Stel je persoonlijke vraag #53

Ik sta niet voor mezelf in als ik ooit door iemand wordt belaagd. Ben altijd bang dat zoiets gebeurd en ik dan in de bak beland omdat ik iemand helemaal aan gort rag.

7 likes

T bleek achteraf een nep-Rolex.

Ben je dood omdat je een goedkoop horloge wilde stelen. Echt debiel. De vader van de verdachte (niet van de beroving, maar van de dood van de berover) is arts en heeft de berover nog gereanimeerd, want ze wilden niet dat hij dood zou gaan. Maarja niet gelukt.

5 likes

In België is een juwelier ook in vervolging gesteld voor het doodschieten van een overvaller.
De overvaller zat op een scooter toen de juwelier hem achternaliep en schoot.

Zelfverdediging telde niet want het gevaar was geweken en denk dat het als doodslag gelabeld werd.

4 likes

Ja hier is het ook heel gecompliceerd.

Want de verdachte van de dood heeft twee eerdere gewelddadige delicten op zijn naam (mishandeling en zware mishandeling) maar in beide gevallen is hij daar ook slachtoffer van (en moest naar het ziekenhuis) en hij had zware ptsd door een eerder beroving met een pistool. Geloof dat de dode berover verder juist geen delicten op zijn naam had en hij zou eigenlijk naar zijn gewone baantje gaan en er was niet bekend dat hij hiermee bezig was.

Is gewoon echt een heel andere omgeving dan wat ik me voor kan stellen, zeker aangezien ze pas 19 en 18 waren en al zoveel geweld kenden.

3 likes

Ik werk dus in een omgeving waarin ik soms ook jongeren spreek waarvan ik denk fingers crossed en ik snap het ergens ook wel. Sommigen hebben gewoon echt niet zo heel veel te verliezen en een Rolex is echt heel veel geld als je niks hebt en doorgaans eindig je niet dood.

8 likes

Ja Monica Geuze haar rolex was toch ook gestolen in de parkeergarage. Als je ziet wat je voor een tweedehands rolex krijgt dan snap ik dat mensen het risico willen nemen.

5 likes

Beroepsrisico. Jaren geleden zijn er 2 overvallers doodgeschoten door een juweliersvrouw. Als ze een kroketje waren gaan halen dan hadden ze nog geleefd denk ik dan maar.

9 likes

Ja dat is in Nederland ook wel vaker (gebeurd), dat iemand, dus in eerste instantie ben je gewoon slachtoffer die het overkomt, vervolgd werd in zulke situaties.
Een overval thuis, beroving etc

1 like

Hij is in hoger beroep vrijgesproken op grond van onweerstaanbare drang

5 likes

Noemen ze dit echt zo?

Ja, is vergelijkbaar met het Nederlandse noodweerexces. Noodweer is proportioneel gezien het gevaar, dit is meer dan nodig was om je in veiligheid te stellen, maar gezien de extreme omstandigheden alsnog een grond voor vrijspraak.

3 likes

Lange appjes eerst in een notitie app typen:

• Doe ik
  • Doe ik niet

0 stemmers

2 likes

Wat is hier de gedachte achter? Oprechte vraag :smiley:

2 likes

Voor mij: dat ik niet per ongeluk al op versturen klik.

14 likes

Dan kan je het later nog ff rustig nalezen zonder het per ongeluk te sturen
En dan staat er ook niet heel de tijd “aan het typen” vind ik zelf altijd heel hinderlijk

22 likes

Amai hier had ik nog nooit bij stil gestaan maar dat kan inderdaad dus echt nog handig zijn :smiley:

3 likes

Vind jij vrouwen van jouw leeftijd er vaak ouder of jonger uitzien

• Ouder
  • Jonger
  • Gewoon precies de leeftijd eigenlijk

0 stemmers

2 likes

Schatten mensen jou vaak

• Jonger
  • Ouder
  • Precies je leeftijd

0 stemmers

2 likes

Alledrie. Echt geen peil op te trekken

11 likes

Maar even, in welke situatie worden leeftijden geschat? Behalve als je alcohol/sigaretten etc. koopt, maar verder kom ik echt nooit in die situatie?

2 likes