Stel je persoonlijke vraag #53

oke ja ik vind het wel duidelijk uit de reacties dat het gros het heeft over hun studeren aan de universiteit :woman_shrugging: en mijn poll zegt ook 76% uni 🫧🫧🫧

wat verder niet uitmaakt maar doen alsof het hier geen hoogopgeleide en overwegend universitaire bubblé is vind ik vreemd

3 likes

In bepaalde (extreem elitaire) studentenkringen wordt ook alleen universiteit als studeren gezien, hbo en mbo is school, terwijl uni academisch is, en daarom is alleen dat studeren. (is hun redenatie hè, niet mijn mening, voor de duidelijkheid)

Ik denk overigens niet dat het hier per se een universitaire bubbel is, volgens mij zitten er genoeg mensen zonder universitaire opleiding.
Gezien het topic maar meteen een poll:

Heb jij een universitaire opleiding gedaan?
  • Ja, en ik heb een diploma
  • Ja, en ik heb zelfs een PHD
  • Ja, maar niet afgemaakt
  • Nee, maar wel een hbo-opleiding (met diploma)
  • Nee, maar wel een hbo-opleiding (zonder diploma)
  • Nee, maar wel een mbo-opleiding (met diploma)
  • Nee, maar wel een mbo-opleiding (zonder diploma)
  • Nee, alleen een middelbare schooldiploma
  • Nee, helemaal geen diploma’s
  • Anders, namelijk?

0 stemmers

1 like

Ik weet niet of ik de enige ben maar ik heb op de poll ook ‘ja’ gestemd omdat ik niet nee ga antwoorden op de vraag of ik heb gestudeerd, maar heb dus hbo gestudeerd.

4 likes

he nee ik bedoelde niet dat hbo studenten geen eerstegeneratiestudent konden zijn sorry maar dat de reacties kwamen van mensen die uni hadden gedaan. mijn ouders hebben hbo gedaan maar mijn zusje die uni deed heeft zich ook een beetje verloren gevoeld omdat dat weer een heel andere omgeving is dan hbo met idd disputen en dingen maar ook op ‘leer’/studeervlak zei ze. dus vandaar dat ik in mijn eigen poll dat onderscheid wel maakte.

@juneosborne ja heel logisch ook, wil wel ff benadrukken dat het ook niet mijn mening is dat hbo niet studeren zou zijn!

4 likes

Maar je krijgt toch op de middelbare school ook wel multiple choice testen? Ik herinner ze me in ieder geval van bijvoorbeeld de luistertoetsen.

3 likes

Nee hoor, het zal hem vooral ook zitten in de academische aspecten en steun vanuit thuis. Voor mij persoonlijk was het sociale aspect van de uni lastig, hoe om te gaan met studiegenoten en docenten en allerlei randverschijnselen als verenigingen, studiereizen, netwerken, cv opbouwen. Denk dat dat deels lag aan het feit dat mijn ouders niet hebben gestudeerd, maar vast ook aan sociale klasse, mijn (niet zo sociale) persoonlijkheid, en vast veel andere dingen. Mijn studie was gelukkig geel ondersteunend richting alle eerstejaars mbt kennismaking met de UB, tentamens, dat soort dingen, dus daar heb ik niet echt moeite mee gehad.

5 likes

Wel als alleen universiteit als studeren geldt. Maar volgens mij staat de oude HTS vrijwel gelijk aan HBO en vind dat ook gewoon studeren dus dan nee :sweat_smile:

1 like

Verenigingen en disputen accepteren al jaren HBO studenten. Wellicht een paar uitzonderingen.
Mbo is nog geen ding geloof ik.

En (gezien mijn kringen) overheersen verenigingen de uni ook niet meer. Is een beetje uitstervende zelfs!

4 likes

Ik heb een hbo-opleiding gedaan en daarna een universitaire master gehaald!

3 likes

Ja vind ik ook maar in dat artikel van eerste generatie studenten gaat het specifiek over: ben jij de eerste van jouw familie die naar de universiteit gaat. Dus daarmee heb ik ingevuld dat ze met studeren universiteit bedoelen?

4 likes

Ben je toevallig links?

3 likes

Dan heb je dus een universitair diploma (en ook een hbo, maar laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat het om hoogst genoten opleiding gaat)

4 likes

Klopt, maar ik zag ‘hbo + uni’ er niet tussen staan.

Edit: ik has niet door dat het alleen over hoogst genoten opleiding ging. Anyway, ik heb ook heel nuttige dingen op het hbo geleerd.

