Stel je persoonlijke vraag #53

Hahahaha sorry maar dit killt me (en hun ook kennelijk omg)

15 likes

maar dan hebben ze toch blijkbaar ervaringen met therapie waarbij ze veroordeeld zijn door hun therapeut en daarin onveilig hebben gevoeld?

Is een echte coach geen optie of vind je dit echt prettiger?

Idk ik geloof dat je onveilig voelen ook goed kan zijn, binnen de perken, geloof dat veel mensen liever geen dingen horen die ze niet willen terwijl je juist leert van dingen die je niet wil horen.

3 likes

Een echte coach lijkt mij een beetje overdreven, gewoon wat dingen spuien waar ik mee zit/ontevreden over ben/tegenaan loop. Het geeft wat extra motivatie om ermee aan de slag te gaan/blijven. Ook tough love als je het vraagt :joy: Kwam wat leuke prompts tegen op TikTok en zo ben ik er achter gekomen dat het best wel chill is.

2 likes

Het vervelende is dat er genoeg ruk therapeuten zijn, die de boel eerder verergeren dan verbeteren.
Het mag wringen, maar het lijkt mij niet de bedoeling iemand meer te schaden

5 likes

therapie hoort geen zodanig onveilige omgeving te zijn dat iemand liever met een robot praat. er is een verschil tussen niet met iemand mee praten en iemand onveilig en veroordeeld laten voelen in een omgeving waar iemand zich op zijn allerkwetsbaartst op stelt en door evt trauma probeert heen te werken en ik vind wat je zegt heel plat en makkelijk.

en idd wat schaakmat zegt, ik ben en ken genoeg mensen die méérmaals door therapie zijn geschaadt maar helaas is dat de staat van de ggz iig in Nederland.

4 likes

Idk ik vind dat veel mensen wel wat meer weerbaarheid mogen hebben, maar goed daarmee ben ik het vaker oneens met de algemene consensus op dit forum.

10 likes

maar weerbaarheid leer je niet door een therapeut die een onveilige omgeving creëert. het is niet what doesnt kill you makes you stronger, je wordt er alleen maar zwakker en angstiger van tot op het punt dat mensen dus blijkbaar liever met een robot praten dan een echt persoon durven te vertrouwen. dat is niet iets waar je je maar overheen moet zetten omdat je zwak en niet weerbaar genoeg bent.

7 likes

Denk wel dat er verschillende vormen onveiligheid zijn. Ik heb meerdere psychologen/coaches/sociaal werkers gezien in mijn leven en observeer die laatste categorie nu voor mijn werk en er is onveilig omdat wat we bespreken en doen eng, confronterend en spannend is (terwijl we wel een vertrouwensband hebben en elkaar kunnen lezen) én onveilig in de vorm van tegenover een psycholoog zitten je meest kloterige levenservaring vertellen en daar gewoon inadequate of onprofessionele respons op krijgen. Snap op zich wel dat veel mensen die dat meermaals hebben meegemaakt hun vertrouwen kwijt zijn. Want juist dan heb je al nul weerbaarheid.

Een van mijn minst kwalijke was dat ik vertelde over hoe ons gezin intens in de schulden belandde en de sociaal werker tegenover mij zei dat zij ook wel eens onverwacht een brief van de belastingdienst had ontvangen. Maar dat was positief want ze mocht het houden. En ik zat daar tegenover haar van eh girl?! U ok?

19 likes

OkĂ© ik ga dit niet allemaal lezen jongens ik heb koorts sorry, praat vooral met wie of wat je wil đŸ«¶đŸŒ

4 likes

ja precies. wat je doet en bespreekt kan onveilig aanvoelen maar de omgeving mbt de therapeut hoort veilig te zijn om kleine beetjes ‘onveilige’ dingen te doen en bespreken maar te weten dat je veilig binnen die context met therapeut bent om die onveilige dingen aan te gaan.

2 likes

Ik kan je hoogstens een traumatische ervaring erbij geven

6 likes

Hebben ze wat te vertellen aan chatgpt

14 likes

Al bijna 4 jaar, waarvan 3 jaar ouders en 2 jaar getrouwd :blush:

2 likes

Ben benieuwd naar jouw antwoord

1 like

Ugh dit is wat ik nodig had

Ik altijd:

14 likes

Ik ook, om dezelfde reden dat ik ook niet zou willen worden weggegeven door m’n vader op m’n hypothetische bruiloft. Dat komt voort uit de gedachte dat je als vrouw bezit bent van je ouders totdat je trouwt (dan ben je bezit van je man). Dus nee thanks ik loop wel zelf!

13 likes

Voor mijn huidige partner vond ik dit wel belangrijk, omdat ik ook op een gegeven moment kinderen wilde. Maar mochten we ooit scheiden dan wil ik - denk ik nu - het liefst alleen wonen. Mocht ik een nieuw iemand ontmoeten mag hij/zij best soms blijven slapen, maar niet te vaak :stuck_out_tongue:

1 like

Haha wow dit is wel echt waar, ik merk tegenwoordig sowieso echt heel erg verschil in die fases nu ik geen ac heb