Ik had het artikel niet gelezen, ik reageerde puur op de vraag of ik het eerstegeneratiestudent zijn een ding vond. Mijn âwat een onzinâ had dus geen betrekking op dit artikel.
Inmiddels het artikel gelezen en ik heb wel het idee dat hier een wat beperkt/stereotyp beeld geschetst wordt van eerstegeneratiestudenten. Dat komt o.a. door uitspraken als: âZijn jeugd werd gekenmerkt door armoede en spanningen thuis.â ââDe verhalen van de studenten leken schrikbarend op elkaar, en op mijn eigen verhaal. Ik leerde dat de meesten ook afkomstig waren uit de lagere of arbeidersklasse.â ââIk ontmoette studenten die mantelzorger waren voor hun ouders, die talloze uren moesten werken om hun studie te kunnen betalen, die het grootste deel van hun leven in de jeugdzorg hadden gezeten en die met vwo-Citoscores naar het vmbo waren gestuurd.â
Het lijkt me logisch en alleen maar goed dat er meer aandacht komt voor studenten die gaan studeren onder dit soort omstandigheden en uit deze situaties, dat juich ik van harte toe. Ik denk alleen dat lange niet alle eerstegeneratiestudent studenten zoân achtergrond hebben. Maar goed dan kan je natuurlijk ook zeggen dat degenen die wel eerstegeneratiestudent waren maar zich hier niet in herkennen simpelweg niet tot de doelgroep behoren natuurlijk. Anderzijds denk ik dat veel themaâs die hier genoemd worden (mantelzorg, armoede of alles zelf moeten bekostigen) en die ervoor zorgen dat een student behoefte heeft aan extra begeleiding of ondersteuning niet specifiek voor eerstegeneratiestudenten zijn.
âEerstegeneratiestudenten worden geconfronteerd met extra hindernissen. Ze missen vaak de voorkennis en het sociale en culturele kapitaal dat studenten met hoogopgeleide ouders meekrijgen. Hierdoor kan het moeilijk zijn om academische conventies te begrijpen, de juiste hulp te vinden of efficiĂ«nt te studeren.â
Dit stukje herken ik dus wel, ik heb me alleen nooit gerealiseerd dat men dit wellicht van ouders zou leren. Ik dacht dat we hier als eerstejaars gewoon collectief mee struggleden. Behalve dan misschien degenen met oudere broers of zussen die het wiel al uitgevonden hadden. Ik denk nu ik er over nadenk namelijk wel dat ik veel informatie via via kreeg via vriendinnen met oudere broers of zussen en ik denk ook dat mijn broertje er wel voordeel van heeft gehad dat ik al wist hoe bepaalde dingen werkten.