Stel je persoonlijke vraag #53

Mijn ouders hebben niet gestudeerd, maar hebben dat wel gesupport. Ik kwam er laatst pas achter dat ik dan dus een eerstegeneratiestudent was, kende die term niet

Ben jij eerstegeneratiestudent?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zo ja, vond je dat een ding? (Zie deze info bijv Een plek voor eerstegeneratiestudenten - Amsterdams Universiteitsfonds )

• Nee, nooit over nagedacht
  • Ja, ik vond dat meer een uitdaging dan studiegenoten die dat niet waren
  • Nee, wat een onzin
  • Ja, ik kreeg daar hulp voor
  • Ja, ik had daar graag hulp bij gehad
  • Ik was geen eerstegeneratiestudent

0 stemmers

2 likes

Nee, mijn vader wilde juist dat hij mijn studie had gedaan.

1 like

Ik heb niet gestudeerd. Ik ben na het MBO gestopt maar doe werk op HBO niveau. Allemaal prima, maar de reacties die ik soms krijg van mijn collega’s als ze ontdekking komen dat ik niet heb gestudeerd is echt lachwekkend. :sweat_smile:

4 likes

Wat stom! Zo ook echt niet uit moeten maken als je allemaal je werk gewoon doet ook, waar maken mensen zich ook druk om…

Hoe ziet jou slaapritme op een werkdag/week eruit?

Hoelaat ga je slapen?
  • 20:00-21:00
  • 21:00-22:00
  • 22:00-23:00
  • 23:00-24:00
  • 24:00-01:00
  • 01:00-02:00
  • Later dan dat
  • Altijd random
  • Anders

0 stemmers

Hoe laat sta je op?
  • 05:00
  • 06:00
  • 06:30
  • 07:00
  • 07:30
  • 08:00
  • 08:30
  • 09:00
  • 09:30
  • 10:00
  • 10:30
  • 11:00
  • Later
  • Ik heb geen wekker
  • Wisselt elke dag
  • Anders

0 stemmers

Ben je hier tevreden mee
  • Ja
  • Nee
  • Soms wel soms niet

0 stemmers

Ziet jouw bedtijd en wekker er anders uit op vrije dagen?
  • Ja
  • Nee
  • Ik heb kinderen
  • Nvt

0 stemmers

Edit:

Zie dat vele mensen best optijd gaan slapen, wat zijn jullie tips. Het lukt mij echt niet.

1 like

Naar bed gaan, soms nog even klein beetje lezen en dan ben ik eigenlijk altijd wel moe genoeg om te slapen. Heb ook wel een redelijk vast ritme wat daarbij wel helpt, maar uitslapen zit er dan ook vaak niet meer in (helaas). Maar geen hele goede tips dus, ik lees soms ook nog wel op m’n telefoon, maar hoor ook wel vaak de geen scherm tip in het laatste uur voor je gaat slapen

1 like

Had niet per se hulp gewild, maar vond het in de eerste jaren wel lastig dat ik veel typische studentendingen niet kende vanuit huis en niet echt kon meekletsen over dingen als skivakanties, de vereniging waar je vader zat, het dispuut van je moeder, ‘interessante’ banen van familieleden, en ik kende ook het fenomeen borrel bijvoorbeeld niet echt. Het duurde een tijdje voordat ik over mijn minderwaardigheidscomplex heen was.

13 likes

Ik heb gestemd op ‘wat een onzin’ maar dat is wel iets te sterk uitgedrukt. Ik denk namelijk dat dit niet per se een ding is. Ik denk dat het voor je startpositie belangrijker is dat je ouders supportive zijn ten aanzien van studeren. Of je ouders dat zijn wordt wellicht wel beïnvloed door of zij zelf gestudeerd hebben maar ook door andere factoren, zoals je relatie met je ouders, hun betrokkenheid, misschien ook hun sociaal economische status en andere factoren die ik vergeet.

Bron: mijn eigen hersenspinsels (een eerstegeneratiestudent)

6 likes

Ik moet nu ook pas in een ritme komen hoor, maar mezelf van school vroeger kennende gaat het nooit soepel verlopen.

Maarja mijn wekker stond tot vorige week dan vaak ook pas om 10u en was dat vaak nog lastig. Uiteindelijk zal het vast beter gaan

3 likes

hebben jouw ouders gestudeerd?

• ja beide
  • ja 1
  • nee beiden niet
  • alleen hbo

0 stemmers

en jij?

• ja
  • nee wel hbo
  • nee

0 stemmers

Indertijd nooit over nagedacht (volgens mij bestond het ook nog niet als begrip) maar achteraf denk ik wel dat het heeft meegespeeld. Sociaal/economisch/culturele baggage speelt gewoon wel echt een rol als je jongvolwassen bent en ik heb wel al snel een gevoel geïnternaliseerd van ‘oh ik hoor hier niet echt’ wat t/m mijn phd (steeds meer zelfs) iets deed met mijn zelfvertrouwen.

Ik bedoel het is uiteindelijk maar een van vele factoren. Maar ik werk nog in de wetenschappelijke wereld en kan eigenlijk altijd wel andere voormalige eerstegeneratiestudenten eruit pikken.

17 likes

Hbo is studeren?

69 likes

Haha het hebben van kinderen sluit een ‘ja’ echt niet per se uit gelukkig!

3 likes

ja mee eens maar in dit gesprek hierboven gaat het duidelijk over uni + dit forum is ook best uni bubbel.

1 like

Haha ja geen idee, bedacht mij opeens dat ouders met (jonge) kinderen altijd/vaak vroeg hun nest uit moeten. Daar heeft werk geen invloed op

Zo duidelijk vind ik dat niet en ik vind het hier geen uni bubbel?

20 likes

Ik ging ook uit van een opleiding na je middelbare school, dus of het nu mbo of universiteit is.

24 likes

Maar dan heb je het ook wel over een bepaald type student. Mijn ouders hebben beiden gestudeerd, maar wegens gebrek aan geld op latere leeftijd/ avondstudie etc. Die zaten niet bij een studentenvereniging hoor, en zijn al helemaal nooit op skivakantie geweest. Ik geloof 100% dat er bepaalde issues zijn bij eerste generatie studenten, maar dat zal niet per se een dispuut of skivakantie zijn.

19 likes

O dan moet ik mijn stem aanpassen want dan ben ik geen eerstegeneratiestudent, dan is die er nog niet

4 likes

We hebben alle drie gepoogd een studie te doen, mijn moeder is de enige die uiteindelijk een hbo-diploma heeft gehaald (universiteit is ze na een jaar mee gestopt), mijn vader en ik hebben alleen een middelbare schooldiploma (en samen volgens mij vijf verschillende pogingen op zowel uni als hbo niveau :sweat_smile:). Ook allemaal in verschillende levensfases, moeder na hun scheiding, vader naast zijn werk en ik direct na de middelbare school. Misschien dat ik ooit nog een poging waag, maar ik heb op dit moment echt geen idee in welke richting dat zou zijn.

Kom wel uit een familie waarin gestudeerd werd/wordt overigens, mijn opa was zelfs professor. Maar het werkte niet voor mij. Het studentenleven daarentegen was wel een uitstekende match :joy:

5 likes