1 like

Nou, dat is dan een uitzondering :sweat_smile:

1 like

Ik kwam tering zelfingenomen van de middelbare school (want goede leerling) en werd echt door een bulldozer weggevaagd mijn eerste jaar universiteit. Het tweede jaar trok het wat bij maar ik had het eerste jaar echt consequent het idee dat er dingen van me gevraagd werden die niet mogelijk waren.

8 likes

Dit is zo herkenbaar :sob: ik ben dan ook nog die ezel die deze fout bij elk vak weer opnieuw maakte. Ik kwam dan steeds bij hoofstuk 3 erachter dat het niet lukte qua planning, en ging dan alsnog maar als een bezetene met een samenvatting aan de slag, waardoor het aan het eind van de rit hakken over de sloot werd :woman_facepalming: Maar doordat ik die fout heb gemaakt kan ik mijn kinderen daar tzt wel bij helpen, dus ik denk echt dat het als student wel scheelt als je die kennis kan krijgen ipv dat je zelf eerst die fout moet maken

2 likes

En hoe zit dat dan als je ouders besluiten om alsnog te gaan studeren, wordt de titel je dan afgepakt omdat je jonger bent?

3 likes

Ik ging ook ontzettend op mn bek het eerste jaar van de uni. Uiteindelijk heel goed voor me geweest maar man wat een aanslag op mijn zelfvertrouwen was dat.

2 likes

Wel interessant want herken eigenlijk alles wat je zegt als mede-eerstegeneratie student, behalve het niet meegaan op kamp. Ik heb een aantal dingen ervan nooit ervaren als een probleem (bijv. dat mijn ouders nog nooit een universiteitsgebouw van binnen hadden gezien) of ervaren als gewoon typische eerstejaarsstudent struggles (het bestaan van een UB niet kennen, niet weten hoe je moet studeren) en niet als typische eerstegeneratiestudent struggles. Maar krijgen andere mensen dit soort info dan wel via hun ouders? Ik dacht dat we allemaal maar aanklooiden in het eerste jaar en je gewoon gaandeweg meer leerde over hoe het werkte, van studiegenoten, oudere studenten, docenten en door schade en schande wijs worden.

Ik heb trouwens tijdens mijn introductieperiode pas geleerd dat de broers en zussen van mijn vriendinnen niet allemaal in hun studententijd spontaan bij een zangkoor gegaan waren. Ik vond het altijd zak zo typisch dat men zodra ze gingen studeren ineens zoveel interesse in zang kreeg.

11 likes

Ik ben geen eerste generatie student (dat was mijn vader), maar die had achteraf al deze dingen wel gedaan en ook een (kroegen)bestuursjaar gedaan bij een studentenvereniging. Ik snapte nooit helemaal waarom mijn vader zo was van dat hij liever niet had dat ik bij een studentenvereniging ging en toen kwam de aap uit de mouw toen ik in mijn laatste jaar van mijn bachelor een bestuursjaar wou doen bij mijn studievereniging. Ik kwam er toen pas überhaupt achter dat mijn vader bij een studentenvereniging had gezeten en waarom hij wou dat ik dat asboluut niet deed. Alleen hij studeerde in de jaren 60 dus heel zijn beeld van studeren was ook anders dan het nu is. Dus hij heeft mij echt 0,0 info meegegeven over hoe studeren was want ik ging naar een andere universiteit en een heel andere opleiding doen. Hij is alleen meegegaan naar een open dag van de Universiteit Leiden omdat hij de stad zo mooi vond en er al jaren niet was geweest. Dus heb toen meer gehoord over de architectuur van de stad dan over de hele studie en het enige wat die voor de rest zei was o alles is wel heel anders qua studeren. En ik heb het weleens gevraagd maar hij gaf zelf aan dat hij helemaal niks merkte van dat hij de eerste was in de familie die ging studeren. En dat zijn ouders hem alleen maar de hele tijd ondersteunden. Het heeft waarschijnlijk ook 100% meegeholpen dat hij Landbouw ging studeren terwijl hij uit een boerenfamilie kwam. De grootste schock voor hem en mij was mijn huurprijs voor een kamer versus zijn huurprijs voor een kamer (max 100 euro).

Edit: Het enige wat hij meegaf qua studeren deed hij al toen ik 16 was en dat was 1 biertje kan altijd, bij 2 moet je oppassen en bij 3 is het klaar. Terwijl hij dus elke avond zijn kop eraf zat te zuipen.

2 likes