemd? Ik zou uberhaubt een gesprek met je vriendin voeren daarover en ook hierin opkomen voor die bonuskinderen; hoe sneu dat er naar over hun wordt gepraat door volwassene die voor ze zorgt. Uiteraard zou ik ook alle 4 een ongeveer gelijkwaardig kado geven, vind ik een no brainer. Je gaat naar een verjaardag van 4 kinderen.

8 likes

Ik ken de constructie ook niet op deze manier. Alleen dat alle kinderen dezelfde peettante/peetoom hebben. En als peetpersoon wordt wel verwacht dat je het kind extra verwend. Maar bij ons is de peettante/peetoom eigenlijk ook direct de voogd. Dus dan wil je de kinderen liever sowieso niet uit elkaar halen.

1 like

hier ook semi-katholiek opgevoed (brabant) en in onze familie zijn er ook verschillende peetooms en peettantes per kind

van peetooms/peettantes kregen we inderdaad net wat grotere cadeaus en ze pasten ook vaker op, kwamen vaker langs, deden vaker leuke dingen met ons

mijn moeder doet nu nog steeds extra haar best voor haar petekind (mijn neef) en die is al bijna 40

5 likes

Ja hier zit toch het eigenlijke probleem van @Dubio. Dat die vriendin zo slecht praat over de bonuskinderen, 1 cadeau stuurt zonder naar t budget te vragen (wat dus een soort opdracht is, ik wil dit en niks anders) en ook nog eens geen cadeau-opties voor de bonuskinderen stuurt waardoor ze een soort verwachting schept dat jij ze niks gaat/mag geven. Hierdoor kom jij in een rare, ongemakkelijke situatie.

Dit gedrag zegt wel veel over haar karakter. Daarnaast zeg je dat ze veel en vaak oordeelt over mensen met meer geld dan zij. Ik zou ook geen zin hebben om zoveel geld uit te geven aan de kinderen van zo iemand😅

9 likes