Ongevraagde spreekbeurt over Spakenburgs Hart:
Dat is inderdaad iets zeer regionaals dat in Spakenburg vaak bij verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden op tafel staat. Dan is het een grote koek waar stukjes van gesneden worden, want een Spakenburgs hart kan meer dan een meter groot zijn:

Spakenburgs Hart is zacht, boterig, net niet gaar en er zit glazuur op. Ik geef vaak harten weg met een speciale tekst er op want je kunt ze personaliseren en zelfs de kleur glazuur kiezen. Toen ik na mijn bevallingsverlof terug kwam op het werk had ik bijvoorbeeld een hart met de naam van mijn kind er op in roze glazuur en kon iedereen afsnijden zoveel ze wilden.
Albert Heijn heeft regionale specialiteiten onder de noemer “Streeckgenoten” in het assortiment, maar het is me onduidelijk welke producten waar precies in de winkel liggen. Ik woon niet meer in Spakenburg, maar wel in dezelfde provincie en Spakenburgs Hart ligt standaard in de supermarkt hier. Maar Waddinxveense (?) stroopkoeken ook, en dat is dan weer niet dichtbij. Dus hoe die verspreiding gaat, geen idee. Ik verwacht het niet bij de Groningse AH.
Supermarkt-hart is altijd al in stukjes gesneden, bevat geen speciale tekst en het zijn stukjes van zo’n 10 bij 10 cm groot.
De meeste Spakenburgers zullen overigens de voorkeur geven aan een vers hart van Klaas Hartog (nummer 1) of Wouter van Geurten, als je dat bestelt is het glazuur nog zacht en de koek nog malser dan die uit de supermarkt. Maar het hart van Streeckgenoten is een mooi alternatief als je niet in de buurt bent.
Overigens heb ik in Borger (Drenthe) in een Boni ook weleens Spakenburgs Hart gevonden. Dat is echt enorm uit de richting, dus dat vond ik wel bijzonder.
Kramen van het Stoepje hebben ook nog weleens Spakenburgs Hart bij zich of kunnen het bestellen als je er om vraagt.
Een Spakenburgs hart is in zijn geheel natuurlijk vaak te groot om in korte tijd op te eten, maar het vriest goed in. In stukjes snijden, bakpapiertje tussen elke plak om te voorkomen dat het glazuur gaat plakken, en dan kan je het per stukje ontdooien als je trek hebt. Dan is het bijna net zo lekker als vers.