Stel je persoonlijke vraag #53

Alleen wonen is echt heel chill maar in je eentje alle woonlasten dragen is echt niet chill hoor

44 likes

Als jij nu alleen zou moeten gaan wonen, zou je dat redden financieel?

• Ja ik kan blijven wonen waar ik woon
  • Ja maar ik moet wel verhuizen naar een kleiner/goedkoper huis
  • Ik weet het niet, ik zou moeten verhuizen maar ik weet niet of ik een ander huis wel kan betalen
  • Nee, ik moet bij mijn ouders of vrienden gaan wonen
  • Nee ik moet dan met iemand anders (huisgenoot) gaan wonen
  • Ik woon al alleen

0 stemmers

2 likes

Ik denk dat ik het net aan zou redden maar weinig tot niks over zou houden voor leuke dingen of sparen dus ik zou wel verhuizen dan

11 likes

Wordt wel een karige boterham iedere dag dan

5 likes

en @Spaarlamp dat is niet heel realistisch toch? Ik zou dan zelf kiezen voor ik moet verhuizen.

2 likes

Nouja nu doen wij eigenlijk precies waar we zin in hebben, letten niet heel erg op en kunnen ook nog redelijk sparen. Dat zou in mijn eentje dan anders worden, maar er zou genoeg over blijven om prima te kunnen leven. Toen ik nog alleen woonde waren mijn lasten ongeveer net zo hoog als nu dus het kan wel. Ik zou dan in moeten leveren op “luxe” dingen waar ik nu aan gewend ben, maar die totaal niet noodzakelijk zijn.

1 like

Waar je ook nog rekening mee moet houden is dat je bank of verhuurder het er ook mee eens moet zijn. Dus, misschien kun je in theorie de huur of hypotheek wel in je eentje opbrengen (door bijv. zuinig te leven), maar je inkomen moet op papier ook voldoende zijn om een nieuwe hypotheek of huurcontract te kunnen krijgen. Of juist niet te hoog als het gaat om sociale huur.
Heel logisch, maar zo zuur als je er daardoor uit moet.

8 likes

oke ik vind “een karige boterham elke dag” wel iets heel anders dan “ik moet wat luxe inleveren wat ik totaal niet nodig heb”

9 likes

Wel meer nog dan ‘hoeft niet’, ik zou het een enorme afknapper vinden als mijn partner dat zou doen

27 likes

Ik woon al forever alleen en zou juist niet snel gaan samenwonen omdat ik dit dan nooit meer in mijn eentje voorelkaar kan krijgen als het mis zou gaan. Zou wel 100 keer nadenken voordat ik mijn woning zou opgeven.

26 likes

Ja dat gependel vond ik ook kut maar dat was ook wel omdat we in het begin het liefst elke dag samen waren/samen sliepen. Denk dat ik het nu in deze latere fase in onze relatie dan ook chill zou vinden om elkaar max 3 of soms 4 keer per week te zien/samen te slapen. O ja en ook wel binnen dezelfde stad op loop of fietsafstand haha niet dat je elke keer 30 minuten met de trein moet.

@babushkababy ik vind het moeilijkste en engste van een huis kopen met m’n partner dat ik m’n sociale huurwoning van 800 euro in Amsterdam opgaf. Vind het nog steeds een kut idee :joy: zou alleen niet kunnen kopen en een huurwoning van 1300+ euro zou ik nu wel alleen “kunnen” betalen, maar dan wordt het wel echt heel krap en kut weer verder.

4 likes

Hypothetisch kan ik alleen in dit huis blijven (ik kan en mag de huidige hypotheek dragen) alleen als deze situatie zich voordoet omdat we uit elkaar gaan, dan moet ik mijn man uitkopen en dat ga ik sowieso niet redden met eigen geld. Vaag me af of ik daar dan een voldoende hypotheek voor zou krijgen of hoe dat dan ook werkt.

4 likes

Ik hoorde laatst dat een extra hypotheek voor uitkopen makkelijker te verkrijgen is, maar geen ervaring hiermee!

1 like

Ik ben juist met m’n vriend uit elkaar gegaan (sinds kort) omdat hij (nog) niet wilde samenwonen en ik wel. Ik vind alleen wonen echt saai en het is echt heel duur en ik heb ook nog een kind die eet als een volwassene. Als ik geen kind had was ik wel met een vriendin gaan samenwonen maar ik snap dat m’n kinderloze vriendinnen daar geen zin in hebben :joy:

Bijkomend punt is ook wel dat m’n vriend in het begin wel zei dat hij graag wilde samenwonen, maar toen het dichterbij kwam en eindelijk ‘kon’ krabbelde hij toch terug.

3 likes

Als het goed voelt, voelt het goed! En dat heb ik wel vaker dat het heel snel gaat, maar niet met samenwonen aan toe hoor. Wat hielp is dat hij antikraak woonde zonder verwarming en overal muizen, en ik een lekkere warme studio vlakbij had. Op een gegeven moment heeft en vriend het een half jaar ondergehuurd en daarna opgezegd.

3 likes

Puur hypothetisch maar als ik het zou kunnen missen zou ik latten echt prima vinden, vind het moreel wel een beetje bezwaarlijk in de huidige wooncrisis. Maar los gezien van dat lijkt het me echt top!

5 likes

Ohh ik weet nog dat je dat toen bijna live op het forum vertelde, hoe lang geleden is dat inmiddels?

2 likes

Ben jij goed in flirten?

• Ja
  • Nee
  • Mwah

0 stemmers

Vind je flirten leuk?

• Ja
  • Nee
  • Mwah

0 stemmers

Hahaha. Ik kan al nauwelijks een gesprek voeren

19 likes

Ik wil niet officieel samenwonen, want niet-officeel samenwonen beviel mij al niet.
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik voor één iemand behalve mijzelf mijn huur zou opzeggen. Het was een enorme zoektocht om te voldoen aan alle huurvoorwaarden, gekozen te worden én er niet na een korte tijd uitgegooid te worden.
Ik zou ook niet iemand op dit huurcontract willen laten bijschrijven om dezelfde reden; dadelijk moet ik eruit en kan ik geen woning meer vinden. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

Naast de vele voordelen van latten en ook wel nadelen (dat gesleep met je spullen altijd, geplan waar je slaapt etc), zie ik bovenstaande dus ook als grote reden om niet officieel te gaan samenwonen. Als de huizenmarkt er anders uitzag had ik het denk ik sneller gedaan, want pfoe die kosten van twee woningen en twee huishoudens etc

3 likes