Ik ben geen eerste generatie student (dat was mijn vader), maar die had achteraf al deze dingen wel gedaan en ook een (kroegen)bestuursjaar gedaan bij een studentenvereniging. Ik snapte nooit helemaal waarom mijn vader zo was van dat hij liever niet had dat ik bij een studentenvereniging ging en toen kwam de aap uit de mouw toen ik in mijn laatste jaar van mijn bachelor een bestuursjaar wou doen bij mijn studievereniging. Ik kwam er toen pas überhaupt achter dat mijn vader bij een studentenvereniging had gezeten en waarom hij wou dat ik dat asboluut niet deed. Alleen hij studeerde in de jaren 60 dus heel zijn beeld van studeren was ook anders dan het nu is. Dus hij heeft mij echt 0,0 info meegegeven over hoe studeren was want ik ging naar een andere universiteit en een heel andere opleiding doen. Hij is alleen meegegaan naar een open dag van de Universiteit Leiden omdat hij de stad zo mooi vond en er al jaren niet was geweest. Dus heb toen meer gehoord over de architectuur van de stad dan over de hele studie en het enige wat die voor de rest zei was o alles is wel heel anders qua studeren. En ik heb het weleens gevraagd maar hij gaf zelf aan dat hij helemaal niks merkte van dat hij de eerste was in de familie die ging studeren. En dat zijn ouders hem alleen maar de hele tijd ondersteunden. Het heeft waarschijnlijk ook 100% meegeholpen dat hij Landbouw ging studeren terwijl hij uit een boerenfamilie kwam. De grootste schock voor hem en mij was mijn huurprijs voor een kamer versus zijn huurprijs voor een kamer (max 100 euro).
Edit: Het enige wat hij meegaf qua studeren deed hij al toen ik 16 was en dat was 1 biertje kan altijd, bij 2 moet je oppassen en bij 3 is het klaar. Terwijl hij dus elke avond zijn kop eraf zat te zuipen.